پايگاه خبري تحليلي «پارس»- الهام يوسفي- هر فصلي عطر و طعم و رنگي دارد. بهار سبز است، شايد هم صورتي، بوي گل و شکوفه و علف تازه مي دهد، طعم اش به شيريني مي زند، درست مثل آبنبات چوبي. پاييز بدون ترديد زرد يا نارنجي است، مزه اش هم بيشتر ترش است و گاهي هم ملس، بوي رطوبت مي دهد، بوي ديوار کاهگلي آب خورده از نم نم باران. زمستان هم که سفيد سفيد است، انگار مزه خاصي هم ندارد مزه برف مي دهد و بوي زغال و کنده و بخاري! اما تابستان با اين که هنوز نيامده بدون شک فصل هزار رنگ و هزار طعم و هزار عطر است. ميوه فروشي هاي شهر مي شود تابلوي نقاشي رنگين کمان، از بس تابستان ميوه هاي رنگارنگ دارد، مزه اش هم مخلوطي است از هندوانه شيرين و گوجه سبز ترش. تابستان بوي هلوي تازه و طالبيِ نوبر مي دهد. تابستان نيامده اما گرمايش زودتر از راه رسيده گرمايي که فقط با خنکاي نوشيدني هاي تگرگي مي شود آن را دلپذير و شيرين کرد. آن هم وقتي خسته و عرق ريزان پا مي گذاريد به خانه، چه مزه اي دارد که به جاي نوشيدني هاي مصنوعي با هزارجور عوارض، يک نفر يک ليوان شربت طبيعي خانگي و تگرگي بدهد دست تان. به بهانه اين روزهاي گرم تابستاني، فهرستي از نوشيدني هايي که مي توان با کمترين زحمت توي خانه تهيه اش کرد و با نوشيدنش حس خوشايند تابستان را چند برابر کرد برايتان معرفي کرده ايم. نوش جانتان!

ليموناد خانگي، عطر خوش نعناع با خاطره ليمو!
حتما ليمونادهاي بازاري را امتحان کرده‌ايد، در هواي داغ تابستان خيلي مي‌چسبد، اما اگر فقط يک‌بار طعم يک ليموناد خانگي را تجربه کنيد ديگر به سختي مي‌توانيد از آن چشم بپوشيد. ليموناد خانگي يک نوشيدني ترش و شيرين و مفيد است که نه تنها براي اوقات تشنگي در طول روز بسيار مناسب است بلکه بهترين وقت استفاده اش نوشيدن بعد از غذاست. مي‌توان آن را براي ميهمانان تهيه کرد و به جاي نوشابه‌هاي گازدار بازاري آن را سر سفره گذاشت تا تجربه جديدي از خانه شما در ذهن ميهمان‌تان نقش ببندد. تجربه‌اي با عطر نعناع تازه! اين نوشيدني مي‌تواند سفره‌هاي افطاري را هم خوش عطر و بو کند.

مواد لازم: 
آب‌ليمو يا ليموي تازه، برگ تازه نعناع به ميزان دلخواه، يخ، آب، شکر يا عسل

طرز تهيه: 
مقداري يخ خرد شده را همراه يک ليوان آب، به مقدار دلخواه برگ نعناع تازه و يک پيمانه شکر و مقدار کمي آب‌ليمو يا ليموي تازه پوست کنده که دانه‌هاي آن را در آورده‌ايم داخل مخلوط‌کن بريزيد ‌و دکمه آن را فشار ‌دهيد تا همه مواد با هم مخلوط شود. به همين سادگي! هر چه يخ بيشتري بريزيد نوشيدني غليظ‌تري همراه دانه‌هاي ريز و خنک يخ خواهيد داشت. مقدار نعناع هم به ذائقه شما بستگي دارد. هر چه نعناع بيشتر باشد نوشيدني تندتر و ترش‌تر و رنگ آن سبزتر است. در ضمن، براي اين‌که در طول تابستان هميشه بتوانيد چنين نوشيدني را تهيه کنيد مي‌توانيد در يک گلدان مقداري نعناع بکاريد و بگذاريد پشت پنجره اتاق‌تان تا هم عطردل‌انگيزش فضا را پر کند و هم براي تهيه نوشيدني هميشه نعناع تازه دم‌دستتان باشد. اين نوشيدني را مي‌توانيد با چند پر نعناع يا حلقه ليموترش در کنار ظرف پذيرايي تزيين کنيد. ضمنا نام ديگر اين نوشيدني موهيتو يا موخيتو است.

خواص: 
گياه نعناع يک گياه گرم است. قديمي‌ها از آن براي درمان بيماري‌هاي معده استفاده مي‌کردند. نعناع آرام‌بخش معده و تسکين‌دهنده دردهاي آن است. ليمو هم که براي پوست، معده و استرس بسيار مفيد است. مي‌توانيد براي آن‌که از ضررهاي احتمالي شکر در امان بمانيد نوشيدني‌تان را با کمي عسل شيرين کنيد.

يک تجربه ترش و شيرين با خاکشير آلو!
بين قديمي‌ها و مادران و مادربزرگ‌هاي ما مرسوم بود که اگر کسي مشکل مزاجي داشت، سريع و فوري يک نسخه مجرب برايش مي‌پيچيدند و مي‌گفتند که: خاکشير آلو بخور تا مزاجت راست و ريست شود. عطارهاي قديمي الان هم اين نسخه را بي‌رقيب و معجزه‌آسا مي‌دانند. حالا هم بعد از گذشت سال‌ها، شربت خاکشير آلو شربت پرطرفداري است که در تابستان و به‌ويژه سر سفره‌هاي افطار بازار پررونقي دارد. بسيار آسان تهيه مي‌شود و نوشيدني بسيار دوست‌داشتني روزهاي گرم تابستان است.

مواد لازم: 
خاکشير خيسانده شده، آلو بخارا يا آلوچه، آبليمو يا آب غوره، شکر

طرز تهيه: 
اول بايد خاکشير را تميز شست و ناخالصي‌هايش را گرفت و بعد آن را براي ساعاتي در مقداري آب خيساند. آلوبخارا هم بايد قبلا خيسانده شود تا به قول معروف لعاب پس دهد. مي‌توان به جاي آلوبخارا از آلوچه هم استفاده کرد. سپس در يک پارچ مقداري آب، شکر و آب‌ليمو يا آب‌غوره يا هر دو - بسته به ذائقه تان- را با هم مخلوط کرد و خاکشير و آلو بخاراي خيسانده شده را هم به آن ‌افزود. مي‌توانيد اين نوشيدني را در يخچال قرار دهيد تا خنک شود و آلوها لعاب بيشتري بدهند و بعد با اضافه کردن يخ، آن را بنوشيد. توصيه متخصصان طب‌سنتي اين است که مصرف اين نوشيدني را در روزهاي ماه رمضان و وقت سحر و افطار افزايش دهيد تا تشنگي کمتر آزارتان دهد و از نظر مزاجي وضعيت ايده‌الي را در روزهاي ماه مبارک رمضان داشته باشيد.

خواص: 
خاکشير و آلو دو ماده بسيار مفيد براي معده هستند که ترکيب‌شان در وهله اول نوشيدني ضد عطش و خنکي مي‌سازد که به تنظيم سيستم گوارش کمک مي‌کند. خاکشير گرم است و التيام‌دهنده زخم و جراحت و البته مفيد براي معده و کليه. آلو هم خنک است و سرشار از ويتامين c، ضد سوء‌هاضمه، ضد بواسير و ضد يبوست و در اصطلاح صفرا بر است. خاصيت مهم اين نوشيدني فرونشاندن تشنگي و عطش در گرماي تابستان يا پس از تحمل تشنگي در روزه‌داري روزهاي بلند است. از خاکشير مي‌توان شربت‌هاي ديگري نيز توليد کرد؛ مثل خاکشير بيدمشک، خاکشير کاسني

طعم قديمي سکنجبين، بوي دلپذير خيار!
شربت سکنجبين هم يک شربت قديمي و تاريخي است که در گذشته به وسيله کدبانوهاي خانه در فصل تابستان تهيه مي‌شده است. سکنجبين جان مي‌داده، براي اينکه در دورهمي‌هاي خانوادگي و دوستانه، به همراه برگ‌هاي ترد و سبز کاهو خورده شود. البته امروزِ روز هم خانم‌هايي هستند که هم‌چنان با دستورهاي قديمي شربت سکنجبين نعناع تهيه مي کند تا در دورهمي‌ها به جاي تنقلات يک خوراکي مفيد و تازه به خانواده هديه کنند. سکنجبين ترکيبي تهيه شده از عسل و سرکه و نعناع است. شما مي‌توانيد طرز تهيه آن را از قديمي‌ترهاي فاميل بياموزيد يا با يک جست و جوي اينترنتي يا گشتي در کتاب‌هاي مخصوص، دستور تهيه آن را بنويسيد و عملي کنيد. در قديم شربت سکنجبين، شربت ميهمان‌پسند و با آبرويي بوده که در ميهماني‌ها استفاده مي‌شده است ، اما اين روزها بازار يک مدل جديد آن يعني سکنجبين خيار در کافي‌شاپ‌ها داغ است و طرفداران خودش را دارد.

مواد لازم: 
شربت سکنجبين از پيش آماده شده، خيار رنده شده ،يخ و آب به ميزان کافي

طرز تهيه: 
اگر مايليد شربت را خودتان تهيه کنيد بايد حوصله به خرج دهيد، لطف شربت‌هاي خانگي در سالم بودن و مطمئن بودن آن‌هاست. بعد از تهيه سکنجبين ميزاني از شربت را در ليوان ريخته و آب را روي آن بريزيد. سعي کنيد آب را به آهستگي بريزيد که سکنجبين‌ها ته‌نشين باقي بماند و با آب مخلوط نشود. اين به زيبايي اثر هنري‌تان مي‌افزايد. سپس روي آب را با خيار رنده شده بپوشانيد. مي توانيد کناره‌هاي ليوان را با خيار حلقه شده تزيين کنيد. براي پذيرايي از ميهمان، حتما قاشق مناسب بگذاريد چرا که خوردن لايه خيارها ممکن است براي ميهمان‌تان مشکل ايجاد کند. لازم نيست ميهمان خيارها را فوت کند يا زودتر بخورد. بلکه بايد آن را هم بزند و قبل از آن‌که خيارها دوباره در بالاي نوشيدني ديوار حائل بسازد آن را سربکشد!

خواص: 
مهم‌ترين خواص اين ترکيب خوشمزه و زيبا در رفع عطش و تسکين تشنگي، دفع صفرا، باز کردن عروق انسداد يافته، رفع سردرد و تقويت معده و کبد است. خيار هم که ميوه خنکي است و براي پوست هم بسيار مفيد.

اسموتي‌هاي شيک و مجلسي و ارزان قيمت
توت‌فرنگي ميوه‌اي نيست که همه دوستش داشته باشند. اما حقيقتاً ميوه خوشگل و خوش‌تيپ و خوش‌بويي است که مي‌توان با آن ترکيبات ميهمان‌پسند و تابستاني بي‌نظيري ساخت. توت‌فرنگي حس خوب و شادابي دارد که بچه‌ها بيشتر آن را درک مي‌کنند. مي‌توان از ميوه‌هايي مثل توت‌فرنگي، انبه، طالبي و خيلي از ميوه‌هاي تابستاني که در معرض خراب شدن قرار دارند نوشيدني‌هاي معجزه‌آسا و رويايي ساخت که مزه‌اش هيچ‌وقت از يادتان نرود. تنها کافي است براي تهيه اين اسموتي‌ها مقداري از اين ميوه‌هاي بسيار رسيده و حتي در معرض خرابي را که مسلماً نمي‌توانيد جلوي ميهمان بگذاريد در اختيار داشته باشيد.

مواد لازم: 
توت‌فرنگي، انبه، طالبي يا... بستني مناسب با طعم همان ميوه يا بستني وانيلي، شير سرد

طرز تهيه: 
مقداري از ميوه مورد نظر را داخل مخلوط کن بريزيد و سپس مقداري شير سرد به آن اضافه کنيد و در نهايت مقداري بستني با طعم آن ميوه را هم به آن بيفزاييد و اجازه دهيد همه اين مواد خوب و يکدست با هم مخلوط شود. سپس آن را در ليوان بريزيد و با برش‌هايي از ميوه تزيين کنيد. اگر نوشيدني رقيق‌تري خواستيد مي‌توانيد شير بيشتري به آن بيفزاييد و نيز مي‌توانيد بستني را جداگانه و به وسيله اسکوپ، داخل ظرف بيندازيد و سپس اين مايع را روي آن بريزيد. دقيقا همين شيوه را مي‌توانيد درباره طالبي، انبه و ميوه‌هاي مستعد ديگر هم امتحان کنيد منتها درباره هر يک، بستني ميوه خودش را استفاده کنيد.

خواص توت‌فرنگي:
برخي از خواص آن بدين شرح است: داراي ويتامين ث، ب، قند، سلولز، آهن، منيزيم، پتاسيم و... همچنين آنتي‌اکسيدان‌هاي ضد سرطان. ميوه‌اي با طبع خنک، تصفيه‌کننده خون، ضد يبوست، ضد روماتيسم، ضد نقرس، مفيد براي بيماران سنگ‌کليه‌‌، درد کبد، مقوي قلب، از بين برنده التهاب صفرا و بواسير و بسياري خواص درماني ديگر. طالبي و انبه هم مسلماً ميوه‌هاي مفيد و پرخاصيتي هستند که اين مدل مصرف آن، مي‌تواند براي بچه‌ها جذاب‌تر باشد.

 آب هندوانه؛ يک قرمز خوشمزه
هندوانه يک ميوه پرطرفدار ويژه تابستان است. وقتي خسته و تشنه از بيرون به خانه مي‌آييد يک قاچ از هندوانه‌اي شيرين و سرخ، بيش از هر چيزي به قول معروف جگرتان را به حال مي‌آورد. اما آب هندوانه هم تجربه بسيار خوبي است. مي‌توان قطعات هندوانه را درون مخلوط کن انداخت و بعد به وسيله صافي، تخم‌هاي آن را جدا کرد و آب هندوانه خوش رنگي را نوش جان کرد يا جلوي ميهمان گذاشت. اين تجربه به ويژه براي زماني مفيد است که هندوانه اي که قاچ کرده‌ايد در اصطلاح بي‌رنگ‌ورو و غيرشيرين از آب در مي‌آيد. آن را دور نريزيد بلکه همراه مقداري شکر درون مخلوط کن بريزيد و همين فرآيند را انجام دهيد. خواهيد ديد که شما در کنار داشتن يک نوشيدني خنک از خواص فراوان هندوانه بهره‌مند شده‌ايد و در ضمن از اسراف يک ميوه مفيد جلوگيري کرده‌ايد.

 فالوده‌هاي خانگي، خوش‌بو و به‌صرفه!
طالبي هم جزو ميوه‌هاي پرطرفدار تابستان است. از جلوي ميوه‌فروشي‌ها که رد مي‌شويد ناخواسته بوي طالبي شما را ميخکوب مي‌کند و نمي‌توانيد در برابر آن مقاومت کنيد. اما فالوده طالبي هم نوشيدني بسيار دلپذيري براي پذيرايي از ميهمان يا يک ميان‌وعده در عصر روزهاي داغ است. ترجيحاً در هنگام خريد سراغ طالبي‌هاي رسيده‌تر و حتي ضرب‌ديده برويد. تجربه نشان داده است که براي تهيه فالوده بسيار مناسب‌ترند. طرز تهيه‌اش را هم که ديگر هر کسي مي‌داند کافي است آن را بتراشيد و داخل مخلوط کن بريزيد. اگر شيريني آن کافي نبود مي‌توانيد اندکي شکر هم به آن اضافه کنيد و يخ را هم فراموش نکنيد. حتي براي افزايش خاصيت آن مي‌توانيد آن را با کمي شير رقيق کنيد و طعم شيرطالبي را بچشيد. از خيلي از ميوه‌ها مي‌توان به همين صورت استفاده کرد. با اين‌کار از اسراف بسياري از ميوه‌ها جلوگيري کرده‌ايد، اما از خواص بسياري بهره برده‌ايد.

 لاغرکننده‌اي طبيعي و خوشمزه
تخم شربتي، که در واقع دانه‌هاي گياه ريحان است نوع بسيار مفيد و رايجي از شربت‌هاي تابستانه است. تخم شربتي به دليل داشتن لعاب ژلاتيني در آب باعث ايجاد سيري در فرد و کمک کردن به جريان رژيم لاغري بدون قرص و دارو شود. علاوه بر اين براي رفع تشنگي، متعادل نگه داشتن فشار خون، التيام ورم معده و ناراحتي‌هاي گوارشي، بسيار مفيد است. تخم شربتي سرشار است از آهن، پتاسيم، پروتئين و کلسيم و البته نقش جدي در انتقال کلسيم به استخوان‌ها دارد.

ساده، مفيد، ضد گرما زدگي!
شربت‌هاي بسيار ديگري براي روزهاي گرم تابستان وجود دارد که همه آن‌ها را مي‌شناسيم؛ ساده‌ترين‌اش شربت آب‌ليموست که مخلوطي است از آب، شکر و آب‌ليمو و البته يخ. خنک‌کننده‌اي براي رفع عطش تابستانه. در برخي مواقع به اين ترکيب زعفران هم اضافه مي‌کنند تا هم رنگ و روي شربت، ميهمان‌پسندتر شود و هم خواص بسيار زعفران که ضد افسردگي و نشاط آوري از مهم‌ترين آن‌هاست به خواص شربت اضافه شود.

 يک شربت آلبالويي و نوستالوژيک
قديم‌ها مادرها و مادربزرگ‌ها با آمدن تابستان و رسيدن آلبالوها، دست به‌کار مي‌شدند براي تهيه شربت آلبالوي غليظ و خوش‌مزه‌اي که بخش اصلي پذيرايي از ميهمانان در تابستان بود. آلبالوي فراواني از ميدان بار خريده مي‌شد و طي مراسمي اعضاي خانواده آن‌ها را مي شستند و هسته‌گيري مي‌کردند و سرو صورت‌ها از قرمزي آلبالوها گل‌مي‌انداخت. بچه‌ها هم ناخنک مي‌زدند و ترش و شيرين اين ميوه را مزه مزه مي‌کردند. بعد هم آلبالوها توي قابلمه‌هاي بزرگ همراه مقدار فراواني شکر تبديل مي‌شد به مرباي آلبالو و شيره حاصله از آن داخل ظرف‌هاي شيشه‌اي حکم شربت آلبالو را داشت. کافي بود يک بند انگشت از اين شربت غليظ را بريزيد توي ليوان و رويش آب و يخ بريزيد تا گرما از بدنتان فرار کند. الان هم مي‌توانيد اين شربت بي‌نظير را تهيه کنيد و با طعم آن پرتاب شويد به تابستان کودکي‌هايتان.

شربت گلاب، نوشيدني عطرآگين
شربت گلاب هم شربت خوشبو و خوش‌حسي است که مسکن اعصاب و ضد افسردگي و اضطراب به شمار مي‌رود. گلاب هم خواص بي‌شماري دارد. براي شادابي و طراوت پوست بدن مفيد است و حس خوبي را به شما منتقل مي کند. ضد نفخ و ضد حالت تهوع است و قلب و معده را تقويت مي‌کند. آرام کننده سردرد است و البته ضد گرمازدگي است. يک ليوان شربت گلاب را مي‌توان بسيار فوري تهيه کرد؛ مخلوطي از گلاب، آب، شکر و يخ.

يک دستور کلي ، ساده و کارراه‌انداز

شربت ريواس، شربت بهارنارنج، شربت بيدمشک، نسترن، انجير ، زرشک و نعناع هم از شربت‌هاي تابستاني خوش طعمي است که مي‌توانيد در خانه استفاده کنيد. بهتر است که مقداري شيره شربت را از قبل تهيه کنيد و در بطري مخصوص بريزيد تا ديگر به استفاده مکرر از شکر نيازي نباشد. براي اين کار مقداري شکر را روي حرارت اندک تفت دهيد تا طلايي رنگ شود.

سپس آب را اضافه کنيد تا شکر در آن حل شود و بگذاريد به اصطلاح قوام بيايد و غليظ شود. مي‌توانيد گلاب و مقداري زعفران هم اضافه کنيد تا شيره شربت‌تان مجلسي‌تر شود. با در اختيار داشتن اين شيره مي‌توانيد هر شربتي را در عرض چند دقيقه براي ميهمان تان آماده کنيد.