به گزارش پارس به نقل از خراسان همه مي دانيم که ويتامين D نقش مهمي در حفظ سلامت استخوان دارد؛ اما خواص ويتامين D تنها به سلامت استخوان ختم نمي شود بلکه به طور مداوم خواص جديد ويتامين ها به ويژه ويتامين D کشف مي شود و اطلاعات آن در اختيار عموم قرار مي گيرد. در واقع ويتامين D به قدري براي سلامت مفيد است که مي تواند در پيشگيري از بيماري قلبي، ديابت و افسردگي، اختلال حافظه و سرطان نقش داشته باشد.

نکاتي درباره ويتامين D:
ويتامين D از مواد غذايي و نور خورشيد به دست مي آيد. بدن انسان با قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، ويتامين D به دست مي آورد.ساکنان مناطقي که کمتر آفتابي است، بيشتر در معرض کمبود اين ويتامين قرار دارند.ماهي منبع اصلي ويتامين D است، تخم مرغ، جگر و لبنيات نيز حاوي ويتامين D است.آب مرکبات مانند پرتقال وغلات، از منابع گياهي ويتامين D اند.کمبودويتامين D مي تواند مشکلات استخواني مانند نرمي استخوان در کودکان و بزرگسالان ايجاد کند .

کمبود ويتامين D و افسردگي:
سال هاست که مي دانيم افسردگي در فصل زمستان بيشتر در مناطق شمالي مشاهده مي شود. برخي معتقدند که کمبود نور کافي علت اين امر است.نتايج برخي تحقيقات نيز ارتباط بين کمبود ويتامين D و افسردگي را نشان مي دهد. مکمل هاي ويتامين D مي تواند در کنترل علايم افسردگي موثر باشد، هرچند اين امر در مورد همه موارد افسردگي صادق نيست. اگرچه ويتامين نقش مهمي در عملکرد ذهني دارد اما نبايد بدون تجويز پزشک مصرف شود.

کمبود ويتامين D و ديابت :
ديابت به ويژه ديابت نوع2 يکي از شايع ترين بيماري ها در سراسر جهان است. نتايج بررسي ها نشان مي دهد، که ويتامين D احتمال ابتلا به ديابت را کاهش مي دهد و در کنترل علايم و به حداقل رساندن شدت بيماري نقش دارد. افراد با مصرف کافي ويتامين D کمتر در معرض خطر بيماري ديابت نوع 2 قرار مي گيرند. همچنين افراد مبتلا به ديابت نوع2 که مقدار کافي ويتامين D دريافت مي کنند کمتر در معرض خطر بيماري قلبي عروقي قرار مي گيرند.

کمبود ويتامين D و اختلال حافظه:
کمبود ويتامين D مي تواند مشکلات استخواني مانند نرمي استخوان در کودکان و بزرگسالان ايجاد کند.