به گزارش پارس به نقل از تسنیممحمود خدادوست با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور هفت دانشکده طب سنتی فعال است و در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور رشته طب سنتی تدریس می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر در 8 دانشگاه علوم پزشکی کشور رشته داروسازی سنتی تدریس می‌شود.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تأسیس 20 سلامتکده طب سنتی در 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور با رویکرد حفظ تندرستی و ارتقای سلامت مردم از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی است، افزود: با راه اندازی رسمی سلامتکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی فسا تعداد این مراکز در کشور به یازده مورد می‌رسد.

خدادوست در بازدید از سلامتکده طب سنتی و داروخانه گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: یکی از مشکلات موجود در عرضه و ارائه خدمات طب سنتی در کشور این است که متأسفانه طب سنتی را مساوی با حجامت می‌دانند در حالی که این باور درستی نیست.

خدادوست بیان کرد: گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی ممکن است بدون حساب و کتاب توسط مردم استفاده شود چون آنها فکر می‌کنند که داروهای گیاهی بی‌خطر و بی‌عارضه هستند در حالی که این باورها غلط است.

وی ادامه داد: بسیاری از داروهای گیاهی ممکن است خطر و عارضه داشته باشند و با بسیاری از داروهای شیمیایی که در طول روز استفاده می‌شود تداخل و ایجاد مشکل کنند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود نقش عطاری‌های باتجربه و باسابقه و خوشنام را مهم عنوان کرد و گفت: این عطاری‌ها پرچم نیمه‌برافراشته طب سنتی را بالا نگه داشتند.

خدادوست به مردم توصیه کرد که در مراجعه به عطاری‌ها، از درخواست داروهای ترکیبی خودداری کنند چون این داروها، ترکیبشان مشخص نیست و ممکن است ایجاد عارضه کنند.

لزوم بهره‌گیری از معارف طب سنتی برای ارتقای سطح اخلاق حرفه‌ای جامعه پزشکی

در این زمینه علیرضا عسکری رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا نیز بیان داشت: در دانشگاه علوم پزشکی فسا با توجه به نقش ارزنده‌ای که برای طب سنتی ایرانی ــ اسلامی قائل هستیم از دنبال کردن این برنامه به‌دنبال دو هدف هستیم.

عسکری افزود: تصمیم داریم با ارائه خدمات طب سنتی برای حفظ سلامت مردم الگوی مناسب و قابل قبولی را در حوزه طب سنتی در سطح دانشگاه ایجاد کنیم و جلوی برخی از انواع ارائه خدمات را که ممکن است رویکردها و برداشت صحیحی از طب سنتی نباشد، بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد دوم این است که با بهره‌مندی از  معارف طب سنتی و اسلامی بتوانیم سطح اخلاق حرفه‌ای را در جامعه پزشکی ارتقا دهیم. رویکرد وزارت بهداشت این است که بتواند خدمات طب سنتی را ضابطه‌مند، قانونمند و بدون هرگونه افراط و تفریط برای ارائه خدمات به مردم تسریع کند.