به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران در یک ماجراجویی منحصر بفرد یک دانشمندان رشته فیزیک شیمی به همراه یک هنرمند کارگردان با نصب پرتولیزر به نوک یک هواپیما و پرواز در آسمان و در میان ابرها به ساخت طرح‌های مختلف توسط لیزر بر روی ابرها پرداخته‌اند. 

3365043_128

گفتنی است، این طرح که پروژه نیمبوس نام دارد نتیجه 5 سال تحقیق در خصوص وضعیت مختلف ابرها در آسمان است. 

بررسی ها نشان می‌دهند، در این طرح محققان از فاصله 164 متری نور پرتو لیزر را به ابرها تابانده ‌اند و بر روی آنها طراحی‌های زیبا مانند اسب انجام داده‌اند. 

پژوهشگران امیدوار هستند در آینده با توسعه و تکمیل این فناوری بتوانند به خلق تصاویر روی ابرها از روی زمین و یا روی کشتی در دریا بپردازند. 

اساس این فناوری قرار گرفتن شکل مورد نظر در یک دیسک در دستگاه و آنگاه تاباندن پرتوهای لیزر از نقاط دارای منفذ در اطراف آن است. این دیسک‌ها از جنس شیشه هستند و می‌تواند حاوی تصاویر مختلف باشند. 

طرح‌های اولیه ساخته شده توسط لنز نیم‌کره به ابعاد 532 نانو متر طول موج تابش پرتو صورت گرفته است. 

پروژه نیمبوس یک پروژه اکتشافی متشکل از تکنیک‌های دیجیتال و آنالوگ برای خلق تصاویر بر روی ابرها از زمین، سطح دریا و هواپیما توسط اشعه لیزر سوار شده بر روی هواپیما، پاراگلایدر و بالن‌های حاوی هوای گرم است. 

در فازهای آتی مسئولین این پروژه در تلاش هستند تا این طرح را بر روی سیستم‌های صنعتی مانند برج‌های خنک کننده، قطار بخار و یا هر سطح دودکش یا منبع خارج کردن بخار آب به انجام برسانند. 

هنرمند کارگردان دیوید لینچ که در این طرح با فیزیکدان ما‌یک نیکس همکاری می‌کند اذعان دارد این کار نوعی هنر مدرن دیجیتالی است و می‌توان از این پس طراحی‌های زیبا در آسمان به وجود آورد. 

مسافران هواپیما از این پس با کمک این طرح می‌توانند جای مشاهده فیلم‌های تکراری در حین پرواز به مشاهده تصاویر خلق شده بر روی ابرها از طریق پنجره‌ها و کابین پروازی هواپیما بپردازند.

در توسعه این طرح پژوهشگران امیدوار هستند حمایت مالی مانند ریچارد برانسون مدیر خطوط هواپیمایی ویرجین گالاکتیک را بدست آورند تا بتوانند این طرح را توسط هواپیماهای مسافر بری انجام دهند.