به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانبه طور کلی اگر آفتاب سوختگی شدید است و در بدن با تاول، درد شدید و یا هر درد همراه است افراد بهتر است به دنبال کمک‌های حرفه‌ای پزشکی باشند. 

دکتر مارتین وین مشاور سرطان پوست می گوید: اولین اقدام در هنگام بروز آفتاب سوختگی دوری از نور خورشید و ماندن در خانه است. 

هنگامی که خطر قرار گرفتن در معرض خورشید را به حداقل رساندید راهکارهایی برای درمان آفتاب سوختگی وجود دارد. 

راهکار اول‌: 

خنک کننده‌های پوستی 

خنک کردن پوست و مرطوب کننده‌های پوستی یکی از راههای فوری برای کمتر کردن احساس ناراحتی ناشی از آفتاب است. 

دکتر مارتین وین عضو آکادمی در ماتولوژی آمریکا معتقد است: برای خنک کردن پوست آفتاب سوخته، یک حوله‌ مرطوب را بر روی پوست قرار دهید یا از دوش آب سرد استفاده کنید. 

وی افزود: در مناطق آسیب دیده پوست، حوله مرطوب را به مدت (10 الی 15) دقیقه به صورت روزانه قرار دهید.

وی ادامه داد: استفاده از دوش‌ آب سرد و مرطوب کننده‌ها به صورت روزانه توصیه می‌شود ولی باید توجه داشت که از چه مرطوب کننده‌ای استفاده می‌کنید. 

وی تصریح کرد: دقت در انتخاب مرطوب کننده‌ها به این دلیل حائز اهمیت است که حاوی نفت، بنزوکائین و لیدوکائین هستند که می‌تواند حرارت را به دام بیندازد و باعث تحریک پوستی گردد. 

راهکار دوم:

لایه برداری از پوست و تاول‌ها 

لایه برداری راهی طبیعی برای از بین بردن پوست آسیب دیده است. کارشناسان معتقدند نابودی و ترکاندن تاولها به هیچ وجه مناسب نیست و روند درمان را کند می‌کند و احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد بنابراین فقط لایه برداری با شیوه‌ای متناسب مد نظر است. 

دکتر مارتین وین مشاوره پوست در این زمینه می‌گوید: اگر تاولها سهوا ترکانده شد، لازم است به آرامی با آب و صابون ملایم آن را تمیز کنیم و از یک کرم ضد باکتری و پانسمان مرطوب برای بهبود آن استفاده کنیم. 

راهکار سوم:

مسکنی برای درد 

تعدادی از داروها به کاهش درد ناشی از آفتاب سوختگی کمک می‌کنند برای مثال ایبوپروفن و یا ناپروکسن کاهش دهنده این درد است.

دکتر مارتین عضو آکادمی در ماتولوژی آمریکا اظهار داشت: پزشکان کاهش درد و کم شدن تورم و قرمزی را با این داروها در بیماران مشاهده کردند. 

وی ادامه داد: علاوه بر مرطوب کننده‌ها، کرم‌هیدروکورتیزون با دوز پایین(0.5- 1.0) می‌تواند درد و تورم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش و آن را بهبود ببخشد.

 راهکار چهارم:

حفظ آب پوست

آفتاب سوختگی نه تنها باعث خشکی پوست بلکه سبب کم شدن آب کل بدن می‌شود.

دکتر مارتین راجع به این موضوع گفت: افراد برای کمک به التیام زخم پوست خود نیاز به نوشیدن آب اضافی دارند. 

وی ادامه داد:  بعضی میوه‌ها و غذاها به حفظ آب بدن کمک می‌کنند برای مثال نوشیدن یک فنجان آب هندوانه به صورت روزانه توصیه می‌شود. 

وی اضافه کرد: نوشیدن آب میوه‌ها که سرشار از ویتامین است سبب می‌گردد که پوست با داشتن یک دامنه‌ی سالم از مواد غذایی بازسازی خود را آغاز کنند. 

راهکار پنجم: 

حفاظت از پوست 

دکتر مارتین راجع به حفاظت از پوست اظهار داشت: اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی خورشید برای کل بدن ضروری است و این امر که فقط صورت را محافظت کنیم اشتباه محض است. 

وی اذعان داشت: افراد باید با استفاده از پارچه‌هایی با بافت محکم در برابر خورشید ظاهر شوند. 

وی راجع به اختلالات خواب در افراد آفتاب سوخته گفت: این اختلالات در این افراد طبیعی است و برای کاهش اصطحکاک، سایش و راحت‌تر شدن خواب اضافه کردن پودر تالک در ملحفه‌ها توصیه می‌شود. 

در پایان ذکر این نکته ضروری است که هر کس باید با احتیاط و ایمنی کامل در معرض نور خورشید قرار بگیرد زیرا اشعه‌ی خطرناک خورشید، بدون در نظر گرفتن سن، قومیت و نژاد سبب آسیب رسیدن به پوست فرد و در نهایت افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست خواهد شد.