به گزارش پارس به نقل از فارس با وجود وارد شدن به ماه مبارک رمضان و پیش‌تر افتتاح طرح انتقال آب غدیر، این روزها که عطر رمضان از هر گوشه و کنار به مشام می‌رسد، مردم استان به‌ویژه در شهرهای آبادان و خرمشهر به شدت درگیر مصرف و نوشیدن آب با بوی فاضلاب و طعمی شور هستند.

دغدغه برخورداری از آب سالم در این استان حال و احوال امروز و دیروز مردم این خطه نیست و تا حدودی شهروندان به آن خو گرفته‌اند، چنان رابطه‌ای بین بشریت و آلودگی آب در خوزستان برقرار است که اگر در شهرهای دیگر حضور یابند و به آنها بگویند از آب لوله برای نوشیدن استفاده کنند هاج و واج به این شکل از خدمات‌دهی مسئولان خیره می‌شوند!

در این استان سال‌هاست که مراکز فروش آب و فروشنده‌های دستگاه‌های تصفیه آب شیرین کن با انواع مختلف چینی، ژاپنی و امریکایی سود می‌کنند و به ظاهر مردم را از شر میکروب و اقسام آلودگی‌های موجود در آب مناطق مختلف استان نجات می‌دهند.

هیچگاه یادمان نمی‌رود روزی را که تانکرهای بزرگی را در چند نقطه از شهرهای خوزستان مستقر کردند و آب را فروشی و ساعتی در اختیار مردم قرار دادند و امروز پس از چندین سال از این تراژدی تلخ چون جنگزده‌‌ها، امروز هم صدای موتور سه چرخه‌های آب‌فروشی کوچه و خیابان‌ها را پر و مردم را وادار به خرید بشکه‌ای آب می‌کند.

این روزها در اکثر منازل هم استانی‌هایمان دستگاه‌های تصفیه‌کن با قیمت‌های بالای 400 و 500 هزار تومان نصب است و اگر وسع مردم به خرید این دستگاه نرسد باید از بشکه‌های آبی که مشخص نیست چه نظارتی بر بهداشتی بودن آنهاست استفاده کنند و خود را در مقابل آب لوله‌هایی که نه رنگشان به آب شبیه است و نه بو و مزه‌شان، ایمن کنند.

اما به جرات می‌توان گفت این روزها دیگر تصفیه‌کن‌های آب نیز جوابگوی نه شوری آب است و نه بوی فاضلاب آنها... چند روزی‌ست که به‌ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر در استان با این وضعیت سخت دست به گریبان شده و با وجود به پیشواز رفتن و استقبال از ماه مبارک رمضان مات و مبهوت مانده که چرا با وجود وعده وعیدهای دولت مبنی بر افتتاح طرح انتقال آب غدیر باز هم باید چنین بی‌آبی بکشند!

این خبر اما از شهرهای دیگر استان نظیر شادگان، ایذه و چند شهر دیگر به گوش ما رسیده و روزه‌داران با تماس‌های مکرر خود خواهان انتشار و پیگیری این موضوع شده‌اند.

*طرح آبرسانی غدیر چیست؟!

طرح آبرسانی غدیر از طرح‌های بزرگ کشور به شمار می‌رود که به طول ٤٣٠ کیلومتر به شکل دوبله آب را از جنوب شرقی استان خوزستان و از کرخه و سد دز به شهرستان‌های اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان، سوسنگرد، هویزه، شادگان، دارخوین، آبادان و خرمشهر انتقال می‌دهد.

هدف از این طرح تأمین آب برای شهرهای مرکزی و جنوبی استان خوزستان شامل اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان و همچنین شهرهای شوش، سوسنگرد، و سایر شهرها و روستاهای مسیر خطوط انتقال است.

*این آب برای استحمام هم مناسب نیست

یکی از شهروندان آبادانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: چند روزی‌ست که آب شرب و مصرفی منزل ما واقع در منطقه امیرآباد دچار مشکل شده و با زمانی که از دوستان و اقوام نیز جویای این وضعیت شدم متوجه مشکل سراسری آب شده و مطمئن شدم که اشکال از دستگاه تصفیه کن نیست.

احمد ربانی گفت: برای تامین آب شرب می‌توان آب تصفیه خرید و مصرف کرد اما برای استحمام این وضعیت غیرقابل تحمل است و انتظار می‌رود هر چه زودتر چاره‌ای برای این وضعیت از سوی مسئولان امر اندیشیده شود.

دیگر شهروند خوزستانی نیز از وجود این مشکل در خرمشهر خبر داد و افزود: در مناطق مختلف خرمشهر نیز تا جایی که پرسیده‌ام و به گوشمان رسیده آب شور و همراه با بوی تعفن در حال جریان داشتن در لوله‌ها و خطوط است.

سینا دیراوی ادامه داد: در ابتدا گمان می‌کردیم مشکل از دستگاه تصفیه است که با تعویض چند باره فیلترها متوجه علت سراسری آن شدیم.

وی از مسئولان گلایه کرد و گفت: فکر می‌کردیم با افتتاح طرح آبرسانی غدیر که سال‌ها چشم انتظار آن بودیم از شر هزینه کردن برای خرید آب معدنی و دستگاه‌های تصفیه گران آب راحت شویم اما گویا در این ماه مبارک نیز مردم روزه‌دار خوزستان نباید نفس راحتی بکشند و با آب شور افطار کنند.

*رفع مشکل آب تا پایان امروز

در همین ارتباط، رئیس اداره بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب آبادان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی روزهای گذشته، قسمتی از طرح آبرسانی غدیر دچار شکستگی شد و امکان آبرسانی از این طرح به شهرهای آبادان و خرمشهر ممکن نبود.

علیرضا خلیلی‌نیا گفت: با تلاش شبانه‌روزی پرسنل این شرکت با همکاری شرکت برق، این مشکل در حال برطرف شدن بوده و تا پایان امروز، آبرسانی از طرح غدیر به آبادان میسر خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو سوم آب شرب مورد نیاز مردم آبادان از طرح آب غدیر تامین می‌شود و به دلیل فشاری که طی چند روز اخیر و مصرف بالا داشتیم قسمتی از این طرح دچار شکستگی شد، گفت: پس از شکستگی در طرح آب غدیر، مجبور شدیم آب شرب مردم را از رودخانه بهمنشیر تامین کنیم، اگرچه آب رودخانه بهمنشیر از لحاظ کمی و کیفی مشکلی ندارد.

رئیس بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهرستان آبادان خاطرنشان کرد: البته این مشکل تنها آبادان را در بر نگرفته، بلکه شهرهای خرمشهر و شادگان نیز با مشکل طرح آب غدیر دچار مشکل تامین آب شرب شده است.

*افزایش شوری 5 برابری آب

در این زمینه عضو مجمع نمایندگان خوزستان و نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: وزارت نیرو در خصوص افزایش سهم شهرستان آبادان از طرح آبرسانی غدیر تا 100 هزار متر مکعب تعهد داشته اما متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده و امیدوارم با پیگیری مسئولان، محقق شود.

سیدحسین دهدشتی خاطرنشان کرد: به دلیل تامین آب از کارون و بهمنشیر، شوری آب شهرستان‌های شادگان، خرمشهر و آبادان به حدود 5 برابر افزایش یافته است.

انتظار می‌رود طبق وعده‌ای که مسئولان داده و در حال انجام آن هستند تا پایان امروز مشکل شوری و تعفن بوی آب رفع شود تا روزه‌دارای خوزستانی، رمضان امسال را حداقل با کمترین مشکلات در آب شرب و مصرفی به پایان رسانده و تشنه‌لب نمانند.