به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین طبق اعلام انجمن علمی سرطان ایران که سال پیش منتشر شد، سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور به علت ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود که این میزان تا دو دهه آینده به دو برابر افزایش یابد. در این شرایط ، سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است و همواره خبر مرگ افراد مشهوری را به خاطر سرطان می شنویم.

همچنین سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده که سرطان یکی از علل عمده مرگ و میر انسان‌ها در جهان است و در حال حاضر حدود 12 درصد موارد مرگ و میر در جهان به علت سرطان اتفاق می‌افتد. با وجود خطرناک بودن این بیماری ،پزشکان معتقدند که تا 40 درصد موارد بروز سرطان را می‌توان پیشگیری کرد و حتی با شناخت زودهنگام آن امکان درمان و زنده ماندن بیشتر وجود دارد.

خوشبختانه تا کنون در مورد عواملی که سبب سرطان می شود و راههای فرار از آن مقاله ها و مطالب زیادی گفته شده است و امکان شناسایی آن وجود دارد. از اینرو بنیاد بیماری های نادر ایران یک مرکزه مشاوره تلفنی برای کسانی که تصور می کنند علایم بیماری سرطان را دارند راه اندازی کرده تا به طور رایگان و تخصصی به سوالات آنها پاسخ داده شود.

مرکز مشاوره تلفنی سرطان

علی داوودیان مدیرعامل بنیاد بیماری های نادر ایران دراین باره به خبرآنلاین می گوید: برای پیشگیری مهمترین عامل دانستن اطلاعات است و ما سعی می کنیم در این سامانه به مردم آگاهی بدهیم. هرچند بیماری سرطان خطرناک و کشنده است اما اگر علایم آن را بدانیم و زود به پزشک متخصص مراجعه کنیم امکان درمان و زنده ماندن وجود دارد از این رو ما به فکر راه اندازی یک مرکز مشاوره تلفنی افتادیم تا کسانی که در نقاط دور امکان دسترسی به موقع به پزشک را ندارند بتوانند از این راه بیماری خود را شناسایی کنند.

داوودیان ادامه می دهد: چنین مراکز مشاوره ای در دنیا وجود دارد و در کشور ما هم برای سرطان سینه تا کنون بوده اما برای انواع سرطان اولین بار است که راه اندازی شده است.

او معتقد است که با فرهنگ سازی برای استفاده از این سامانه امکان تشخیص به موقع سرطان خیلی زودتر می شود و می توان تا حد زیادی از آمار مرگ و میر به خاطر سرطان کاست.

ارتباط با مرکز مشاوره

مرکز مشاوره در حال حاضر 12 ساعت از 8 صبح تا 8 شب با حضور دو کارشناس به سوالات مردم پاسخ می دهد.

داوودیان می گوید: فعلا دو کارشناس متخصص به سوالات مردم پاسخ می دهند و آنها را راهنمایی می کند ، یعنی مردم اگر نسبت به علایمی مشکوک هستند یا در مورد بیماری خودشان سوالی دارند می توانند با شماره 66918305 تماس بگیرند.

او ادامه می دهد: این کارشناس اگر به موردی مشکوک باشند آنها را به متخصص ارجاع می دهند و راهنمایی لازم را می کنند و امیدوارم این سامانه بتواند کمک خوبی به شهروندان باشد.

آینده مرکز مشاوره

این مرکز قرار است تا سالهای آینده خدمات بیشتری را به شهروندان ارائه دهد. در این زمینه داوودیان می گوید: ما ابتدا در این سامانه اطلاع رسانی می کنیم تا سطح آگاهی مردم بالا رود اما در نظر داریم خدمات دیگری هم در سالهای بعد ارائه دهیم.
او می گوید: تا دو سال بعد خدمات درمانی هم به شهروندان ارائه می کنیم و سعی در جلوگیری از این بیماری داریم.