به گزارش پارس به نقل از فارس محمد اکبری در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره آرتروز و سن ابتلا به آن، اظهار داشت: آرتروز بیماری است که در آن غضروف مفاصل اندام‌ها دچار تخریب می‌شود و بعد از آن استخوان‌های زیر غضروف خورده شده و اندام بد شکل می‌شود.

وی ادامه داد: آرتروز در نوعی تقسیم‌بندی به دو نوع آرتروز اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. آرتروز اولیه علت ناشناخته دارد اما برای آرتروز ثانویه عواملی شناخته شده است.

* سنین ابتلا به آرتروز اولیه در زنان و مردان

مسئول کمیته دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: آتروز اولیه معمولاً در زنان بعد از 45 سالگی شیوع پیدا می‌کند و بیشتر مفاصل گردن و زانوها را درگیر می‌کند. این اختلال در مردان از 55 سالگی به بعد در مفاصل ران و کمر دیده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره عواملی که آرتروز اولیه را ایجاد می‌کند، اظهار داشت: از جمله عوامل به وجود آورنده آرتروز اولیه ضربات ریز جمع‌شونده‌ای است که طی زندگی به مفاصل فرد وارد می‌شود و ستون مهره‌ها را دچار سایش و فرسایش می‌کند.

وی افزود: در بدو شروع این عارضه مفصل التهاب ندارد اما پس از پیشرفت عارضه و رسیدن سایش به ساختارهای زیر غضروف مفصل التهاب و درد بیمار شروع می‌شود که این موضوع بیمار را وادار به مراجعه به پزشک می‌کند.

* آرتروز درمان دارد

این فیزیوتراپیست با بیان اینکه آرتروز درمان دارد، گفت: اگر فرد مبتلا قبل از خوردگی مفصل به پزشک مراجعه کند می‌تواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد و حتی مفصل را بازسازی کند اما در صورتی که مفصل خورده شود تنها برای جلوگیری از پیشرفت بیماری باید به پزشک مراجعه کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: درمان آرتروز اولیه در وهله اول اصلاح روش استفاده از مفاصل است فرد مبتلا باید یاد بگیرد که از مفاصل خود درست استفاده کند تا دچار بدشکلی نشوند. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی که بدون کورتون هستند روشی دیگر برای درمان مبتلایان به آرتروز اولیه است همچنین استفاده از روش‌های فیزیوتراپی و در صورت پیشرفت بیماری تجویز داروهای کورتون‌دار جزو درمان‌های دیگر ابتلا به آرتروز اولیه است.

* تعویض مفصل زانو آخرین حلقه درمان

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که درمان‌های مذکور نتیجه ندهد مفصل باید تعویض شود و بعد از آن نیز فرد مبتلا باید از روش‌های فیزیوتراپی به عنوان یکی از اقدامات اصلی توانبخشی استفاده کند.