به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران پیام فرح بخش متخصص تغذیه در رابطه با مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان گفت: مصرف این ماده غذایی به علت داشتن اسیدهای چرب ترانس که عامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود به هیچ وجه در ماه مبارک رمضان توصیه نمی‌شود.

وی افزود: زولبیا بامیه حتی در هرم غذایی هم حضور نداشته و سازمان بهداشت جهانی به دلیل وجود اسید چرب ترانس مصرف زولبیا و بامیه در رژیم غذایی را نمی‌پذیرد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مواد اولیه‌ی مورد استفاده در تهیه زولبیا و بامیه دارای قند بسیار زیاد و انرژی بالا هستند، تصریح کرد: شیره و شکر موجود در این ماده خوراکی در قله‌ی هرم غذایی قرار دارند و نباید به طور دائم مصرف شوند اما مصرف آن به تعداد خیلی کم مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

فرح بخش پیرامون مصرف زولبیا و بامیه در افراد مختلف عنوان کرد: مصرف این ماده غذایی توسط بیماران دیابتی و افراد چاق به علت قند بسیار بالا ممنوعیت مصرف دارد. همچنین استفاده از آن در نوجوانان به دلیل عادت ذائقه آن‌ها به شیرینی جات که در نهایت به چاقی آن منجر می‌شود توصیه نمی‌شود.

وی گفت: به جای استفاده از این ماده قندی که معمولا برای جلوگیری از افت فشار استفاده می‌شود. بهتر است از خرما، توت خشک و یا کشمش به عنوان ماده‌ی غذایی جایگزین استفاده کرد.

فرح بخش همچنین با اشاره به اینکه مدت زمان روزه داری حدود 16 ساعت بوده و باید انرژی مورد نیاز بدن در این مدت تامین گردد، اظهار کرد: استفاده از قندهای ساده گزینه مناسبی است و حتما باید از قندهای پیچیده مثل نان سبوس‌دار، ماکارانی سبوس دار، برنج قهوه‌ای استفاده شود تا دیرتر شاهد افت قند در افراد روزه دار باشیم. چرا که قندهای ساده باعث بالا رفتن سریع  میزان قند خون و ترشح هورمون انسولین شده که این هورمون قندهای وارد شده به بدن را به داخل سلول می‌فرستد و حتما با افت قند خون مواجه خواهیم شد.