به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران به گفته یک متخصص طب سنتی، خوردن مستمر سالاد کاهو همراه با گوجه و خیار برای لاغرشدن، سبب افزایش رطوبت بدن می‌شود و زمینه ابتلا به کبد چرب، مشکلات رحمی در زنان، چربی خون و عوارض روحی را برای افراد مذکور فراهم می‌آورد.

ناصر رضایی‌پور افزود: بدن انسان و همه موجودات، از 4 خلط تشکیل شده است: خلط صفرا با مزاج گرم و خشک، خلط بلغم با مزاج سرد و تر، خلط سودا با مزاج سرد و خشک، و خلط دم با مزاج گرم و تر؛ چربی مرطوب‌ترین عضو بدن است. هر یک از اعضای بدن نیز مزاج خاص خود را دارند، مثلاً قلب، گرم و خشک است؛ استخوان، سردترین عضو بدن و چربی مرطوب‌ترین عضو بدن است.‌
این متخصص طب سنتی تاکید کرد: بسیاری از افراد، برای لاغرشدن از رژیم‌های کم‌کالری مانند سالاد گوجه و خیار یا کاهو استفاده می‌کنند یا مثلاً آب بسیار زیادی می‌نوشند؛ این افراد، ابتدا وزنشان بسرعت کم می‌شود مثلاً در هفته اول 2 کیلو کم می‌کنند ولی خیلی زود به جایی می‌رسند که وزنشان ثابت می‌ماند و تغییری نمی‌کند.

او اضافه کرد: مصرف مداوم خیار، کاهو، گوجه و نظیر این‌ها، موجب افزایش رطوبت بدن می‌شود که در قالب بافت چربی (با طبیعت سرد و تر)، در بدن ذخیره می‌شود. رعایت رژیم‌های لاغری بدون در نظر گرفتن مزاج عوارض جدی دارد و اقدام به پیروی از رژیم‌های لاغری بدون در نظر گرفتن مزاج و شرایط پایه‌ای بدن افراد، می‌تواند موجب عوارض جدی شود.
رضایی‌پور همچنین گفت: امروزه با افراد زیادی مواجه می‌شویم که شاید مثلاً چربی اطراف پهلوهایشان کم شده باشد ولی دچار آسیب‌هایی در دیگر اعضا هستند: کبد چرب که در بیش‌تر موارد، حاصل افزایش سردی و تری در این عضو حیاتی است، ریزش مو، مشکلات رحمی، بروز چربی خون بالا، ضعف بدنی و روحی و... از عوارض مصرف موادغذایی سرد به طور مداوم و زیاد در رژیم‌های لاغری است.‌ خیلی از این افراد که با رعایت رژیم‌های کم‌کالری و بدون توجه به طبیعت بدن و دیگر شرایط جسمی، روحی، سنی، اقلیمی و... اقدام به کاهش وزن می‌کنند، پس از گذشت مدتی چاقی آن‌ها برمی‌گردد و حتی ممکن است چاق‌تر از گذشته شوند./جام جم