به گزارش پارس به نقل از ایسنادود دست‌سوم به طور معمول عبارت از بقایای نیکوتین و سایر مواد‌شیمیایی است که روی انواع سطوح درون هر محوطه به ‌علت دود ‌سیگار باقی می‌ماند.

به گفته محققان، این بقایا با مواد رایج آلوده‌کننده در هر ‌محیط واکنش نشان داده و ترکیبی سمی به ‌وجود می‌آورد. این ترکیب سمی دود دست‌سوم، حاوی موادی است که موجب بروز سرطان می‌شوند و بصورت بالقوه برای سلامت افراد غیرسیگاری که با آن تماس پیدا می‌کنند، به ویژه کودکان خطرناک است.

نتایج بررسی‌های محققان در این زمینه نشان می‌دهد که دود دست‌سوم به مو، پوست، لباس، وسایل منزل، پرده‌ها، دیوارها، وسایل اتاق خواب، فرش، گرد‌و‌غبار، اتومبیل وسایر سطوح، حتی مدت ها پس از قطع سیگار کشیدن می‌چسبد.

به گفته محققان، وقتی شیرخواران، کودکان، و بزرگسالان غیر سیگاری، مواد حاوی دود دست سوم را بو کرده، می‌خورند یا به آنها دست می‌زنند، درمعرض خطر مشکلات سلامت مرتبط با توتون قرار می‌گیرند.

بقایای دود دست سوم با گذشت زمان روی هر سطحی ایجاد می‌شوند و با شستشوی معمولی از بین نمی‌روند. همچنین این آلودگی‌ها با تهویه هوای اتاق، بازکردن پنجره‌ها، استفاده از بادبزن برقی و سیستم‌های تهویه یا محدود کردن سیگار کشیدن به بعضی از نقاط خاص در منزل نیز از بین نمی‌رود.

ببه گفته دانشمندان، دود دست سوم مدت ها پس‌از ترک ‌سیگار بجا می‌ماند. بالعکس ‌دود دست‌دوم، دود سایر فرآورده‌های موجود در هوا است که حاصل نزدیک‌شدن و تماس با سوختن فرآورده‌های توتون، مانند سیگار است.

آنان معتقدند تنها راه حفاظت افراد غیرسیگاری از قرارگرفتن در برابر دود دست‌سوم ایجاد محیطی عاری از دود در همه محیطها از منازل گرفته تا خودروها و اماکن عمومی است.