به گزارش پارس به نقل از فارس  بالاخره پس از دوبار کنسل شدن سفر با هماهنگی‌های صورت گرفته روز گذشته به همراه جمعی از اصحاب رسانه و مدیران سازمان تأمین اجتماعی برای دیدار با یکی از مسن‌ترین بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی به استان زنجان رفتیم.

13940318000721_PhotoL

در ذهن تصور می‌کردم با توجه به اینکه این مستمری‌بگیر بیش از 100 سال سن دارد حتما از کار افتاده است و نمی‌تواند از پس‌ کارهای روزمره خود برآید و یا بر روی تختی افتاده و گذران زندگی می‌کند.

نهایتاً صبح روز گذشته به همراه تیم یادشده به منزل ساده آقاسیداسماعیل موسوی، فرزند سیدفتح‌الله متولد 2 مهر 1275 که 119 سال و 8 ماه و 15 روز دارد رفتیم؛ آقا سید با عبا به استقبال ما آمد و با لهجه ترکی خوش آمد گفت.

با دیدن این صحنه تمامی ذهنیت‌های قبلی‌ام درباره یکی از مسن‌ترین مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی بهم خورد و انرژی جدیدی گرفتم.

منزل آقا سید اسماعیل مملو از فرزندان، نوه و نتیجه بود. دائما ذکر می‌گفت و خدا را شکر می‌کرد. در گوشه‌ای از اتاق نشست و در کنارش کتاب‌ها و دست‌نوشته‌هایی بود که نشان می‌داد، هنوز دست از مطالعه برنداشته است.

ذکر‌های شکر خدا از لبانش نمی‌افتد و نمی‌توانست فارسی صحبت کند و گوش‌هایش هم کمی سنگین شده بود. سیداسماعیل موسوی دارای 6 فرزند دختر، 3 فرزند پسر، 40 نوه،48 نتیجه و 2 نبیره است که تعدادی از آن‌‌ها در این جمع حضور داشتند.

بزرگترین فرزند و نوه او به ترتیب 76 و 43 سال دارند و نام نوه‌ها و نتیجه‌هایش را خودش انتخاب کرده است که البته پدر و مادرشان به اسم دیگری آن‌ها را صدا می‌زدند.

آقا سید پیش‌نماز حسینیه و مسجد اعظم زنجان بوده است که به دلیل کهولت سن دیگر توان برای رفت و آمد نداشته است.

جالب اینکه آقا سید تنها یکبار عمل کرده است و آن نیز عمل پروستات بوده و دیگر تنش به ناز طبیبان در این مدت گرفتار نشده است و قرص هم نمی‌خورد.

حاج‌آقا سید اسماعیل با همسرش زندگی می‌کند و تنها یک همسر داشته است که البته منزل نبود و برای درمان به تهران رفته بودند.

سید احمد موسوی فرزندش می‌گوید، پدر ما غذاهای بسیار ساده و کمی می‌خورد هنگامی که در منزل تدارک غذا می‌بینیم وی "آب دوغ خیار" می‌خورد.

وی ادامه می‌دهد: از سال 1388 پدرمان را بیمه مشاغل و حرف آزاد کردیم که پس از 10 سال بازنشسته شده و ماهیانه حدود 40 هزار تومان مستمری‌از تأمین اجتماعی دریافت می‌کند و همیشه راضی بوده و خدا را شکر کرده است.


با آنکه ترکی بلد نبودم از آقای تقی‌پور مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی درخواست کردم که بپرسند چه توصیه‌ای برای جوانان دارید که در جواب و در ترجمه گفت: کم بخورید، کم حرف بزنید، کم بخوابید و با آدم‌ها کم عقل معاشرت نکنید و سپس چندین بیت شعر برایمان خواند و به کتابخانه‌اش رفت و ما را نیز دعوت کرد.

آقا سید نام یکی از نوه‌هایش را فاطمه گذاشته بود که پدر و مادرش و فامیل آن را به نام نیلوفر صدا می‌کردند ولی باز حاج‌آقا به نام فاطمه آن را می شناخت، هنگامی که با این نوه صحبت شد عنوان می‌کرد، پدر بزرگم بسیار مهربان است و ما هر روز از آن درست زندگی کردن را یاد می‌گیریم.

15نفر از مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی بین 114 تا 124 سال سن دارند/ 342 خانواده 50 سال مستمری دریافت می‌کنند

امیرعباس تقی‌پور مدیرکل روابط عمومی و مشاور سازمان تأمین اجتماعی در این دیدار اظهار داشت: در حال حاضر 342 خانواده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند که بیش از 50 سال است مستمری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی با اخذ حق بیمه از بیمه‌شدگان خود علاوه بر 18 نوع خدمت، مستمری‌های متعددی را نیز به بیمه شدگان پرداخت می‌کند.

تقی‌پور اظهار داشت: در صورتی که بیمه‌شده‌ای فوت کند، همسر آن بیمه‌شده، مستمری دریافت خواهد کرد و در صورت فوت همسر، فرزندان پسر این خانواده تا 18 سالگی و فرزندان دختر این خانواده تا زمان تأهل نیز می‌توانند از مستمری سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند.

مشاور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر 15 نفر از مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی متولد دهه 1270 تا 1280 هستند که امروز نیز در منزل یکی از مسن‌ترین مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در زنجان هستیم که متولد 1275 هستند.

تقی‌پور افزود: رکورد مسن‌ترین انسان اخیراً 115 سال بوده است که با مستندات جمع‌آوری‌شده، این مستمری‌بگیر ما بیش از 118 سال سن دارد و با بررسی‌های صورت‌گرفته در حال هماهنگی با ثبت نام این فرد در رکوردهای گینس شدیم.