به گزارش پارس به نقل ازخبرگزاری مهرماه مبارک رمضان امسال به ابتکار خبرگزاری مهر حضور در خانه خانواده های زندانیان و انعکاس مشکلات این بخش از جامعه در دستور کار گروه اجتماعی قرار گرفت. در روزهای ابتدایی ماه رمضان با موافقت حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه به همراه مدیرعامل خبرگزاری مهر میهمان سفره افطاری یکی از زندانیان شدیم. معاون اول دستگاه قضا برای بهتر برگزار شدن این سنت حسنه و ترویج نگاه ویژه به خانواده زندانیان دستور انتقال زندانی را دادند تا متهم که مادر خانواده بود آن شب را در کنار فرزندانش افطار کند.

پس از استماع سخنان متهمه و خواهر متهمه که مسئولیت نگهداری از فرزندان را برعهده داشت معاون اول دستگاه قضا قول دادند تا بخشی از مشکلات این خانواده رفع شود. محسنی اژه ای در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به مادر خانواده که متهم اصلی پرونده است تا پایان ماه مبارک مرخصی اعطا شد و البته دنبال این هستیم تا بتوانیم بر اساس قانون پرونده را در کمیسیون عفو مطرح کنیم. همچنین بر اساس قول مساعد رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر مستمری ماهانه ۳۰۰ هزار تومان هم برای این خانواده برقرار شد. این خانواده زندانی هم طی تماس با خبرگزاری مهر از این اقدام تشکر و قدردانی کردند.

 ۷ روز طول کشید بچه ها به غذا عادت کنند

دومین خانواده زندانی خانواده خانم فرشته رحمتی بود که در یکی از خرابه های ده ونک زندگی می کردند. با کمک خبرنگاران این خانواده یک افطار در بهترین رستوران شهر دعوت شده و مشکلات آنها در خبرگزاری مهر با تیتر "ماجرای یک افطاری در ونک/ وقتی خانواده زندانی حمایت نمی‌شوند" منتشر شد. خیرین اعم از شورای شهر تهران تا کمیته امداد و برخی خیریه ها با حضور در خانه این خانواده زندانی خبر از اقدام به رفع مشکلات دادند. فرشته رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین اقدامات گفت: تاکنون ۵ میلیون تومان پول جمع شده است. نهادها هم کمکی نکردند. یک خانه با رهن ۳۰ میلیون تومان پیدا کردم که پول کم دارم. فرزندانم یک هفته طول کشید به غذا عادت کنند و فرزند کوچکم کمی تپل تر شده و من خوشحالم. اما باز هم ممنون که حداقل رسانه به داد ما رسید. اما مردان گردو فروش همچنان بیشتر می شوند و ما امنیت نداریم...

همسر زندانی خانم رقیه موسوی

آخرین احوالات رقیه موسوی و دوقولوهایش

سومین خانواده زندانی خانواده رقیه موسوی بودند که وضعیت خوبی نداشته و حتی می خواستند دوقولوهای وی را خریداری کنند. بعد از انتشار این گزارش با تیتر "روزگار سخت خانواده یک زندانی/ رد پیشنهاد خرید دوقلوها" خیرین دست به کار شده و هر فرد بر اساس توان خود کمکهای خود را اهدا کرد. البته چندین پیشنهاد اشتغال هم شد از سازمان کشتیرانی تا برخی شرکتها و کارگاه ها اما به دلیل داشتن دوقولوها امکان کار برای خانم موسوی میسر نیست. این همسر زندانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کمیته امداد آمدند خانه را دیدند و دیگر خبری نشد. خیرین هم در مجموع ۲.۵ میلیون تومان کمک نقدی کردند. در کشتیرانی هم فرم پر کردم تا پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار مهر هر چند این دیده شدن ها نباید پس از رسانه ای شدن رخ دهد اما این نوع توجه به خانواده زندانیان مورد قبول نیست. با این حال انتشار مشکلات خانواده زندانیان و پیگیری آن همچنان در دستور کار این رسانه قرار دارد و امید است خیرین و نهادهای مسئول اهتمام بیشتری برای دستگیری از این قشر از جامعه انجام دهند.