به گزارش پارس به نقل از فارس علی گورانی گفت: ما جزو کشورهایی هستیم که پرتوگیری‌های نور خورشید بسیار بالایی داریم همچنین سرطان پوست در مردان ما رتبه اول را دارد و آسیب‌های پوستی به صورت عمومی در کشور بسیار بالا است.

وی ادامه داد: پول زیادی که پنهان است و آمار دقیقی از آن نداریم توسط مردم صرف درمان بیماری‌های پوستی می‌شود و آسیب‌های چشمی مثل آب مروارید آن قدر در کشور بالا است که اصطلاحاً گفته می‌شود روی مدار فرضی این بیماری قرار داریم.

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: به نسبت بسیاری از کشورها پوست مردمان زودتر پیر می‌شود و پیر پوستی زودرس داریم به طور کلی 70 درصد علت این آسیب‌ها دریافت پرتوهای ماورای خورشید است.

گورانی افزود: اگر مردم یاد بگیرند کمتر نور خورشید به آنها بتابد می‌توان حجم آسیب‌ها را کاهش داد این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه یافته به صورت نظام‌مند این خطرات را مهار کرده‌اند  و از نظر اقتصادی بار مشکلات را کاهش داده‌اند.

وی تصریح کرد: ما در کشور 4 فصل پرتوگیری نور خورشید را داریم از طرفی مردم تاکنون سازمان‌یافته و تحت نظارت آموزش ندیده‌اند که خود را در برابر این پرتوها حفظ کنند و سازمان متولی نیز این موضوع را پیگیری نکرده است. بنابراین به دنبال آن رفتیم که ببینیم چقدر در کشور پرتوگیری داریم تا آنلاین این اطلاعات در دسترس مردم قرار گیرد.

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ادامه داد: با این اطلاعات مثلاً یک مربی مهدکودک می‌داند که در چه ساعتی از روز و چه مدت کودکان را بیرون ببرد در واقع فرهنگ استفاده از اطلاعات فراهم می‌شود.

وی افزود: طبق دستورالعمل بین‌المللی 5 سطح وجود دارد که در هر سطح میزان پرتوگیری متفاوت بوده و ابزار حفاظتی نیز متفاوت می‌شود ما از سال گذشته تولید و نصب دستگاه‌های سنجش پرتوهای فرابنفش را در دستور کار قرار داده‌ایم که آخرین دستگاه‌ها نیز آماده نصب شده است. 

گورانی گفت: این برنامه با کمک سازمان انرژی اتمی اجرا می‌شود که از وزارت بهداشت 18 دستگاه و از سازمان انرژی اتمی نیز 18 دستگاه دیگر خریداری شده که در کل کشور نصب می‌شود و چون شدت اشعه ماوراء بنفش در کشور و در فاصله‌های کوتاه زیاد نیست به همین دلیل با کار کارشناسی 32 نقطه را در کشور شناسایی کرده‌ایم تا این دستگا‌ه‌ها در آنجا نصب شود.

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ادامه داد: شاخص پرتوهای فرابنفش خورشیدی (UI) به صورت عددی مطرح می‌شود و دستگاه‌ها طوری ساخته‌ شده‌اند که این اعداد را دسته‌بندی می‌کنند. اعداد از 0 تا 3 به عنوان شرایط بی‌خطر سبز، 3 تا 5 شرایط نیازمند به محافظت، 5 تا 8 شرایط بسیار نیازمند به حفاظت، 8 تا 11 و 11 به بالا به شدت خطرناک تعیین شده است.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده تمام کشور در دسته 3 ( میزان اشعه 5 تا 8) به بالا قرار گرفته و حتماً نیازمند به هر نوع محافظت دارد.

گورانی گفت: باید اجازه ندهیم پرتوها به بدن برسد و به هر شکلی از پوست خود محافظت کنیم. مردم حتی نمی‌دانند که قرار گرفتن در زیر سایه درخت یا کنار دیوار فقط 50 درصد از اشعه را کنترل می‌کند و 50 درصد مابقی انعکاس می‌یابد.

وی افزود: با این دسته‌بندی استان‌هایی که بیشترین پرتوگیری را دارند، سرطان پوست بالایی دارند، آموزش کمتری دیده‌اند، ارتفاعات بلند دارند شناسایی شده یا همچنین در مورد مشاغلی مثل کشاورزی و رانندگی که بیشتر در معرض این امواج هستند اطلاع‌رسانی عمومی داده می‌شود. جالب آنکه دیده شده سمت چپ صورت رانندگان بیابان بیشترین سرطان پوست را داشته است.

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: زمانی که نور خورشید به صورت عمود تابیده می‌شود بیشترین پرتوگیری وجود دارد بنابراین از ساعت 9 صبح تا 3 بعدازظهر شدت پرتوگیری بالاست اما صبح خیلی زود و عصر چون زاویه خورشید کم می‌‌شود پرتوگیری هم کاهش می‌یابد.

وی گفت: تمام دستگاه‌های خریداری شده در کشور ساخته شده است و با این که هزینه بالایی داشته اما از نظر اقتصادی و در دراز مدت مقرون به صرفه‌است.