پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بعيد است مشهدي باشي و روي «شله» غيرت نداشته باشي! فرقي هم نمي کند کجاي اين کشور و يا کجاي اين دنيا باشي. «شله» براي توي مشهدي، هميشه همان «شله» باقي مي ماند. اصولا در کشور ما، هر منطقه جغرافيايي براساس سنت و فرهنگ خود، روي غذاي خاصي غيرت دارند و آن غذا را ميراث و نماد فرهنگ خود مي دانند. مثل «ميرزاقاسمي» استان گيلان، «کوفته تبريزي» استان آذربايجان و... مهمان اين روزهاي فست فودهاي شهر ما هم يکي از غذاهاي محلي و پرطرفدار خوزستان است؛ فلافل! خاستگاه فلافل، کشورهاي عربي است و آن طور که بچه هاي جنوب مي گويند، سبک لبناني آن در خوزستان رواج پيدا کرده و بعد از خوزستان به اکثر نقاط کشور صادر شده است. چند ماهي هم مي شود که رد پاي اين خوراکي گرد خوشمزه را مي توان به وضوح در شهر مشهد ديد؛ شهري که چند سالي است به دليل مسافران پرشمار آن به يکي از قطب هاي رستوران و فست فود کشور تبديل شده است. پرونده اين شماره زندگي سلام نگاهي دارد به فلافل فروشي هايي که حالا تعدادشان در شهر مشهد به حدود 50 مغازه مي رسد.

فلافل خوري سلبريتي ها!
فلافل جزو آن دسته از ساندويچ هايي است که مرد و زن، پير و جوان و پولدار و بي پول نمي شناسد. اصلا فلافل جزو معدود ساندويچ هايي است که چهره هاي زيادي درباره آن اظهار نظر کرده اند که آخرينش همين رامبد جوان، مجري برنامه خندوانه است که گفته: «عاشق ديزي و فلافل هستم و نمي توانم علاقه ام به فلافل را انکار کنم.» با اين حال در ادامه، عکس هايي از سلبريتي هايي مي بينيد که در فلافل فروشي ها و در حال ميل کردن فلافل رويت شده اند.

 رامسين کبريتي

رامسين کبريتي که مردم بيشتر او را با بازي در نقش پسر بزرگ حشمت فردوس در سريال ستايش مي شناسند، در يکي از فلافل خوري هاي اهواز.

 شریفی نیا

 شریفی نیا1

محمدرضا شريفي نيا و نگاه جالب فرد سمت راستي اش به ساندويچ فلافلي که او مي پيچيد.

 تینا آخوندتبار

 تینا آخوندتبار1

اين هم عکسي از تينا آخوندتبار که نتوانسته است علاقه اش به فلافل را مخفي نگه دارد.

 ضرغامی

عزت ا... ضرغامي درباره اين عکس در يکي از مصاحبه هايش گفته است: فلافل اهواز بي نظير است و مردم اهواز خيلي خوب هستند چون نگذاشتند پول اين فلافل را بدهم!

سامان گوران هم که باسريال خنده بازار معروف شد، در زمان آلودگي شديد هواي اهواز به آن جا رفته است و با ماسک، فلافل خورده است.

خوشمزه و کم هزينه
مهدوي - مجيدي- شکل عرضه فلافل در شهر مشهد، از يک عرضه ساده و معمولي در ساندويچي ها و در کنار بقيه انواع فست فود پا را فراتر گذاشته است و فلافل فروشي هاي تخصصي کار خودشان را شروع کرده اند! يکي از روش هاي جذب مشتري هم، ارائه فلافل به صورت سلف سرويس است که به گفته «حبيب» با استقبال خوبي هم از طرف مردم مواجه شده است. او سه ماه است که مغازه فلافل فروشي سلف سرويسي خود را افتتاح کرده است. درباره استقبال مردم از فلافل مي پرسم. مي گويد: «در اين سه ماه، مردم خيلي خوب استقبال کرده اند. شايد برايتان عجيب باشد که بگويم قبل از ماه مبارک، شب ها جلوي مغازه صف بود و تا دير وقت مجبور بوديم مغازه را باز نگه داريم. الان هم در ماه مبارک بعد از افطار تا ساعت 1 بامداد مشتري داريم.»

او دليل اين استقبال زياد مردم از فلافل را اين گونه عنوان مي کند: «مسلما دليل اول و مهمش اين است که فلافل غذاي ارزاني است. مثلا اينجا با 4 هزار تومان مي تواني يک ساندويچ پر و پيمان بخوري. دليل بعدي اش فکر مي کنم حداقل در مغازه من، شکل ارائه فلافل باشد که به صورت سلف سرويسي است که مردم هم اين شکل را دوست دارند و از آن راضي هستند. چندين مدل سس و دور چين و ترشي داريم که هر کسي با سليقه خودش ساندويچش را آماده مي کند. شکل سلف سرويسي ارائه فلافل هم هنوز فراگير نشده است و فکر مي کنم 3 يا 4 مغازه ديگر اين کار را مي کنند.

مراقب سلامت خود باشيد
او ادامه مي دهد: دليل ديگر که مسلما تاثيرگذار بوده، اين است که به نظر من فلافل غذاي سالمي است و در تهيه آن فقط از نخود و ادويه استفاده شده است. خودم تقريبا هر روز براي خانواده از مغازه، فلافل مي برم. البته اين که فلافل چطور تهيه مي شود خيلي از مردم هنوز نمي دانند و وقتي مي آيند اين جا فکر مي کنند فلافل نوعي سوسيس است و وقتي برايشان توضيح مي دهم، تعجب مي کنند.» البته انگار سودجويان اين بار هم بيکار ننشسته اند و به فلافل هم دست برده اند که هشدار جدي براي سلامت مردم است. عمو حبيب مي گويد: «با اينکه مواد اوليه فلافل قيمت بالايي ندارد اما بعضي ساندويچي ها، از نان خشک همراه با نخود استفاده مي کنند که هم بي انصافي است و هم اگر ناني که استفاده مي کنند کپک زده باشد، بسيار خطرناک است.»

مشتري ها چه مي گويند؟
محمد، چهارمين بار است که در هفته اخير ميهمان اين مغازه مي شود. مي گويد در يک آژانس در همين اطراف کار مي کند و چون بعد از افطار هم سر کار است، افطارش را با فست فود باز مي کند، آن هم از نوع فلافلش! مي پرسم چرا فلافل؟ مي گويد: «براي من که مجبور هستم تقريبا هر روز غذاي بيرون بخورم، خب فلافل مقرون به صرفه تر است و با هزينه کمتر، کاملا سير مي شوم. به علاوه از شکل ارائه ساندويچ در اينجا خوشم مي آيد. اين که هر روز مي تواني در آن تنوع ايجاد کني و آن را از يکنواختي در بياوري».

اغذيه فروشي ام را به فلافل فروشي تبديل کردم
عقربه هاي ساعت به 12 شب نزديک مي شود و شلوغي هاي يک مغازه فلافل فروشي باعث مي شود در کنار يکي از ميدان هاي معروف مشهد بايستم. «حميد» که تا چند ماه پيش اغذيه فروشي داشته است و حالا مغازه اش را به يک مرکز عرضه کننده فلافل سلف سرويسي تبديل کرده است، مي گويد: اين روزها هم مشتري فلافل بيشتر است، هم درست کردنش کار ساده تري است و هم سودش بيشتر است ؛ بنابراين تصميم گرفتم فلافل بفروشم.

اين اغذيه فروش که 15 سالي مي شود در حوزه اغذيه فروشي مشغول به فعاليت است، معتقد است که بعضي همکارانش با قيمت هاي غير منطقي و غيرمنصفانه، فلافل مي فروشند و همين سود زياد باعث شده است که هر روز تعداد مراکز فروش غير مجاز فلافل سلف سرويسي در سطح شهر زياد شود. البته او يکي ديگر از دلايل فعاليت غيرمجاز بعضي فلافل فروشي ها را همکاري نکردن اتحاديه براي کسب مجوز مطرح مي کند و مي گويد: چندين بار براي کسب مجوز به اتحاديه رفته ام، اما هر بار به دلايل مختلفي، جواب درست و حسابي به من نداده اند.

شايد مجبور شويم کيفيت فلافل ها را کم کنيم
او درباره زياد شدن مغازه هاي فروش فلافل سلف سرويسي هم مي گويد: بعضي ها جوگير شده اند و فکر مي کنند که سود اين کار بسيار بالاست و به نظر من حداکثر تا يک سال ديگر، خيلي از مغازه هاي فروش فلافل سلف سرويسي جمع خواهند کرد چون با تعرفه هاي اتحاديه منطقي نيست در اين حوزه به فعاليت ادامه بدهيم مگر اين که از کيفيت فلافل ها کم کنيم که اين کار هم اخلاقي نيست.

مردم در خوردن فلافل زياده روي نکنند
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي مازندران با اشاره به زياد شدن فلافلي ها در کشور گفت: پايين بودن قيمت، استفاده از انواع ادويه، ترشيجات و طعم دهنده هاي مختلف، استقبال و گرايش مردم به خوردن فلافل براي حتي چند بار در روز را بسيار زياد کرده است. به گزارش ايرنا، اين کارشناس بهداشت با توصيه به مردم که در خوردن اين غذا افراط نکنند، گفت: با توجه به آشپزخانه و محل پخت قابل رويت فلافل، افراد نسبت به استفاده چندباره از روغن سرخ شده دقت کنند چراکه روغن در درجه بالا اکسيده مي شود و ماده اي توليد مي کند که سرطان زاست. اين مسئول افزود: بازرسي و نظارت ويژه بر اين حوزه توسط مراکز بهداشت در دستور کار قرار گرفته است.

فلافل فروشي پشت وانت!
اگر هنوز فراگير شدن عجيب و غريب فروش فلافل در اقصي نقاط کشور، باورتان نشده است بايد بدانيد که يک راننده وانت پيکان در شهر شيراز با خودرواش دست به فلافل فروشي زده است. اين مرد با وانت پيکان مدل ۶۸ خود در شيراز فلافل فروشي مي کند. رحمان که صاحب وانت پيکان است، خودروي خود را به دکه فلافل فروشي تبديل کرده و با سليقه فراوان داخلش را هم تزيين کرده است. او پيش از اين، نقاش خودرو بوده است، اما حالا مدتي است که مشغول پخت و فروش فلافل است و معتقد است که سود بيشتري دارد.