به گزارش پارس به نقل از فارس محمد سنادی زاده گفت: قطعاً تابستان روزهای سختی برای روزه‌داران است ولی با رعایت بعضی نکات می‌توان از آسیب‌های احتمالی به کلیه‌ها جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: توجه داشته باشید که بیش از ۱۶ ساعت تشنگی برای بیماران کلیوی مضر است و قطعاً بیمارانی که به نارسایی و سنگ‌سازی یا مشکلات کلیوی مبتلا هستند حتماً با مشورت با پزشک معالجشان اقدام به روزه گرفتن کنند.

سنادی زاده درباره افرادی که کلیه آن‌ها سنگ‌ساز فعال است گفت: این افراد هر ۶ ماه دو بار به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند و باید به مقدار کافی مایعات مصرف کنند چرا که کلیه آن‌ها به‌سرعت سنگ می‌سازند. توصیه می‌شود این بیماران در فصل گرما و طولانی‌مدت روزه نگیرند.


وی افزود: بیمارانی که دارای سنگ حالب هستند تا موقع دفع سنگ یا درمان آن نباید روزه بگیرند. چون این بیماران نیاز به این دارند که هر چه زودتر سنگ خود را دفع کنند. اگر سنگ حالب به‌اندازه‌ای بزرگ باشد که جلوی دفع ادرار از کلیه مربوطه را کاملاً مسدود کند، می‌تواند برای بیمار خطرناک باشد. همچنین روزه برای افرادی که دارای سنگ کلیه از نوع عفونی هستند نیز توصیه نمی‌شود.


وی ادامه داد: ضمن اینکه باید بدانید آب اساس کار کلیه‌ها است و کلیه برای دفع مواد مضر و سموم از بدن نیاز به مقدار کافی آب دارد. برای همین روزه‌داران باید در سحر و افطار به میزان کافی مایعات مصرف کنند تا جبران طول روز باشد.

 این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان از مصرف پروتئین‌های حیوانی و نمک خودداری کنند چرا که برای کلیه‌ها بسیار مضر هستند و با کم آبی طول روز می‌تواند آسیب جدی به کلیه‌ها وارد کنند.

سنادی زاده گفت: توجه داشته باشید پرخوری باعث ترشح بیشتر انسولین در خون می‌شود که ضعف و گرسنگی زودهنگام را در پی خواهد داشت.

وی افزود: رنگ تیره ادرار می‌تواند نشان‌دهنده آسیب به کلیه باشد که در صورت مواجه با آن به پزشک مراجعه کنید.