به گزارش پارس به نقل از مهر سرگرد سهیل خاكشور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بیشترین آسیب های بوجود آمده برای دختران در فضای مجازی افزود: این آسیب ها شامل اغفال دختران، هتك حرمت، هتك حیثیت، نشر اكاذیب و سرقت داده های شخصی مثل فیلم و عكس های شخصی و خانوادگی از شبكه های تحت موبایل و سیستم های متصل به اینترنت است كه در فضای مجازی گریبان گیر دختران می شود.

وی بیشترین مورد شكایت دختران در پلیس فتا را سرقت فیلم و عكس شخصی و تهدید به انتشار آن در فضای سایبری عنوان كرد و گفت: در فضای مجازی پس از برقرای ارتباط، زمینه ارتباط تلفنی و ملاقات حضوری با جلب اعتماد دختران، وعده های دروغین، درخواست تصاویر شخصی و خصوصی فراهم و سپس تهدید و اخاذی آغاز و دختران به علت ترس از آبروریزی به خواسته های آنان تن می دهند.

اعتماد بیجا پایه و اساس عواقب تلخ و آسیب ها

سرگرد خاكشور با تاكید براینكه قربانیان فضای مجازی طبقه بندی خاصی ندارند، تصریح كرد: هر نوع قشری در این فضا آسیب دیده اما اكثر قشر آسیب پذیر در این فضا افرادی هستند كه توانایی استفاده از فضای مجازی را دارند.

به گفته این مقام انتظامی قشر جوان و نوجوان نیز چون بیشترین وقت خود را صرف گذراندن در فضای مجازی می كنند آسیب بیشتری متوجه آنان می شود.

سرگرد خاكشور گفت: اعتماد بیجا به افراد ناشناس در فضای مجازی، در اختیار قرار دادن اطلاعات و تصاویر شخصی و خصوصی به افراد غریبه، برقراری ارتباط اینترنتی با جنس مخالف و سهل انگاری، از جمله آسیب هایی است که در دنیای مجازی متوجه دختران شده و رنجش پلیس فتا را به همراه دارد.

پاک کردن حافظه گوشی و سیستم از اطلاعات شخصی

وی در خصوص راهكارهای محافظتی و پشنهادات پلیس فتا استان به منظور واكسینه شدن دختران در فضای سایبری اظهار داشت: دختران زمانی كه می خواهند با سیستم و حتی تلفن همراه به اینترنت متصل شوند و یا در شبكه های اجتماعی عضویت پیداکنند، باید سیستم و گوشی را از مسائل شخصی و خصوصی پاكسازی و اطلاعات را در حافظه جانبی نگهداری كنند.

سرگرد خاكشور با تاكید بر انتخاب رمز مناسب برای تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ شخصی رمز مناسب افزود: رمز مناسب رمزی است كه تركیبی از حروف و ارقام بوده و دسترسی به آن به سادگی امکان پذیر نباشد.

وی گفت: در بیشتر مواردی كه گزارش سرقت از این وسایل را داشته ایم بیشتر نگرانی دختران از سرقت گوشی نبوده بلكه آنان بیش از هرچیزی نگران سرقت محویات آن بوده اند.

هویت ها جعلی است؛ اعتماد نکنید

سرگرد خاكشور تصریح كرد: بیشتر آسیب ها در این فضا ناشی از اعتماد بیجاد به دوستی ها و هویت های جعلی است و لذا تاکید می کنم که دختران در این فضا به کسی اعتماد نكنند تا گول نخورده و آسیب هم نبینند.

وی پرهیز از بازكردن ایمیل های ناشناس و مشكوك را از دیگر راهكاری محافظتی عنوان كرد چراكه این ایمیل ها حاوی نرم افزارهایی است كه به محض بازشدن فعال شده و به جاسوسی و ارسال اطلاعات می پردازد.

سرگرد خاكشور گفت: پلیس فتا ازدواج های مجازی را به دختران توصیه نمی كند چرا كه در این فضا هویت ها جعلی است و ۹۰ درصد آن ناموفق بوده و طرفین و به ویژه دختران با مشكل مواجه شده اند.

وی در خصوص مرز اعتماد و بی اعتمادی در فضای مجازی بیان داشت: این فضا به هیچ عنوان امنیت ندارد پس اعتماد به این  فضا بی معناست و اگر هم قرار است در این فضا به كسی اعتماد كرد به عنوان مثال اگر اعتماد در رابطه با خریدهای اینترنتی باشد این اعتماد باید بر پایه بررسی و تحقیق از اصالت فروشنده باشد.

دستگیری مجرمان فضای مجازی

سرگرد خاكشور در ادامه یكی از اولویت های پلیس فتا را مبارزه با جرائم سایبری عنوان كرد و گفت: پلیس فتا با استفاده از پرسنل مجرب فنی و اطلاعاتی و بهره گیری از اقدامات تعاملی با سازمانهای درونی و برونی تاكنون موفق شده در این مدت با هماهنگی مقامات قضایی افرادی را كه در سطح فضای مجازی اقدامات مجرمانه انجام می دادند، شناسایی و دستگیر كند.

رئیس پلیس فتا خراسان شمالی در خصوص روند ارتباط گیری و شکایت شهروندان افزود: آدرس پلیس فتا در خراسان شمالی بجنورد- خیابان هنر جنب زایشگاه بنت الهدی ساختمان ناجا طبقه چهارم با شماره تماس ۲۱۸۲۷۷۰ است، كه همكاران ما به صورت ۲۴ ساعت آماده پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات مرتبط با این حوزه هستند.

سرگرد خاكشور اضافه كرد: با توجه به اینكه بیش از ۹۰ درصد پرونده ها توسط این پلیس كشف و رسیدگی می شود مدت زمان كشف جرائم نیز به تناسب جرم، از ۲۴ ساعت تا ۲۰ روز زمان می برد.