به گزارش پارس به نقل از شهروند شاید دقیقا معلوم نباشد از چه زمانی ارایه آمار و ارقام در ایران با چالش مواجه بوده است، اما حالا مدت‌هاست که وقتی آماری ارایه می‌شود، مردم با دیده شک و دودلی به آن می‌نگرند و شاید باید دلیل اصلی این آمار را در عدم وجود تحقیقات متقن و اصولی دانست. حالا محمدرضا رستمی، مشاور وزیر ورزش و جوانان نیز با بیان این‌که میانگین استفاده روزانه ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی 9 ساعت است، بار دیگر قدم در این راه    گذاشته و از هرسو نظرات را در این خصوص به خود معطوف کرده است. این آمار در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های متفاوتی داشته است. حتی جوان‌هایی که ساعت‌های زیادی را با وایبر و تلگرام می‌گذرانند، معتقدند که این عدد نمی‌تواند واقعی باشد چراکه خواب، کار یا تحصیل هم زمان زیادی می‌برد و اگر قرار باشد حتی به‌صورت میانگین 9 ساعت هم در شبکه‌های اجتماعی صرف شود، بدون‌شک روز، دیگر 24 ساعت نخواهد بود. ما نیز نظرات برخی را در این راستا جویا شدیم که در میانشان بودند افرادی که قاطعانه این رقم را تأیید می‌کردند، هرچند تعدادشان در قیاس با مخالفان بسیار کم بود. چنانچه برخی این رقم را نوعی شوخی دانستند. «مهدی» از آن دسته افراد است. او معلم است و می‌گوید این ساعاتی که اعلام شده واقعا خنده‌دار است و اگر کسی دچار اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی باشد شاید در این حدود از وقتش را صرف این فضا کند در غیر این‌صورت این امر محال است. او می‌گوید من معلم دبستانم و حالا برخلاف گذشته بسیاری از بچه‌ها در سنین پایین از اینترنت و وسایل ارتباط‌جمعی استفاده می‌کنند، اما 9 ساعت در شبانه‌روز واقعا رقم عجیبی است. یعنی افراد تنها 3 ساعت از وقت خود را به امور دیگر می‌پردازند؟ کی می‌توانند بخوابند؟ او همچنین درخصوص میزان استفاده خودش از اینترنت و همچنین شبکه‌های گوناگون می‌گوید: «هرچند هیچ‌وقت نسبت به ساعات استفاده از شبکه‌های اجتماعی دقیق نبوده‌ام اما شاید در بیشترین حالت حدود 3ساعت در شبانه‌روز بوده باشد و فکر می‌کنم این میزان تا حدی معقول است چراکه بسیاری از ما حالا اخبار و اطلاعاتمان را حتی از این شبکه‌ها به دست می‌آوریم و همین هم باعث می‌شود تا وقت بیشتری را برای گذران وقت در این فضا به‌کار بریم اما درنهایت من هرگز با 9 ساعت در شبانه‌روز موافق نیستم و به‌گمانم باید پایه‌های به‌دست آمدن این رقم به‌دقت بررسی شود.»

«سعید» این رقم را با توجه به سرعت اینترنت در ایران اشتباه دانسته و با خنده می‌گوید: «با این وضع سرعت اینترنت در ایران بعید هم نیست که ما 9 ساعت در شبکه‌های اجتماعی بچرخیم اما قطعا از این 9 ساعت ما یک ساعت کار مفید انجام می‌دهیم. اگر مسئولان خیلی نگران این وقت‌های تلف‌شده هستند، بهتر است فکری به حال اینترنت کنند تا این اعداد به مراتب کمتر شود. وقتی باز شدن یک صفحه ساده در اینترنت 3 دقیقه وقت می‌برد، خودتان حساب کنید که چقدر از این زمان بیهوده تلف می‌شود.»
«غزاله» کاربر دیگری است که اتفاقا در همه شبکه‌های اجتماعی صفحه دارد. خودش می‌گوید زمان زیادی را صرف چک‌کردن صفحات مختلف می‌کند اما مطمئن نیست که تمام این زمان‌ها روی هم رفته 9 ساعت از وقتش را بگیرد. برای همین فکر می‌کند که تا حدی اغراق شده. او معتقد است، شاید در شهرهای بزرگ این اتفاق بیفتد اما شهرهای کوچک این قاعده را ندارند. همه‌چیز که در تهران خلاصه نمی‌شود. بعد هم با این وضع فیلترها به‌مراتب موقعیت‌های کمتری برای حضور در شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌شود.
«دنیا» اما ازجمله افرادی است که وقتی این عدد را می‌شنود خیلی عادی برخورد می‌کند و می‌گوید 9 ساعت که نه حتی به‌نظرم آدم‌ها خیلی بیشتر هم در شبکه‌ها هستند. بعد هم با حالت گلایه تعریف می‌کند که تازگی بازار رفته و دیده که همه فروشنده‌ها سرشان توی گوشی بوده. «وقتی از هرکدامشان قیمت می‌پرسیدم بدون این‌که سرشان را بالا بیاورند قیمت را می‌گفتند. آدم جرأت نمی‌کند سوال بیشتر بپرسد. قبلا فروشنده‌ها منتظر مشتری بودند که به او خوشامد بگویند اما الان وضع خیلی فرق کرده. در میهمانی هم وضع همین‌طور شده. اول میهمانی همه با هم خوش‌وبش می‌کنند اما درنهایت یک ساعت که می‌گذرد همه دوباره در لاک خودشان می‌روند و با گوشی‌هایشان سرگرم می‌شوند.» در این میان افراد بسیاری هم هستند که از فضاهای مجازی به دورند. نه علاقه‌ای به حضور دارند و نه برایشان دارای اهمیت است. «علیرضا» یکی از آن افراد است. او با این‌که 26ساله است، تنها در اینستاگرام صفحه دارد و هر روز فقط سری به آن می‌زند. با این حال می‌گوید: «من منکر این نمی‌شوم که آدم‌ها این روزها در شبکه‌های اجتماعی زیاد فعال شده‌اند و زمان زیادی می‌گذارند. اما من با این آمارها کلا مشکل دارم. انگار که منبع موثقی نداشته باشند و صرفا برای بزرگنمایی مطرح می‌شوند. اصلا اگر هم واقعیت داشته باشد که صرف مطرح‌کردن یک موضوع دردی را دوا نمی‌کند. باید راهکار هم ارایه شود و از این بزرگنمایی‌ها دست برداشته شود.» «سارا» هم می‌گوید: به‌نظرم در این مورد اغراق شده. شبکه‌های اجتماعی قطعا به اندازه 9ساعت نمی‌توانند جذاب باشند. به‌خصوص که سرعت اینترنت هم آدم را کلافه می‌کند. هر روز هم که یکی از این شبکه‌ها فیلتر می‌شوند و آدم را عصبی می‌کند. خودِ من وقتی می‌بینم شبکه‌ها اختلال دارند سعی می‌کنم بروم و سرم را با کارهای دیگر گرم کنم. این هم از مشکلات جامعه ما است که می‌خواهد با فیلتر جوان‌ها را از پای شبکه‌های اجتماعی بلند کند.