به گزارش پارس به نقل از ایسنا رئیس اداره مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان به داوطلبان کنکور سراسری توصیه کرد تا در روزهای باقی‌مانده از مطالعه مطالب جدید خودداری کنند.

"اعظم عظیمی" با بیان اینکه توکل و یاد خدا، آرامش، اعتماد و اطمینان به خود از عوامل موفقیت در امتحان بوده، اظهار کرد: به داوطلبان کنکور سراسری توصیه می‌شود روز قبل از آزمون به استراحت بپردازند چرا که مطالعه باعث افزایش استرس خواهد شد.

افکار مثبت را باصدای بلند برای خود تکرار کنید
وی افزود: در روزهای پایانی وقت خود را با افرادی بگذرانید که از آرامش برخوردار بوده و روحیه و انرژی مثبت را به شما منتقل می‌کنند و هر گاه افکار منفی به سراغتان آمد آن را به شکل فکر مثبت تغییر دهید و با صدای بلند برای خود تکرار کنید.

عظیمی با تاکید بر اینکه بودن در کنار خانواده و فضای عاطفی آن باعث آرامش‌خاطر خواهد شد، گفت: از رفت و آمدهای فراوان و حضور در مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا و دیدن و شنیدن بیش از حد برنامه های تلویزیونی و سایر عواملی که موجب تشویش خاطر و حواس پرتی می‌شوند دوری کنید.

وی در ادامه بخش دیگری اظهار کرد: پس از دریافت کارت آزمون و مشخص شدن حوزه امتحانی به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و سردرگمی به شناسایی محل آن بپردازید.

عظیمی با بیان اینکه مصرف سبزیجات و میوه تازه در کاهش استرس تاثیر فراوانی دارد، اضافه کرد: شب قبل از آزمون غذای سبک و کافی میل کرده و از مصرف مواد کافئین دار بپرهیزید و قبل از رفتن به بستر وسایل لازم و ضروری برای آزمون را آماده کنید و زود بخوابید تا به انداز کافی در جلسه آزمون تمرکز داشته باشید.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تا برگزاری آزمون سراسری چند روز بیشتر باقی نمانده توصیه می‌شود تا داوطلبان و خانواده‌ها با رعایت نکات لازم زمینه موفقیت را برای شرکت در آزمون فراهم کنند.

عظیمی با بیان اینکه خانواده‌ها در موفقیت فرزندان نقش بسزایی دارند، اظهار کرد: والدین باید محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن را دور از تنش و مشاجره قرار داده و به استراحت و خواب کافی فرزندان توجه کافی داشته باشند.

وی همچنین از دیگر وظایف والدین را اطمینان‌بخشی و حمایت عاطفی، پرهیز از ایجاد ترس و دلهره، فراهم کردن تغذیه مناسب و مقوی و خودداری از مقایسه با دیگران عنوان کرد و افزود: والدین نباید از فرزندان بیش از حد توانایی او انتظار داشته باشند چرا که انتظارات بیش از حد توان موجب ایجاد اضطراب و شدت بخشیدن به آن خواهد شد.

عظیمی یادآور شد: متاسفانه برخی والدین نگرانی، اضطراب و استرس‌شان بیش از فرزندان بوده که این مسأله باعث انتقال اضطراب به فرزند شده و توصیه می‌شود تا خانواده‌ها کنترل بیشتری در رفتار خود داشته باشند.

از کلمات دارای بار مثبت استفاده کنید
وی با تاکید بر اینکه افکار مثبت موجب ایجاد اعتماد به نفس و اطمینان به خود خواهد شد، اظهار کرد: والدین باید فرزندان خود را تشویق کرده و از کلمات دارای بار مثبت استفاده کنند چراکه با این رفتار نتیجه عملکرد و کارایی فرزندان افزایش خواهد یافت.

عظیمی در بخش دیگری از جمله وظایف داوطلبان در روز آزمون را زود بیدار شدن از خواب، نماز، نرمش و دوش گرفتن، صرف صبحانه به منظور ارتقاء فعالیت مغزی، همراه داشتن وسایل لازم و ضروری در جلسه آزمون، حاضر شدن در محل برگزاری، یک ساعت قبل از شروع آزمون، خواندن سوالات و انتخاب بهترین گزینه، پرهیز کردن از اتلاف وقت در پاسخ به سوالات مشکل، پرهیز از پاسخ دادن بر اساس حدس و گمان، در نظر گرفتن وقت برای هر سوال و پاسخ به پرسش‌های آسان‌تر در آغاز و ذخیره زمان در پاسخ به سوالات دشوار برشمرد.