به گزارش پارس به نقل از فارس رفلاکس برگشت اسید معده به دهان است که عواملی مانند مصرف قرص‌های ضدبارداری،‌ داروهای خواب آور و چاقی در آن موثر است. توصیه می‌شود مبتلایان از مصرف ادویه، سس‌ها، فست‌فود، پیاز خام، پرتقال، گوجه‌فرنگی، سرکه، خیارشور و سیگار بپرهیزند.

ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص گوارش و کبد در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان در مورد رفلاکس و علل آن، اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی رفلاکس است افراد زیادی از ترش کردن، برگشت اسید به دهان و احساس تلخی دهان شاکی هستند.

وی افزود: در انتهای مری دریچه‌ای وجود دارد که وقتی غذا وارد معده می‌شود بسته می‌شود تا از برگشت اسید معده به مری جلوگیری شود. در مبتلایان به رفلاکس این دریچه خوب عمل نمی‌کند.

* عوامل مؤثر بر رفلاکس

این فوق‌تخصص گوارش و کبد گفت: مصرف قرص‌های ضدبارداری به ویژه پروژسترون موجب می‌شود این دریچه شل‌تر از حالت عادی باشد و فرد دچار رفلاکس شود. همچنین مصرف قرص‌های خواب‌آور مانند والیوم، داروهای ضدفشار خون و پروپرانولول (ایندرال) موجب رفلاکس می‌شود.

وی ادامه داد: قرص‌‌هایی که مبتلایان به آسم مصرف می‌شود می‌تواند موجب تشدید آسم شود. مطالعات نشان می‌دهد زمینه رفلاکس در افرادی که آسم دارند بیشتر است از طرفی یکی از مسائلی که در تشدید آسم دخالت دارد چاقی است و این موضوع زمینه ‌آسم و رفلاکس را بیشتر می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: افرادی که به رفلاکس مبتلا هستند صبح با صدای گرفته از خواب بیدار می‌شوند و صدای آنها در طول روز به مرور باز می‌شود.

وی ادامه داد: رفلاکس همچنین در ایجاد سینوزیت مزمن مؤثر است و یکی از عوارض رفلاکس این است که در صورت تکرار موجب زخم انتهای مری و تنگی آن می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: رفلاکس می‌تواند اختلال خواب، آپنه یا ایست تنفسی ضمن خواب را ایجاد کند.

* تشخیص رفلاکس

ابراهیمی دریانی ادامه داد: شرح حال و آندوسکوپی در تشخیص رفلاکس به کار برده می‌شود. افرادی که دچار رفلاکس هستند در آندوسکوپی التهاب مری را نشان می‌دهد هر چند که بین علایم بالینی و یافته‌های آندوسکوپی ارتباط تنگاتنگی وجود ندارد و گاهی فرد رفلاکس شدید، سوزش پشت جناق و برگشت اسید به دهان دارد ولی در آندوسکوپی چیزی نشان نمی‌دهد.

وی افزود: این افراد باید حجم غذای خود را کم کند و از مصرف غذاهای پرچرب، نوشابه گازدار، سس‌ها به ویژه گوجه‌فرنگی، خود گوجه‌فرنگی، پیاز خام، شکلات، قهوه و سیگار جلوگیری کنند.

* غذاهای ممنوعه برای مبتلایان به رفلاکس

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مبتلایان به رفلاکس باید از مصرف ترشی، ادویه، سرکه، خیارشور، فست‌فود به ویژه پیتزا به خاطر پنیر چرب آن، پیاز خام، پرتقال، گوجه‌فرنگی و سس آن و در وسط غذا نوشابه نخورند.

وی افزود: همچنین مبتلایان به رفلاکس نباید بلافاصله بعد از غذا دراز بکشند زیرا این موضوع رفلاکس را تشدید می‌کند بهتر است فاصله‌ای بین مصرف غذا و خواب وجود داشته باشد و روی تخت نیز به گونه‌ای قرار بگیرند که علاوه بر سر، شانه‌ها نیز بالا بیاید. توصیه می‌شود مبتلایان به رفلاکس از تخت‌های بیمارستانی استفاده کنند که قابلیت تنظیم دارد.

وی تأکید کرد: زنانی که از گن‌های تنگ استفاده می‌کنند یا مردانی که کمربند خود را محکم می‌بندند ممکن است دچار رفلاکس شوند.

* درمان رفلاکس

ابراهیمی دریانی اظهار داشت: گاهی مجبوریم از داروهای کم کننده اسید معده مانند امپرازول و پنتاپرازول استفاده کنیم بهترین زمان مصرف این داروها نیم ساعت قبل از صبحانه است همچنین شربت‌های آنتی‌اسید برای افرادی که ترشی شدید دارند تجویز می‌شود و چنانچه فردی نیمه‌های شب هم دچار رفلاکس شود باید به جای یک نوبت، دو نوبت امپرازول مصرف کنند.

وی افزود: در نهایت در مورد برخی اعمال جراحی صورت می‌گیرد تا دریچه تنگ و از برگشت اسید به معده جلوگیری شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: رفلاکس چیزی نیست که با رعایت یک ماهه رژیم غذایی درمان شود و گاهی لازم است فرد تا پایان عمر این رژیم را همراه داشته باشد.