به گزارش پارس به نقل از ایسکا نیوز به تازگی فهرستی از برترین دانشگاه های آسیا توسط موسسه تایمز منتشر شده است. در این فهرست سه دانشگاه توکیو، دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه هنگ‌کونگ در صدر قرار دارند.

سه دانشگاه برتر آسیا همچنین توانسته‌اند در جمع ۵۰ دانشگاه نخست جهان قرار گیرند. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به وضعیت تاریخی و علمی این سه دانشگاه.

دانشگاه توکیو

نام دانشگاه توکیو به تازگی برای چندمین بار بر صدر فهرست بهترین دانشگاه‌های آسیا نشسته است. در مقیاس جهانی نیز این دانشگاه رتبه 23 را به خود اختصاص داده است. 

دانشگاه توکیو در سال 1877 (پنجاه هفت سال پیش از دانشگاه تهران) و در نتیجه تجمیع مدرسه کایسی و مدرسه پزشکی توکیو تشکیل شد. این دانشگاه در ابتدا با چهار گروه آموزشی، ادبیات، قانون، علوم و پزشکی آغاز به کار کرد. جدای از این چهار گروه آموزشی، دانشگاه مدرسه‌ای برای آماده سازی دانشجویان برای ورود به دانشگاه داشت.

به تدریج گروه‌های آموزشی بیشتری در نتیجه ادغام دانشگاه‌های دیگر، همچون دانشگاه سلطنتی مهندسی و مدرسه کشاورزی توکیو، در این دانشگاه تاسیس شد.

در حال حاضر دانشگاه توکیو دارای بیش از ده گروه آموزشی و یازده موسسه وابسته به خود است. به این فهرست باید نهادهای وابسته به این دانشگاه همچون بیمارستان توکیو ار نیز افزود. سه پردیس اصلی این دانشگاه در هونگو، کومابا و کاشیوا قرار دارد. اما موسسات وابسته به دانشگاه در سراسر ژاپن پراکنده‌اند.

تا کنون هفت نفر از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه موفق به دریافت جایزه نوبل شده‌اند. از این هفت نفر دو نفر در ادبیات، یک نفر در صلح، یک نفر در شیمی و باقی در رشته فیزیک موفق به دریافت این جایزه شده‌اند. علاوه بر این، هجده تن از نخست وزیران ژاپن نیز در دانشگاه توکیو تحصیل‌کرده‌اند.

دانشگاه ملی سنگاپور

دانشگاه ملی سنگاپور رتبه دوم فهرست برترین‌های آسیا و رتبه 25 کل دانشگاه‌های جهان را به دست آورده است.

دانشگاه ملی سنگاپور در سال 1980 تاسیس شده است. دانشگاه در شکل فعلی خود نتیجه ادغام دو دانشگاه نایانگ و دانشگاه سنگاپور بود. دولت سنگاپور به دنبال تقویت سیاست تثبیت زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی این کشور دست به تاسیس دانشگاهی واحد از ادغام این دو دانشگاه زد. بسیاری از سیاستمدارن و نخست وزیران سنگاپور از فارق‌التحصیلان این دانشگاه هستند.

کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل از اساتید این دانشگاه است.

دانشگاه هنگ کونگ

دانشگاه هنگ کونگ توانسته رتبه سوم در آسیا و رتبه چهل سوم در جهان را از آن خود کند.

این دانشگاه در سال 1911 و در نتیجه رقابتهای قدرتهای استعماری شکل گرفت. این دانشگاه توسط فرماندار انگلیسی هنگ‌کونگ تاسیس شد. علت اصلی تاسیس این دانشگاه رقابت با دانشگاه تازه تاسیس تنگ‌جی در شانگهای بود که توسط دولت پروس پایه‌گذاری شده بود./خبرآنلاین