به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگارانپژوهشگران به افرادی که خواهان چشمانی سالم هستند، توصیه می‌کنند رژیم‌غذایی منحصر به فرد برای سلامت چشمان خود را رعایت کنند.

گفتنی است، در این رژیم‌غذایی موادی چون پنیر، ماهی آزاد و یادام زمینی وجود دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، با توجه به شیوع بالای بیماری‌های چشمی متناسب با سن از جمله دژنراسیون ماکولا و یا آب مروارید، تغذیه و تامین ویتامین‌ها و مواد‌معدنی حیاتی نقش موثری در پیشگیری از این بیماری‌ها دارند.

کارشناسان سایر مواد‌ مغذی از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، امگا3، کاروتنوئید، اسفناج، کلم پیچ، شیر و انواع میوه‌ها را برای ارتقا قوه بینایی بسیار مفید می‌دانند.

کارشناسان اعتقاد دارند چشم‌ها مانند سایر اعضای بدن نیاز به مراقبت و تامین ویتامین‌های مورد نیاز دارد.

بیماری AMD، در حال حاضر اصلی‌ترین عامل نابینایی در جهان است و انتظار می‌رود که در طی 5 سال آینده رشدی 50 درصدی پیدا کند.

کارشناسان همچنین رژیم‌غذایی حاوی مواد‌مغذی کربوهیدرات سبوس‌دار، لوبیا، حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات مانند کلم بروکلی را جهت حفظ ساختار سلول‌های چشمی بسیار مفید می‌دانند.

بر اساس تحقیقات 4 گروه اصلی مواد‌غذایی شامل ویتامین‌ها، مواد‌معدنی، ویتامین C، روی، سلینوم و مس می‌تواند سلامت چشم را تامین کند.

این مواد‌غذایی بر اساس تحقیقات مانع از بروز مشکلات چشمی متناسب با افزایش سن و افزایش رادیکال‌های آزاد در چشم می‌شوند.

علاوه بر جلوگیری از پیری سول‌های چشمی خوردن این مواد‌غذایی سبب حفظ بینایی چشم و عدم نیاز به استفاده از عینک حتی در سنین سالمندی می‌شود.

کارشناسان عواملی چون آلودگی هوا، مصرف دخانیات، عدم محافظت از چشم در برابر پرتو‌های مضر خورشید، عوامل ژنتیکی، مطالعه در نور کافی و عدم رعایت فاصله استاندارد بین متن و چشم، بروز برخی بیماری‌ها، استفاده از لنز‌های تماسی غیراستاندارد را در بروز مشکلات بینایی موثر می‌دانند.

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها مانند نوعی ماده تصفیه‌کننده باعث جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود.

مصرف این مواد همچنین مانع از بروز خشکی چشم به خاطر استفاده بیش از حد از کامپیوتر و یا سایر وسایل دارای صفحه نمایش ساطع‌کننده نور آبی می‌شود.