به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران استئاتوز یا شناخته شده با نام کبد چرب از شایع ترین بیماری های کبد به شمار می رود که افزایش میزان رسوبات چربی عوارض بدی چون نارسایی کبد را در پی خواهد داشت.

 
گفتنی است که کبد وظایف بسیار مهمی را در بدن برعهده دارد که هیچ یک از اورگانهای حیاتی بدن قادر به جایگزینی آن نمی باشند. از جمله این فعالیتها می توان به پاکسازی خون، حفظ سطح قند خون، حل کردن چربی، تولید آنزیم ها، حفظ ویتامین ها، مواد معدنی و گلیکوژن اشاره کرد.
 
افزایش فشار خون، نفخ، خستگی و کلسترول بالا شاخص هایی هستند که گویای فعالیت بیش از حد ظرفیت کبد و آشفتگی در متابولیسم بدن را نشان می دهند.نکته قابل تامل اینجاست که وجود رسوبات چربی در کبد به میزان اندک مشکل ایجاد نمی کند، اما اگر این میزان 5تا 10درصد از وزن کبد را تشکیل دهد نشانی از وجود کبد چرب است.

علائم کبد چرب
از آنجا که علائم این بیماری به خصوص در مراحل اولیه مشهود نمی باشد به آن "بیماری خاموش" نیز گفته می شود. این بیماری در مرحله تکامل یافته باعث ایجاد تهوع، ضعف، بی اشتهایی، گیجی یا مشکلات تمرکز در افراد می شود. به عبارت دیگر ممکن است درد در مرکز یا بالای معده احساس شده و یا جوش هایی سیاه بر روی پوست ظاهر گردد. متاسفانه  باید گفت که این علائم در افراد الکلی به مراتب بیشتر است.

چگونه این بیماری درمان می گردد؟
کبد چرب هیچ راه درمانی ندارد ،اما درمان نمونه های اولیه اختلالات این بیماری همانند دیابت ضروری می باشد. اگر افراد مصرف کننده سیگار به این بیماری گرفتار شوند، در اولین اقدام بایستی سریعا در نوشیدن آن توقف کنند. همچنین افراد مبتلا به این بیماری لازم است که رژیم غذایی خود را تغییر دهند، چرا که اثر مثبتی را بر روی این بیماری خواهد گذاشت.
 
افراد چاق نیز می توانند با کاهش متعادل وزن خود باعث کم شدن میزان چربی در کبد شده و به عملکرد آن کمک کنند. ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی به بهبود وضعیت سلامتی افراد کمک بزرگی می کند.

 چه نوع رژیم غذایی دنبال شود؟
علاوه بر کاهش مصرف کالری، باید مصرف هر نوع غذاهای فراوری شده حاوی کربوهیدرات مانند نان سفید، سیب زمینی، پاستا، قند غلیظ، ذرت و چربی های ترانس کاهش یابد.
 
رژیم غذایی مناسب کبد چرب چیست؟مصرف چربی ها به خصوص چربی های اشباع مانند مارگارین، کره، خامه و وعده های غذایی آماده شده با بخار، کبابی و یا پخته شده با آب به همراه مقدار کمی روغن زیتون اجبارا بایستی کم شوند.

حال در اینجا طرز تهیه یک چای فوق العاده ارائه می گردد که برای درمان کبد چرب بسیار مفید است:

چای قاصدک
مواد مورد نیاز: 2 قاشق غذا خوری ریشه قاصدک خرد شده/ 2دسی لیتر آب
روش تهیه: آب بر روی قاصدک خرد شده بریزید، در آن را بگذارید و 20 دقیقه به آن اجازه استراحت دهید. سپس آن را از صافی گذرانده و بنوشید. این چای را در صبح و شب مصرف کنید.