به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاین این درحالی است که درکشورما برای بدست اوردن محصولی سالمتر نه تنها بیش از اندازه از سموم شیمیایی مجاز که حتی از سموم شیمیایی غیر مجاز انهم بیش از اندازه استفاده میشود که این مساله نه تنها باعث میشود مقداری از سموم درمحصول نهایی باقی بماند بلکه باعث اسیبهای جدی به محیط زیست و طبیعت نیز میشود.
درعین حال بخاطر هزینه های زیاد ان استفاده از شیوه های طبیعی یا همان ارگانیک که این روزها درکشورهای توسعه یافته رواج زیادی یافته است کمتر مورد توجه واقع میشود.
درهمین راستا مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران جزو کشورهای پرمصرف سموم شیمیایی است، افزود: از این رو باید با مدیریت و کنترل مصرف سموم پرخطر شیمیایی در کشاورزی، آنالیزها و سنجش های متناوب و مستمر از منابع آب و خاک انجام شود.
شینا انصاری اظهار کرد: متوسط مصرف آفت کش ها در کشورهای اروپایی به ازای هر هکتار اراضی کشاورزی، 7/0 کیلوگرم است در حالی که این میزان در کشور ما 46/1 کیلوگرم است.
دراین حال سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد، مصرف سموم پرخطر و پرمصرف مانند دیازینون خطرناک برای آبزیان و پرندگان و نئونیکوتینوئید خطرناک برای زنبورهای عسل متوقف شود.
مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در امور سموم و کودهای شیمیایی، گفت: کمیته مدیریت منابع پایه و کاهش آلودگی کود و سم در سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرده است نسبت به حذف این سموم پرخطر و جایگزین کردن آنها با سموم زیست نهاده اقدام لازم به عمل آید.
محمدجواد سروش افزود: در این نامه درخواست شد که مصرف سم پرخطر و پرمصرف دیازینون که از جمله خطرناکترین سموم برای آبزیان و پرندگان است و مصرف سالانه آن بیش از سه میلیون لیتر در ایران است، هرچه سریعتر متوقف شود.
وی ادامه داد: بیشترین حجم استفاده از سم دیازینون در شالیزارهای استان های شمالی کشور است؛ این در حالی است که در تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی مصرف این سم خطرناک که عوارض بسیار مخربی برای محیط زیست و سلامت مردم دارد، ممنوع شده است.
سروش با اشاره به درخواست این کمیته از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: از این وزارتخانه نیز درخواست شده است نسبت به بررسی باقیمانده سموم و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی اقدام کند.
وی افزود: همچنین بر اساس یکی دیگر از تصمیمات این کمیته از وزارت بهداشت، خواسته شده است نسبت به بررسی عوارض بهداشتی ناشی از استفاده از ترکیب اتفون که برای عمل آوری گوجه فرنگی استفاده می شود، اقدام کند.
مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در امور سموم و کودهای شیمیایی ادامه داد: همچنین از وزیر جهاد کشاورزی خواسته شد، طی دستوری عاجل نسبت به توقف استفاده و جایگزینی سم نئونیکوتینوئید که سمی بسیار خطرناک برای زنبورهای عسل به شمار می آید، اقدام شود.
سروش با تاکید بر ضرورت توقف هرچه سریعتر مصرف سموم قدیمی و پرخطر که طیف کشندگی بسیار وسیعی دارند، تصریح کرد: این سموم که مصرف آن در کشور قدمتی 70 ساله دارد، اثرات بسیار مخربی بر روی محیط زیست گذاشته و آفات را نیز مقاوم تر می کند.
مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در امور سموم و کودهای شیمیایی با اشاره به اینکه یکی از خلاء ها در زمینه کود، سم و تهدیدات زیستی این نهاده ها، کمبود اطلاعات فنی کارشناسان محیط زیست است، افزود: بر این اساس مقرر شده است، دوره های آموزشی برای کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در سراسر کشور برگزار شود.
وی ایجاد فرهنگ و شناخت عمومی از محصولات سالم و حمایت از تولیدکنندگان این محصولات با کمک رسانه ملی را از دیگر اقدامات کمیته مدیریت منابع پایه و کاهش آلودگی کود و سم برشمرد و اضافه کرد: همچنین مقرر شده است، در تمام استان ها کمیته فنی مشترکی بین دستگاه های مسوول از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست استان و وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد تشکیل و نسبت به نحوه مصرف و کنترل کیفی سموم و کودهای شیمیایی اقدام شود.
***عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در نظارت بر سموم
دراین راستا همچنین سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در نظارت بر سلامت سموم کشاورزی، گفت: نهاد پاسخگو در واردات سموم آلوده به کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت است که اقدامات قابل قبولی دراین بخش انجام نمی دهد.
محمدمهدی برومندی با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی درجهت مبارزه با آفات، علف‌های هرز و بیماری‌ها، گفت: البته نمی‌توان همه مشکلات موجود در بخش استفاده ازسموم آلوده در تولید محصولات کشاورزی را متوجه وزارت جهاد کشاورزی دانست زیرا دستگاه‌های مختلفی ازمبداء تولید یک محصول در زمین کشاورزی تا مقصد و استفاده مصرف کننده باید برسلامت مواد غذایی نظارت کنند.
نماینده مردم مرودشت درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی ترویج آخرین سموم مورد تائید موسسه دفع آفات و مبارزه با علف‌ها و انجام توصیه های کارشناسی است، افزود: البته این بخش خصوصی و وزارت صنعت، معدن وتجارت است که باید با همکاری موسسه استاندارد نظارت دقیقی بر سلامت سموم وارداتی داشته باشند؛ اما متاسفانه در حال حاضر کشاورزان اکثر نقاط کشور ازاین موضوع ناراضی هستند که اکثر علف کش ها ماده موثره نداشته و علف های هرز بسیاری در زمین های کشاورزی رشد می کنند.
وی درخصوص دفع آفات نباتی و مبارزه با بیماری‌ها، افزود: سموم تقلبی بسیاری دربازار وجود دارد و این کوتاهی از جانب وزارت جهاد کشاورزی است که نظارت کاملی برسلامت سموم ندارد، هرچند که مسئولان جهاد کشاورزی به این نکته تاکید دارند که موسسات دارای مجوز و تحت‌نظر این وزارتخانه نظارت بر سلامت سموم وارداتی را انجام می دهند؛ اما در عمل وضعیت آشفته‌ای وجود داشته و سموم قاچاق وارد کشور می شود، ضمن اینکه سموم تقلبی هم در کشور تولید می شود.
برومندی تصریح کرد: ازسوی دیگر دغدغه‌های سازمان محیط زیست درخصوص استفاده ازسموم آلوده در تولید محصولات کشاورزی به حق و درست است، بنابراین این موضوع باید بین وزاتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست حل شود؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر همه سازمان ها و نهادهای مرتبط با این موضوع به دفاع سازمانی از عملکرد خود پرداخته و سازمان دیگررا مقصر می کند.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، اب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: به دلیل نبود ساماندهی مناسب و سازوکار قابل قبول میان دستگاه‌ها و نهادهای متولی، مشکل استفاده از سموم آلوده در تولید محصولات کشاورزی همچنان ادامه داشته و نمی توان راهکار مناسبی برای حل این مشکل درنظر گرفت.
*** استفاده از سموم غیر استاندارد
دراین حال سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از سموم غیراستاندارد برای تولید محصولات کشاورزی، گفت:‌ وزارت کشاورزی استراتژی قابل قبولی در مدیریت سموم ندارد.
محمدحسین قربانی در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص استفاده از برخی سموم غیراستاندارد در تولید محصولات کشاورزی، گفت:‌ متاسفانه در اینکه نتوانستیم در زمینه کنترل استفاده از سموم موفقیت‌هایی را کسب کنیم هیچ شکی وجود ندارد همچنین در اینکه در حال حاضر قاچاق بسیاری از سموم غیراستاندارد در بازار وجود داشته و کشاورزان بدون علم و آگاهی این سموم را استفاده می کنند نیز شکی وجود ندارد.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی افزود:  وزارت جهاد کشاورزی تاکنون نتوانسته استرتژی قابل قبولی برای مدیریت استفاده از سموم در تولید محصولات کشاورزی اتخاذ کند؛ بنابراین مسئولان  تا امروز نتوانستند نفشه راهی براساس قانون برنامه پنجم که دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بهداشت را موظف کرده مقدار سموم در محصولات کشاورزی را به استاندارد برساند ترسیم کنند.
وی با بیان اینکه کم کاری در بخش مدیریت استفاده از سموم در تولید محصولات کشاورزی منجر به 3 بار سوال از وزیر جهاد کشاورزی و بهداشت شده است، تاکید کرد: به هرحال اراده قوی  در مجموعه جهاد کشاورزی برای جلوگیری از این موضوع وجود ندارد؛ همچنین شاهد هستیم بسیاری از سرطان ها ناشی از ورود سموم به تولید محصولات غذایی است که به صورت غیراستاندارد در سم پاشی مزارع و نفوذ در بسیاری از میوه ها استفاده می‌شود، البته محیط زیست نیز می تواند در این زمینه گام های مثبتی بردارد و باید استانداردهایی برای میزان سموم در میوه ها در نظر گرفته شود.
قربانی تصریح کرد:‌ باید به مردم اطلاع داد که این سموم غیراستاندارد بوده  و مصرف آن غیرعادی است البته آمار دقیقی را مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از میزان مصرف سموم آلوده نمی‌دهند اما متاسفانه در بسیاری از مراکز عرضه محصولات کشاورزی، سموم غیراستاندارد به فروش می رسد و کشاورزان اطلاع ندارند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص عملکرد وزارت بهداشت در این زمینه گفت:‌ قانون برنامه پنجم دو وزاتخانه کشاورزی و بهداشت  را مجاب کرده اما مدیریت استفاده از سموم در حوزه وزارت جهاد کشاورزی بوده و مسئولان این وزارتخانه به سلامت افراد جامعه توجه نمی کنند.
***بی‌توجهی به میزان مجاز سموم در مواد غذایی
همچنین یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وجود فلزات سنگین در مرغ را دلیل بی‌توجهی به قانون خواند و گفت: تعدد سازمان های متولی در تائید سلامت مواد غذایی مشکل آفرین است.
رسول خضری درخصوص وجود فلزات سنگین در محصولات گوشتی از جمله مرغ، گفت: از سال 91 تاکنون بارها مطرح شده که بیشتر مرغ های داخل کشور دارای مواد هورمونی بوده ومردم در این باره نگران هستند، اما مشکل نگران کننده تر بحث وجود فلزات سنگین ازجمله سرب در مرغ های خوراکی است زیرا وجود فلزات سنگین در مواد غذایی برای سلامت انسان بسیار خطرناک است.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه با وجود آنکه طی سالیان گذشته نسبت به وجود فلزات سنگین در مرغ خوراکی به مسئولان تذکر داده شده اما هیچ توجهی نسبت به رفع این مشکل نشده است، زیرا به طور حتم یکی از مسائلی که سلامت انسان را تهدید می کند وجود سرب و فلزات سنگین در عضلات مرغ است، البته بسیاری از مرغداری ها نزدیک به کارخانه های صنعتی و اتوبان‌ها هستند که اقدامات آنها و آلودگی ناشی از اگزوز ماشین ها تاثیر منفی بر سلامت مرغ ها دارد.
وی با تاکید بر اینکه علل گوناگونی در افزایش میزان فلزات سنگین در گوشت مرغ‌ها تاثیر دارد، گفت: به طور حتم سازمان‌های بسیاری متولی توجه به سلامت موادغذایی از جمله مواد گوشتی و پروتینی هستند که سیاست‌گذاری در این بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا طبق ماده 32 برنامه پنجساله پنجم رئیس شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رئیس جمهوراست و سازمان های متولی باید به طور قطع به تصمیمات و سیاست گذاری وزارت بهداشت پایبند باشند.
خضری با بیان اینکه چندین سازمان بزرگ در زنجیره سلامت مواد غذایی از مزرعه تا سفره دخالت دارند، تصریح کرد: البته نقش وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص بسیار مهم است زیرا مواد خوراکی مورد مصرف مرغ‌ها و محل نگهداری آنها تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی است، همچنین سازمان دامپزشکی به عنوان یک سازمان زیرمجموعه جهاد کشاورزی نیز وظایف مهمی دراین خصوص دارد، البته وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز در بحث سلامت بسته بندی مواد غذایی وظایفی را برعهده دارد که همه این نهاد ها باید به افزایش سلامت مواد غذایی بسیار توجه کنند.
این نماینده مردم درمجلس نهم، گفت: البته وزارت بهداشت سیاستگذار و تصمیم گیر بوده و کمیته امنیت مواد غذایی ذیل شورای سلامت در این وزارتخانه است، اما باید تاکید کرد که مشکلات این چنینی نظیر وجود فلزات سنگین در موادغذایی به دلیل بی توجهی به قانون است، زیرا در شورای عالی سلامت میزان مجازی برای وجود سموم در موادغذایی در نظرگرفته شده که مسئولان به آن توجه نمی کنند.
عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، افزود: بنابراین بررسی سلامت موادغذایی یک موضوع کیفی بوده و وزارت کشاورزی که کمی است شاید نتواند دراین خصوص پاسخگو باشد، ازاین رو همانطور که بارها نیزگفته شده سازمان دامپزشکی باید زیر مجموعه وزارت بهداشت شود تا بتواند ازلحاظ ایمنی مواد غذایی نقش پررنگ تری ایفا کند، هرچند که  در حال حاضر همه نهادهای متولی طبق مقررات و ضوابط خود سلامت مواد غذایی را تائید می کنند.