به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری آریا براي همه ي ما پيش مي آيد که پايمان پيچ بخورد يا رگ به رگ شود، دچار آفت دهان، دندان درد، ورم گوش، گلودرد و غيره شويم.براي همه ي ما پيش مي آيد که پايمان پيچ بخورد يا رگ به رگ شود، دچار آفت دهان، دندان درد، ورم گوش، گلودرد و غيره شويم.در اين صورت يک يا چند عضو بدن به درد مي آيد و دچار التهاب مي شود. اما از قديم گفته اند «خدا يک درد داده و هزار و يک درمان». در واقع براي هر دردي، مسکن هاي خوبي وجود دارد. در دل طبيعت، گياهاني رشد مي کنند که قادر هستند مرهمي براي اين دردها باشند. در اين مطلب شما را با 10 گياه تسکين دهنده درد آشنا مي کنيم. 

 نعنا فلفلي براي رفع آفت هاي دهان مفيد است

1- خداحافظي با آفت ها با کمک نعنا فلفلي
اگر يک راه حل سريع و مطمئن براي خلاص شدن از آفت دهان وجود داشته باشد، استفاده از نعنا فلفلي است. گياه نعنا فلفلي علاوه بر رفع آفت ها باعث تسکين و بي حسي دردهاي ناشي از آن نيز مي شود.

روش استفاده از گياه نعنا فلفلي
يک قاشق چايخوري چوب ميخک، يک قاشق چايخوري برگ نعنا فلفلي و يک قاشق چايخوري آويشن را در يک فنجان آب جوش بريزيد و کاملا مخلوط کنيد. يک گلوله پنبه اي را به اين محلول آغشته کرده و روي آفت بزنيد. از اين روش براي کودکان بخصوص کودکان زير پنج سال استفاده نکنيد.
 
2- غرغره با مريم گلي براي تسکين گلودرد
مريم گلي خواص قابضي دارد و باعث تسکين گلودرد مي شود. اين گياه به انقباض بافت هاي تحريک شده ي مخاط کمک کرده و باعث التيام آنها مي شود.

مريم گلي ضدتعريق است و باعث کاهش ترشحاتي مي شود که التهاب را بيشتر مي کنند.

روش استفاده از گياه مريم گلي
2 گرم برگ مريم گلي خشک را با يک فنجان آب جوش دم کنيد. محلول را صاف کرده و اجازه دهيد خنک شود. هر روز با اين محلول غرغره کنيد تا علائم بيماري از بين برود.

استفاده از  گياه مريم گلي براي خانم هاي باردار و شيرده توصيه نمي شود.

 
3-اسطوخودوس براي تسکين سوختگي
هميشه در منزل و يا جعبه ي کمک هاي اوليه ي مسافرتي خود، يک شيشه روغن گياهي اسطوخودوس داشته باشيد. گياه اسطوخودوس تسکين دهنده، ضداسپاسم و آرامش بخش است و تمام خواص يک مسکن را دارا مي باشد.

روش استفاده از گياه اسطوخودوس
چند قطره روغن گياهي اسطوخودوس را به محل دردناک بماليد. استفاده از روغن اسطوخودوس براي تسکين درد و بهبود سوختگي هاي جزئي فوق العاده است.

ماساژ عضلات دردناک با روغن اسطوخودوس نيز کارساز است. اگر دندان تان درد مي کند مي توانيد چند قطره از اين روغن را روي گونه تان بماليد و به آرامي ماساژ دهيد.

   
4- آرنيکا براي تسکين پيچ خوردگي و خونمردگي
آرنيکا با آن گل هاي کوچک زردرنگ شهرت زيادي در تسکين درد دارد. به خاطر اينکه حاوي خواص ضدالتهابي بوده و مسکن طبيعي است.

اگر پايتان پيچ خورد، رگ به رگ شد و يا هر قسمتي از بدن تان ضربه ديد، مي توانيد به سراغ اين گياه برويد.

روش استفاده از گياه آرنيکا
پماد آرنيکا در داروخانه ها به فروش مي رسد. مي توانيد مقداري از آن را روي محل رگ به رگ شده يا ضربه ديده بزنيد و به آرامي ماساژ دهيد.

 5- پودر شيرين بيان براي مقابله با ورم گوش
شايد تصور کنيد که ورم گوش فقط براي کودکان پيش مي آيد، اما ورم و عفونت گوش بزرگسالان را نيز درگير مي کند.

در صورت بروز اين مشکل مي توانيد به گياه شيرين بيان اعتماد کنيد.

پودر اين گياه ضددرد است و باعث تسکين دردهاي ناشي از ورم گوش مي شود.

روش استفاده از گياه شيرين بيان
افراد بزرگسال مي توانند روزانه 4 تا 5 بار از کپسول هاي 150 ميلي گرمي پودر شيرين بيان استفاده کنند تا درد گوششان از بين برود.

توجه داشته باشيد که مصرف اين کپسول ها براي افرادي که از فشار خون بالا رنج مي برند و همچنين براي خانم هاي باردار توصيه نمي شود. اين افراد قبل از مصرف گياه شيرين بيان ، بايد حتما نظر پزشک خود را جويا شوند. 

  
6- بابونه براي تسکين ميگرن و دردهاي گوارشي
براي سردردهاي شديد، ميگرن و يا سردردهاي جزئي روزانه. بابونه مي تواند باعث تسکين سردرد، رفع خارش پوست و تسکين دردهاي گوارشي شود. گياه بابونه ضدالتهاب است و مي تواند به ناحيه ي دردناک نفوذ کرده و درد را از بين ببرد.

روش استفاده از گياه بابونه
براي تسکين خارش پوست، 10 قطره از روغن بابونه را با 10 قطره روغن گياهي شمعداني معطر و 10 ميلي ليتر روغن حمام يا روغن زيتون مخلوط کرده و به آب وان اضافه کنيد و 20 دقيقه در آن بخوابيد. لازم نيست بدنتان را آب کشيد.

براي دردهاي گوارشي، دو قطره از روغن بابونه را با 5 قطره روغن بادام شيرين مخلوط کرده و روزانه سه مرتبه روي شکمتان را ماساژ دهيد.

براي تسکين سردرد، يک قطره روغن گياهي نعنا فلفلي و يک قطره روغن گياهي بابونه را با هم مخلوط کرده روي پيشاني و گيجگاه ها زده و به آرامي ماساژ دهيد.

استفاده  روغن هاي گياهي  بابونه براي خانم هاي باردار، شيرده و کودکان توصيه نمي شود.

 7- گياه عروس چمنزار براي مقابله با تاندونيت
تاندونيت از التهاب تاندون ها ناشي مي شود و باعث مي شود عضلات مجاور با کوچکترين حرکتي تير کشيده و دردهاي شديدي ايجاد شود.

خوشبختانه عروس چمنزار خواص ضدالتهابي دارد و مي تواند به سرعت باعث تسکين اين دردها شود.  گياه عروس چمنزار به اندازه ي آسپرين کارايي دارد و همچنين باعث مي شود که مفاصل، نرمي و تحرک خود را بازيابند.

روش مصرف از گياه عروس چمنزار
براي هر فنجان آب جوش، يک قاشق چايخوري گياه عروس چمنزار ريخته و اجازه دهيد به مدت 15 دقيقه دم بکشد و سپس نوش جان کنيد.

مي توانيد روزانه دو مرتبه از اين دمنوش ميل کنيد. اگر دچار مشکلات گوارشي هستيد و يا به آسپيرين آلرژي داريد، نبايد از  گياه عروس چمنزار  استفاده کنيد.

 8- سرو کوهي
از دوره ي قرون وسطي از سرو کوهي براي تسکين سردرد، بيماري هاي کليوي و مشکلات ادراري استفاده مي شد. ميوه ي سرو کوهي حاوي نيم تا دو درصد روغن سرشار از مونوترپن ها است که خواص ضد روماتيسمي دارد.

اين ميوه‌هاي کوچک خواص ديورتيک (ادرارآور) بالايي دارند و سموم و اسيداوريک بدن را دفع مي کنند. در واقع سروکوهي مسکني طبيعي، ضدالتهاب و همچنين ادرارآوري قوي محسوب مي شود.

روش استفاده از گياه سرو کوهي
چند قطره روغن سروکوهي را در يک قاشق روغن زيتون خالص يا روغن بادام شيرين حل کرده و مناطق دردناک را به آرامي ماساژ دهيد.

مي توانيد اين کار را روزانه دو تا سه مرتبه انجام دهيد. همچنين مي توانيد با نظر پزشک از جوشانده ميوه ي سروکوهي نيز استفاده کنيد.    

 9- ريحان
روغن گياهي ريحان، ضداسپاسمي قوي است که با گرفتگي عضلاني مقابله مي کند. گياه ريحان  براي مقابله با قاعدگي دردناک و کوليت روده (ورم روده) استفاده مي شود.

روش استفاده از روغن ريحان
براي تسکين دردهاي قاعدگي، سه قطره روغن گياهي ريحان را با 5 قطره روغن زيتون مخلوط کرده و زير شکم را ماساژ دهيد.

براي مقابله با کوليت روده، دو قطره روغن گياهي ريحان را روي شکم و به منطقه ي دردناک زده و به آرامي ماساژ دهيد.

 10- چوب ميخک
چوب ميخک ضدعفوني کننده و بي حس کننده است. از گياه ميخک به ويژه براي تسکين دندان درد، مشکلات لثه و حتي ضدعفوني کردن دهان استفاده مي کنند.

روش استفاده از گياه ميخک
براي مقابله با دندان درد، يک قطره روغن گياهي چوب ميخک را روي لثه زده و با نوک انگشت به آرامي ماساژ دهيد. مي توانيد اين کار را به مدت 2 تا 3 روز و روزانه 3 تا 5 مرتبه تکرار کنيد. البته در نهايت بايد به دندانپزشک مراجعه کنيد.