به گزارش پارس به نقل از فارس، حسن ابوالقاسمی امروز در همایش تازه های بهداشت در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: سلامت انسان ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد و باید به طور همزمان به همه ابعاد سلامت توجه کنیم نه اینکه به یک بعد مثلاً بعد جسمی و روانی توجه کنیم و ابعاد دیگر مغفول بماند.

وی ادامه داد: مسئله سلامت معنوی با موضوع سبک زندگی و آیین و فرهنگ ما پیوند دارد و موضوعی است که مورد علاقه دانشجویان و متخصصان بهداشت هم هست اما با وجود اهمیت موضوع سبک زندگی هنوز کار و تحقیق جدی در این زمینه در کشور انجام نشده است. به همین علت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای جبران این نقیصه مرکز تحقیقات سبک زندگی را ایجاد می کند که می تواند محل تحقیق و پژوهش دانشجویان بهداشت باشد.

وی گفت: باید در این مرکز نحوه آموزش عمومی و مداخلات لازم برای اصلاح سبک زندگی، تغذیه، ارتقای سلامت اجتماعی و معنوی مورد توجه قرار گیرد و پروپوزال و طرح های تحقیقاتی کاربردی برای اصلاح سبک زندگی ایرانیان در این مرکز اجرا شود.

ابوالقاسمی افزود: اینها کارهای بکری است که متأسفانه در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است. باید عقب ماندگی ها را در این زمینه جبران کنیم. در گذشته فقط به ترجمه متون غربی در این زمینه می پرداختیم که البته در جای خود مفید هستند اما بسیاری از توصیه های بهداشتی در متون غربی با فرهنگ، آیین و مذهب ما سازگاری ندارد در حالی که ما مفاهیم دقیقی در احادیث و روایات اسلامی برای داشتن سبک زندگی سالم داریم که مغفول مانده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: من وقتی به این متون که حکمای اسلامی و ایران در گذشته تدوین کرده اند، مراجعه می کنم و می بینم که چه مفاهیم دقیقی برای حفظ سلامت و اخلاق حرفه ای طبابت تدوین کرده اند، تأسف می خورم که چرا این قدر به این فرهنگ غنی خودمان بی توجه هستیم.

ابوالقاسمی گفت: طب سنتی اسلامی ایرانی ما که از افتخارات ماست مملو از روشهای پیشگیرانه و حفظ تندرستی است و منابع غنی در این زمینه وجود دارد اما متأسفانه عده ای این همه مفاهیم بهداشتی را ندیده میگیرند و میروند دکان طب سنتی باز می کنند و به گونه ای رفتار می کنند که گویی مغازه باز کرده اند تا مردم اجناس بسته بندی شده آنها بخرند و تا فرد مراجعه کننده تا مرز ۵۰۰ هزار تومان از مغازه آ نها خرید نکرده، راضی نمی شوند.

وی افزود: نباید به نام طب سنتی دکان باز کنیم و خدمات طب سنتی را حتی گرانتر از طب امروزی به مردم بفروشیم، طب سنتی، طبی اخلاق محور، پیشگیری محور از طریق اصلاح سبک زندگی و تغذیه است. حتی سازمان بهداشت جهانی نیز به کشورها توصیه کرده که طب سنتی خود را به عنوان طب آلترناتیو فعال کنند تا مردم بی بضاعت به خدمات ارزانتر دسترسی داشته باشند.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: دانشجویان بهداشت باید پیشتاز ارائه خدمات پیشگیرانه طب سنتی به مردم باشند و مهارتهای لازم را برای اصلاح سبک زندگی مردم کسب کنند.

وی گفت: یک نمونه از اقدامات پیشگیرانه همین اجرای طرح غربالگری فشارخون ایرانیان است که به کمک دانشجویان غیر پزشکی در حال انجام است و با توجه به افزایش روز افزون بیماریهای غیر واگیر و هزینه های گزاف درمان این بیماریها به انجام چنین طرحهایی در کشور نیاز داریم.

وی تأکید کرد: البته اجرای چنین طرحهایی نیاز به باور عمومی به خصوص باور مسئولان به اهمیت این طرح ها دارد و همه باید تلاش کنیم تا باور مسئولان، سیاستگزاران و بودجه ریزان کشور اصلاح شود.