به گزارش پارس به نقل ازخبرگزاری مهر مردمان اینجا، صبح که با امید روزی نو از خواب بر می خیزند تمام احساس خوب یک روز نو از عمرشان با بوی تعفن همیشگی محله فروکش می کند. محله قلم شاهین ویلا، منطقه ای از شهرستان کرج است. این منطقه از نظر جغرافیایی روی سنگ بنا شده است و به گفته کارشناسان پس از حفر ۵ الی ۷ متر از زمین به سنگ می رسند که امکان حفر چاه برای دفع فاضلاب را ناممکن می کند. بعضی از ساکنین این منطقه مجبور به نصب «سپتیک تانک» در منازل خود شده اند که به طور معمول بعضا از دو هفته تا دو ماه یکبار مجبور به تخلیه آن توسط تانکرهای تخلیه فاضلاب هستند.

در این میان شهروندانی هستند که به علت فشارهای مالی توان تعبیه «سپتیک تانک» برای دفع فاضلاب را ندارند و مجبور می شوند فاضلاب را به جوی محل هدایت کنند و در نتیجه این کار باعث می شود بوی تعفن در فضای محله همیشگی شود.

download (1)

بوی فاضلاب، همسایه همیشگی اهالی محله

مشاهدات عینی خبرنگار مهر همراه با بوی فاضلاب در محله ادعای ساکنان را اثبات می کند اسماعیل عباسپور که حدود ۳۰ سال ساکن این منطقه است، می گوید: جوی این محله هر دو هفته یکبار باید شسته شود در غیر اینصورت وضعیت از حال حاضر بدتر می شود البته با این بحران آب و کم آبی این خود جای بحث دارد.

در ادامه حبیب اله وردی یکی از کارشناسان املاک این منطقه از نارضایتی و دغدغه مردم در این مورد و تاثیر این معضل روی بازار خرید و فروش و قیمت ملک در این محله می گوید: حدود ۱۵ سال است که این مشکل همسایه دائمی اهالی این منطقه شده و هر روز بیشتر از قبل خودنمایی می کند.  

حسین رضایی پور یکی از ساکنان خیابان ۱۹ قلم هم در این باره می گوید: با توجه به مراجعه مکرر به شهرداری و شرکت آب و فاضلاب و عدم حصول نتیجه در نهایت به پیشنهاد شهرداری منطقه ۶ با هزینه اهالی این کوچه، و خدمات کارگری شهرداری اقدام به لوله گذاری زیر زمین کرده اند و فاضلاب را داخل این لوله سرازیر کرده اند ولی متاسفانه در انتهای این کوچه فاضلاب این لوله به داخل جوی بزرگتری ریخته می شود که راهی مناطق ظفر و شاهین ویلا می شود تا اهالی دیگر مناطق هم از آن بی نصیب نمانند.

 

بوی تعفن ساکنان را عاصی کرده است

خانم هویزه سالمند معلولی که به علت بیماری قند مجبور به قطع پا شده است می گوید: من برای تغییر حال و هوای خود هر روز به کوچه می آیم که البته این وضعیت و بوی تعفن درد و رنجم را افزون می کند.

وی در ادامه می گوید: دخترم هر روز مجبور است داخل جوی را با آب و جارو بشوید تا بلکه از بوی آن کاسته شود.

برای بررسی این معضل که ساکنان منطقه را عاصی کرده است؛ به سراغ شهرداری منطقه ۶ می رویم؛ علی حنیفه معاون خدمات شهری این منطقه در این باره می گوید: محله قلم شاهین ویلا در حوزه شهری قرار دارد ولی رسیدگی به مشکل مذکور جزو وظایف شهرداری نیست و از وظایف شرکت آب و فاضلاب است.

این مسئول می گوید: شهرداری برای کاهش بوی تعفن فاضلاب در این منطقه اقدام به ایجاد پوشش و کانال کشی برای جوی خیابان ۱۹ قلم کرده است.

 

حل معضل فاضلاب در محله قلم شاید وقتی دیگر

در ادامه به سراغ شرکت آب و فاضلاب استان می رویم؛ علیرضا لرستانی مدیر اطلاع رسانی این شرکت درباره این معضل و در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص اینکه برای رفع مشکل دفع فاضلاب منطقه قلم شاهین ویلا چه راهکاری در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد، گفت: شرکت آب و فاضلاب در حال حاضر تا زمانی که طرح توسعه شبکه فاضلاب را اجرا و راه اندازی نکرده است در این مورد هیچ مسئولیتی ندارد.

وی در ادامه در خصوص زمان و نحوه راه اندازی شبکه دفع فاضلاب این منطقه می افزاید: برای اجرای طرح توسعه شبکه فاضلاب مناطق بر اساس بودجه و امکانات و شرایط اضطراری اولویت بندی می شوند.

این مسئول می گوید: نیمه دوم امسال دو خط اصلی انتقال فاضلاب به طول ۷ هزار و ۵۰۰ متر در منطقه قلم شاهین ویلا اجرا می شود و در سال ۹۵ بقیه شبکه های فرعی اجرا می شود.

 

لرستانی می گوید: با توجه به صخره ای و سخت بودن زیر بنای این منطقه و حفاری های عمیق و کندن معابر و دیگر ملزومات این طرح بودجه زیادی نیاز دارد که تاکنون پیش بینی نشده است.

لرستانی در نهایت پیش بینی کرد حدودا یکسال و نیم زمان برای اجرا و بهره برداری طرح توسعه شبکه فاضلاب منطقه قلم شاهین ویلا نیاز است. 

این در حالی است ساکنان اهالی قلم در منطقه شاهین از بوی بد تعفن فاضلاب به تنگ آمده اند و برای خلاصی از این معضل به شهرداری منطقه و اداره آب و فاضلاب استان و دیگر دستگاههای متولی رو انداخته اند بلکه بتوانند از این میهمان ناخوانده رهایی یابند.

به همین منظور و با توجه به اینکه جمعیت زیادی در این محله زندگی می کنند ضرورت دارد تا مسئولان حوزه بهداشت و محیط زیست نیز وارد عمل شده و با حساسیت بیشتری برای حل این مشکل کمر همت ببندند چرا که تابستان است و فصل گرما و احتمال شیوع بسیاری از بیماری ها.