به گزارش پارس به نقل از ایرنا محمود گلزاری که شنبه شب به همراه ابوالقاسم جراره ، مهرداد بذر پاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سعید صفاتیان رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور پیدا کرده بود، افزود: سایت ملی همسان گزینی با همکاری مؤسسه تبیان و سازمان تبلیغات اسلامی دوشنبه این هفته افتتاح می شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه در دولت تلاش های جدی برای ساماندهی فرهنگی،اجرایی، اقتصادی و ایجاد همگرایی میان دستگاه های مسئول در امور جوانان صورت گرفته است، گفت: معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در بیش از 70 درصد رسالت های خود نقش ساماندهی وظایف و عملکرد دیگر نهادهای مسوول را دارد و 30 درصد مسوولیت ما در حوزه های اجرایی است و در عرصه فرهنگ سازی برای ازدواج و همچنین اقتصاد ازدواج و پرداخت وام ازدواج جوانان کارهای خوبی در دست انجام است.

وی با بیان اینکه همواره گفته شده است حدود یک میلیون و 800 هزار نفر معتاد داریم گفت: برخی متخصصان برآورد می کنند که حدود سه میلیون نفر در کشور به مواد مخدر اعتیاد دارند که کمتر از پنج درصد کل جمعیت کشور می شود و اینکه آمار 13 درصدی را در برخی رسانه ها به بنده نسبت داده اند صحت ندارد.

وی افزود: متأسفانه تولید مواد مخدر صنعتی وارد برخی خانواده ها شده است و ما تلاش می کنیم با دو رویکرد پیشگیری و جلوگیری از گرفتار شدن قشرهای دیگر و همچنین مقابله با تولید و عرضه مواد مخدر از جمله مواد مخدر صنعتی برنامه های خود را به پیش ببریم. در این زمینه باید مشارکت نسل جوان و خانواده ها بیشتر شود.

گلزاری تصریح کرد: آمارهای متنوع و متعدد و گاهی بیش از رقم واقعی در مورد اعتیاد جوانان گفته می شود که این آمارها دقیق نیست و نباید با آمارهای زیاد جامعه را نگران کنیم اما باید برای مقابله با پدیده اعتیاد در میان همه قشرها به ویژه جوانان برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: دولت طرح های زیادی در این عرصه دارد و مشارکت جوانان در اجرای برنامه های فرهنگی افزایش یافته و تعداد سازمان های مردم نهاد (سمن) از 170 مورد به حدود 500 مورد رسیده است. دولت تلاش می کند به هزار سمن افزایش دهد.

گلزاری با بیان اینکه در گرایش جوانان به مواد مخدر عوامل متعددی را می توان برشمرد، گفت: از جمله آن ها کافی نبودن فضای نشاط و شادی در جامعه ، مدیریت غیرکارآمد اوقات فراغت و از همه مهمتر فقر و گسترش بیکاری است و اگر فضای اقتصادی و اشتغال جوانان فراهم شود به هدفداری زندگی آنان کمک خواهد کرد و زمینه هم برای کاهش ناهنجاری های اعتیاد به مواد مخدر و دیگر موارد فراهم خواهد شد.

وی افزود: برخی بررسی ها نشان می دهد حدود 45 درصد افرادی که در زندان هستند با جرایم مواد مخدر ارتباط مستقیم دارند و 15 تا 20 درصد زندانیان هم به طور غیرمستقیم با پدیده مواد مخدر در ارتباط هستند.سرقت و درگیری و خشونت هم در رتبه های بعدی قرار دارد.

گلزاری در پاسخ به ابوالقاسم جراره نماینده مجلس شورای اسلامی دیگر مهمان برنامه که پرسید چرا به رغم این همه ادعا و اقدامات؛ پدیده طلاق افزایش یافته است و دولت چه برنامه ای در این خصوص دارد؟ گفت: معاونت امور جوانان وزارت ورزش وظیفه ساماندهی تلاش های اجرایی نهادهای متولی را در این عرصه برعهده دارد و در زمینه فرهنگ سازی هم تلاش های خوبی کرده است.

 

**آمار زندانیان دقیق نیست 

ابوالقاسم جراره نیز در این برنامه گفت: درصد جوانان در زندان ها شبیه دیگر کشورهاست اما آمارهایی که ارائه می شود به هیچ وجه دقیق نیست و ما از دولت انتظار داریم برای توسعه ازدواج و حمایت های اقتصادی از آن اقدامات جدی کند.

وی تصریح کرد: اگر تلاش زیادی شده است چرا دستاوردهای آن در جامعه مشاهده نمی شود.

جراره افزود: نرخ رشد طلاق در سال 92 حدود چهار درصد بود که در سال گذشته افزایش داشت و بهرحال مردم انتظار دارند نتایج اقدامات و سیاست های دولت را مشاهده کنند.

 

**برخی آمارها درباره اعتیاد جوانان، سیاه نمایی است

دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی که در این برنامه حضور داشت نیز گفت: اینکه در رسانه ها به نقل از مسوولان دولتی اعلام می شود حدود 13 درصد از جوانان به مواد مخدر اعتیاد دارند، صحت ندارد و سیاه نمایی است که شاید در عرصه سیاست هدف داشته باشند اما در عرصه اجتماعی دروغ و کذب است.

مهرداد بذرپاش افزود: اینکه در یک محیط خاص یا در یک زندان ویژه آمارگیری کنند و نتایج آن را به کل جامعه اعم از جوامع شهری و روستایی و به سراسر کشور تعمیم دهند اصلاً روش درستی نیست و بجز سیاه نمایی هیچ دستاوردی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: این آمار هرگز در میان جوانان ایران عزیز وجود ندارد و ما خوشبختانه مؤمن ترین و پاکترین جوانان را در منطقه داریم و به آن ها افتخار می کنیم.

بذرپاش گفت: ممکن است برخی از آمارها جذاب باشد اما هرگونه سیاه نمایی درباره اعتیاد جوانان به مواد مخدر به شدت خانواده ها را نگران می کند و نباید این آمارهای دروغ گفته شود.

وی افزود: دبیرخانه شورای عالی جوانان ظرفیت بسیار خوبی برای ساماندهی امور این قشر دارد و امیدواریم دولت در ساماندهی مسائل اقتصادی و وام ازدواج جوانان با جدیت بیشتری عمل کند.

این نماینده مجلس گفت، برای وام ازدواج سالانه 1600 میلیارد تومان نیاز داریم در حالیکه 800هزار میلیارد تومان معوقات بانکی است و هر گونه کارشکنی در پرداخت وام ازدواج قابل قبول نیست.

بذرپاش اظهار داشت: یکی از عواملی که ازدواج جوانان را کاهش می دهد رسوخ فرهنگ غربی از طریق ماهواره است و متأسفانه یکی از مقامات ارشد دولتی با کمال افتخار اعلام می کند که جوانان منتظر باشند تلفن همراهی عرضه خواهد شد که می تواند همه کانال های ماهواره ای را دریافت کند و با این رویکرد نمی شود به دستاوردهای مثبت فرهنگی به امور جوانان امیدوار بود.

 

** حدود 280 تا 300 هزار مصرف کننده مواد مخدر و روانگردان در میان دانش آموزان

سعید صفاتیان رییس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اظهار داشت: اگر جوانان را از سنین 16 تا 24 سالگی در نظر بگیریم که شامل دانش آموزان و دانشجویان هم می شود برآورد می شود حدود 280 تا 300 هزار نفر از این قشر مصرف کننده مواد مخدر و روانگردان های صنعتی باشند.

وی افزود: حدود چهار میلیون دانش آموز داریم و با توجه به جمعیت دانشجویان حدوداً چهار درصد این افراد مصرف کننده مواد مخدر هستند.