به گزارش پارس به نقل از جام جم همین امروز که دارم این گزارش را می‌نویسم، وزیر بهداشت گفته که چرا نسبت به شیوع دخانیات در جامعه بی‌توجهی می‌شود.
 
آقای وزیر احتمالا آمار بیماری و مرگ را دیده که این حرف را زده، ولی شاید اگر این گزارش را جلوی او بگذارند؛ متقاعد شود که باید کمر همت را سفت تر ببندد و به جنگ این عامل اصلی سرطان برود. این گزارش روایتی است از اتفاقات عجیب و غریبی که در جهان به خاطر سیگار روی داده است. نسخه اولیه این گزارش در سایت ODDEE منتشر شده است.

در یکی از کشورهای منطقه، مدتی پیش یک زن به اتهام تلاش برای انفجار پمپ بنزین دستگیر شد. در بازبینی فیلم های دوربین مداربسته مشخص شد این خانم از خودروی خود پایین آمده، از یک کارگر پمپ بنزین درخواست کرده که به او سیگاری بدهد و وقتی با ممانعت او روبه رو شده، با یک فندک، پمپ بنزین را به آتش کشیده است آن هم وقتی که داشته باک بنزین اتومبیل خود را پر می کرده است. جالب است بدانید که با کار این خانم بی اعصاب، برادرش که روی صندلی کناری نشسته بوده هم به سوختگی دچار شده است.

حکایت دوم را بخوانید از خانمی که خیلی مُصر به ترک سیگار بود. او بعد از این که روش های زیادی مثل خوردن بوقلمون سرد و... را امتحان کرد (در ایران معروف ترین روش برای این کار خوردن آجیل است) دست به یک کار عجیب و غریب زد. او سراغ یک پلیس رفت و یک سیلی حواله صورت او کرد. با این کار و به دلیل رعایت نکردن ادب و نیز بدرفتاری با پلیس، به 63 روز زندان محکوم شد و این دقیقا همان چیزی بود که زن می خواست. او قصد داشت با افتادن در زندان، از ممنوعیت ورود سیگار به این مکان استفاده کرده و عادت خود را ترک کند.

روایت سوم مربوط به دزدی است که یک ته سیگار باعث شد او 9 سال را پشت میله های زندان بگذراند. ماجرا این است که در یکی از شهرهای ایالات متحده، دو سارق مسلح با تهدید یک زن، کیف او را با 5000 دلار پول در آن دزدیدند. با این حال پلیس برای شناسایی آنها کار ساده ای داشت چرا که در هنگام سرقت در دست یکی از آنان سیگار بود و شناسایی هویت فرد سیگاری در آزمایشگاه دی ان ای، باعث شد که او ظرف مدت کوتاهی دستگیر شود و رفیقش را هم لو بدهد. دادگاه برای این فرد زندان بریده تا آنجا هم به کارهای بد خود فکر و هم شاید سیگار را ترک کند.

موضوع پنجم کاهش فروش یکی از برندهای سیگار در جهان است. البته که این موضوع چیز عجیبی نیست و مثلا ممکن است تاثیر پیام های بهداشتی باشد ولی شرکت امپریال، تولیدکننده دخانیات در گزارش فروش اخیری که اعلام کرده، علت عجیبی را به عنوان دلیل کاهش فروشش بیان کرده است. به گفته این شرکت دخانیاتی، داعش باعث شده که فروش سیگار و به تبع سود این شرکت کاهش پیدا کند. ماجرا از این قرار است که عراق به عنوان یکی از بازارهای جدی این شرکت، این روزها زیر سلطه داعش است و این گروه تکفیری تروریستی معتقد است سیگار نوعی خودکشی تدریجی است و از این رو استعمال آن را حرام می داند. از این روست که حالا با تصرف یک سوم کشور عراق توسط این گروه، فروش این شرکت هم پایین آمده است.

اما بشنوید از یک استاد دانشگاه که یک پرواز معمولی در آمریکا را به پروازی جنجالی تبدیل کرد. خانم هالنون که استاد جامعه شناسی در یکی از دانشگاه های پنسیلوانیاست در یک پرواز خطوط هوایی آمریکا 2 ساعت در مورد جنگ ونزوئلا و آمریکا برای مردم سخنرانی کرد و میان سخنرانی هم سیگار کشید. چنین رفتارهایی باعث شد که او به جرم برهم زدن نظم و اقدام علیه صلح محکوم شده و جریمه پرداخت کند. در این کشور از این دست اتفاقات زیاد می افتد. یک بار دیگر، طرف بد ماجرا پلیس بود چرا که به صرف مظنون شدن به یک نوجوان برای مصرف ماری جوانا، او را به شدت مضروب کرد، در حالی که بعدا مشخص شد این نوجوان فقط در حال استعمال دخانیات بوده است.

نکته جالب بعدی درباره یکی از معروف ترین برندهای سیگار یعنی مارلبروست که چندی است نام آن در اخبار سیاسی و اقتصادی ایران هم دیده می شود. نکته عجیب و جالب درباره این برند این است که پنج نفر از افرادی که در تبلیغات مالبرو اقدام به کشیدن دخانیات کرده اند؛ از بیماری های مربوط به همین موضوع جان خود را از دست دادند و آخرین نمونه از این دست در ژانویه 2014 اتفاق افتاده است.

آخرین اتفاق عجیب مربوط به سیگار می تواند شما را برای همیشه از استعمال دخانیات پشیمان کند. وقتی بدانید یک راننده وقتی می فهمد ته سیگار روشنش روی ژاکتش افتاده برای فرار از سوختن، از خودروی خود به پایین می پرد که این ماجرا با توجه به در حال حرکت بودن آن سبب آسیب های جدی و شکستگی های متعدد در فرد مورد نظر شده است.