به گزارش پارس به نقل از فارس محمد گلزاری در مراسم رونمایی از سایت همسان‌گزینی که هم اکنون در آکادمی ملی المپیک در حال برگزاری است، گفت: سایت همسان‌گزینی بر اساس 8 محور اساسی کار خود را آغاز می‌کند که ایجاد بانک اختصاصی برای هر یک از معرفان به طور جداگانه با حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات از جمله این ارکان است.

وی ادامه داد: موضوعی که از ابتدا بر روی آن تاکید شد این بود که در این روش با کمک روش‌های اسلامی -  ایرانی مطابق قبول خانواده‌ها برای پیدا کردن همسر مناسب برای جوانان کمک کنیم که از زمان طرح این بحث با همکاری موسسه تبیان تاکید شد مراکز مشاوره رسمی و جدی نیز باید وجود داشته باشد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: امروز به تعدادی از مراکز تخصصی ازدواج و خانواده نیز مجوز فعالیت داده می‌شود تا جلوی بسیاری از نابسامانی‌ها گرفته شود.

گلزاری با اشاره به  انتقاداتی که به این طرح از سوی برخی رسانه‌های داخلی و خارجی وارد می‌شود گفت: مباحثی که رسانه‌های خارجی به آنها اشاره کرده‌اند موضوعاتی مانند این است که این سایت در نظر دارد دختران و پسران را به زیر پوشش مسائل جانبی معرفی کند و دولت با این کار می‌خواهد در حریم خصوصی افراد وارد شود و از مردم پول بگیرد تا بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل کند.

گلزاری گفت: برخی از رسانه‌ها مطرح می‌کنند که دولت بهتر است به جای پرداختن به ازدواج که یک موضوع شخصی و خصوصی است به مسائل مهمتری مانند هویت و مشکلات اجتماعی جوانان بپردازد و حتی برخی از این سایت‌ها مطرح کردند که سایت همسان‌گزینی یک سایت صیغه‌یابی است در صورتی که هیچ یک از این انتقادات درست نیست چرا که در سایت همسان‌گزینی معرف‌های ازدواج که افراد مورد اعتماد خانواده‌ها هستند مانند روحانیون معتبر، امام جماعت مساجد، اساتید دانشگاه، پزشکان مورد قبول جامعه هستند که اطلاعات راجع به دختران و پسران به این افراد داده می‌شود تا اطلاعات را با هم به اشتراک بگذراند و از میان آنها گزینه‌های مناسب به یکدیگر معرفی شوند.

وی با بیان اینکه کارهای علمی مانند تست شخصیت و بررسی ویژگی‌های روانی و شخصیتی نیز در این کار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اگر بر اساس این آزمون‌ها شخصی نیاز به مشاوره داشته باشد باید آنها را انجام  دهد و سپس وارد مراحل بعدی شود. چرا که ما معتقد هستیم انسان‌های سالم و هماهنگ باید به هم معرفی شوند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در مرحله بعد خانواده‌ها وارد می‌شوند و تمام مراحل زیر نظر خانواده‌ها ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه 11 میلیون جوان مجرد در جامعه داریم و از سوی دیگر 350 سایت غیرقانونی مشغول فعالیت هستند، گفت: این دو موضوع نشان می‌دهد که موضوع ازدواج از جمله مسائل مهم جامعه است که تا کنون کارهای اساسی در آن زمینه انجام نشده است.

گلزاری ادامه داد: درست است که دولت باید به مسائلی مانند مسکن و  اشتغال جوانان بپردازد اما نباید موضوع ازدواج را فراموش کند چرا که بالا رفتن سن ازدواج، کاهش فرزندآوری و افزایش بحران‌های اخلاقی و اجتماعی نشان از ضرورت این موضوع دارد.

گلزاری تصریح کرد: با اطلاعاتی که بنده دارم در حدود 5 کشور شرقی و غربی کارهای مشابه این کار انجام شده است و این سایت جزء کارهای بسیار خوب است که امیدوار هستیم به زودی کشورهای اسلامی نیز از آن الگو بگیرند و امیدوار هستیم ظرف کمتر از دو سال این طرح در سایر کشورها نیز اجرا شود.

گلزاری افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با کمک استفاده صحیح از این سایت در سال 100 هزار ازدواج را به آمارهای ازدواج کشور اضافه کنیم.

در ادامه این مراسم علیرضا طالب‌پور مدیرعامل موسسه تبیان گفت: یکی از بزرگ‌ترین نیازهای جامعه ازدواج است که میتواند در اصلاح الگوی رفتاری جامعه نقش داشته باشد و این طرح کمک می‌کند که دختران و پسران احتمال انتخاب کردن و انتخاب شدن به صورت مناسب را داشته باشند.

طالب‌پور گفت: اولین اصل در راه‌اندازی سایت همسان‌گزینی محوریت خانواده است، حفظ حرمت دختران و پسران محوریت معرفین، انتخاب هوشمند با قابلیت پاسخگویی در تمام کشور و رایگان بودن ازجمله دیگر اصول این طرح است.

طالب‌پور افزود: در این سایت واسطه‌های ازدواج ریالی پول دریافت نمی‌کنند و بر مبنای خیرخواهی و خدایی بودند کارهای خود را پیش می‌برند تا انگیزه‌های دیگر وارد کار نشود همچنین امنیت اطلاعات از نظر فنی نیز از دیگر اصول این طرح است.

به گزارش فارس، ارکان و شبکه‌های اصلی طرح همسان‌‌گزینی عبارتند از شبکه واسطین و راویان ازدواج،‌شبکه مشاورین و متخصصان خبره روانشناس، شبکه امنا و ارزیابان و شبکه راستی‌آزمایان است.

همچنین شبکه اجتماعی اختصاصی واسطین خیر مرکز مشاوره، سیستم مدیریت آموزشی‌،نرم‌افزار همسان‌گزینی و اطلاع‌رسانی و اخبار بخش‌های گوناگون این سامانه هستند.

در ادامه این مراسم سایت همسان‌گزینی با حضور معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و مدیرعامل موسسه تبیان رونمایی شد.