به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، نشست خبری دهه تکریم با حضور و سخنرانی رئیس ستاد دهه تکریم، حجت الاسلام والمسلمین آقایی، معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد امروز یکشنبه هفدهم خرداد ماه برگزار شد.

بر پایه این گزارش حجت الاسلام والمسلمین آقایی در ابتدا با عرض تسلیت ایام سوگواری ١٤ و ١٥ خرداد و بیان این که بیش از٩٧ درصد شهدای ما از مسجد برخاسته اند و خاستگاه آن ها مسجد بوده است، گفت: مسجد متعلق به خاستگاه، ارگان و نهاد خاصی نیست. فردا که روز هجدهم خرداد ماه، مصادف با بیستم شعبان و شروع دهه تکریم است. بیش از دو دهه است که دهه آخر شعبان، ایام غبارروبی مسجد بوده است و مشهور است که اهل مسجد در این ایام و در آستانه بهار معنویت، خانه خدا را غبارروبی می کردند. اما از سال ٩٠ کلمه تکریم از روایات اسلامی به معنای زدودن غبار از کارکردهای مغفول مانده مسجد به عبارت دهه غبارروبی مسجد افزوده شد.

وی با بیان این که ستاد دائمی دهه تکریم تشکیل شد تا به جمع آوری نظرات مدیران و ائمه جماعات بپردازد و بتواند با این تجربیات خدمت رسانی بهتری کند، ادامه داد: دهه تکریم و غبارروبی مساجد، وارد چهارمین سال خود می شود و هدف ما این است که ما برنامه های متمرکز مسجد را به روز جهانی مسجد انجام دهیم و بزرگداشت مساجد را به داخل مسجد ببریم تا مردم، خدام و اهالی مسجد به مساجد توجه بیشتر کنند. ما برای همه این سؤال را مطرح می کنیم که شما برای مسجد چه می کنید و به ابعاد مختلف مسجد پرداخته اید یا نه؟  آیا ما همانگونه که در حرم ائمه خدام افتخاری داریم، در مساجد نیز شاهد خادم افتخاری هستیم؟ به تعبیری ما قصد داریم در ستاد دائمی دهه تکریم و غبارروبی مساجد،  مطالبه ای را در افکار عمومی ایجاد کنیم که مردم رجوعشان و خواهششان از مسجد بیشتر بشود.

وی افزود: با توجه به این که  تعطیلات تابستانی پیش رو است، اگر از سوی خانواده ها از مسجد مطالبه برنامه های مختلف شود،  مساجد موظف به داشتن برنامه خواهند بود. به عنوان مثال اگر مردم مطالبه نماز صبح داشته باشند مساجد باید نماز صبح را برقرار کنند و نماز ها با شکوه تر می شود.

رئیس ستاد دهه تکریم خاطر نشان کرد: بر اساس جمع بندی انجام شده هر سال ذیل شعار «آینده را از مسجد بسازیم» شعاری برای سال در نظر گرفته می شود و امسال جوانان مورد نظر قرار گرفته اند. بنا بر این است که بر اساس این شعار ها در طول سال حرکتی انجام شود. سال گذشته در خصوص کودکان نشست ها و پژوهش های زیادی صورت گرفت. همین برنامه امسال برای جوانان خواهد بود. سال گذشته سعی  شد برای حضور کودکان در مسجد تلاش هایی انجام بشود که حتی اسباب بازی هایی هم طراحی شد و امسال ارتباط گیری با جوانان بر اساس تجربه های پیشین راحت تر خواهد بود و از ظرفیت کانون های فرهنگی و هنری و مدارس استفاده خواهد شد.لازم به ذکر است که برای ایام مختلف دهه تکریم نیز نام هایی در نظر گرفته شده است که هدف ما از این نام گذاری ها توجه دادن به حضور اقشار مختلف در مسجد است. معتقدیم مسجد باید محل حضور و شور و نشاط خانواده ها باشد.

وی تأکید کرد: دهه تکریم فرصتی برای تجلیل از ائمه جماعات، خدام، امنای نمونه و مسجد یاوران نمونه است. سال گذشته ما همایش خدام نمونه را برای بیش از ٢٠٠٠ نفر از خدام برگزار کردیم و بر اساس قرعه کشی ٤١ نفر از خدام به کربلا معلی فرستاده خواهند شد. امسال از ائمه جماعاتی که برای جوانان فعالیت داشته اند و بر اساس گزارش خود جوانان به تعبیری جوان یاورند و کارهای نمونه ای انجام داده اند،  تقدیر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آقایی با بیان این که ما باید اقتضائات سنین را به رسمیت بشناسیم تا مسجد مأمن اقشار مختلف شود، اظهار کرد: شورای فرهنگی مسجد از کارهایی است که شروع شده است و تاکید می شود تا از آرم ها پرهیز شود و به آرمان ها پرداخته شود. شورای فرهنگی متشکل از دو نفر از فعالان فرهنگی محله ، دو نفر از اعضای بسیج مسجد، نماینده هیئت امنای مسجد و امام جماعت مسجد است. هدف از تشکیل شورای فرهنگی که یک سالی از عمر آن می گذرد این است که برنامه مساجد در طول یک سال مشخص باشند و مساجد محلی شوند برای اتحاد اقشار مختلف مردم.

وی بیان کرد: ما در این دهه به مسئله غبارروبی مساجد به معنای خاص کلمه نیز باید توجه کنیم و بدانیم که مساجد نیاز به آراستگی دارد. شایسته نیست که اطراف مساجد مغازه هایی باشد که جذبه معنوی مسجد را کم کند. مسجد اگر قرار است دارای رقباتی باشد باید مرتبط با مسجد باشند.

حجت الاسلام والمسلمین آقایی گفت: از دو سال گذشته در ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد، با مساجد محوری و مساجدی که اعلام آمادگی کرده اند، ارتباط هایی گرفته شده است و سعی شده تا با آن ها تعامل برقرار شود که در سال گذشته ٨٠٠ مسجد و امسال ١٢٠٠ مسجد از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد کمک هزینه مالی به همراه بسته پیشنهادی دریافت کرده اند که در این ایام برنامه های خاصی خواهند داشت و البته برای اصحاب رسانه این امکان وجود دارد تا با همکاری و هماهنگی روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد به این مساجد بروند و گزارش تهیه کنند. البته مرکز قصد ایجاد سر و صدا وغوغا ندارد و به آرامی کار فرهنگی خود را انجام می دهد.

وی در پایان در خصوص رویکرد قرآنی مرکز گفت: امسال از سوی مرکز نهضت قرآنی ای در جریان است که البته چیزی متفاوت از کرسی های تلاوتی است که از دو سال پیش در مساجد برقرار شده است. در این نهضت که در بیش از ٤٠٠ مسجد به راه افتاده تنها به قرائت قرآن پرداخته نمی شود بلکه، بلکه تفسیر هم خواهد بود. در بیش از ٤٠٠ مسجد با همکاری ائمه جماعات تفسیر ترتیبی برقرار خواهد شد که آیات برگزیده هفته به همراه تفسیر آن در اختیار امام جماعت قرار می گیرد. البته در این نهضت قرآنی دوره آموزش تفسیر قرآن برای امام جماعت ٢٠٠ مسجدی که ائمه جماعت آن برای بیان تفسیر شیرین و عام پسند اعلام آمادگی کرده اند برگزار می شود.

اولین همایش تقدیر از برگزار کنندگان نماز صبح انجام شد که در سال ٩٠-٩١ در ٥٠٠ مسجد نماز صبح خواهنده می شد که بدون کمترین هزینه این تعداد به ٩٦٠ مسجد رسید و هدف گزاری ما به ١٥٠٠ مسجد در سال آینده است. کتابچه ای جهت راهنمایی برای ١١٥٠ مسجدی که اعلام آمادگی کرده اند ارسال شده تا بر اساس اقتضائات محلی و مالی آن چه را که می توانند در دهه تکریم و غبارروبی مساجد انجام دهند.

 

دوشنبه

18 خرداد

مسجد،پایگاه تبلیغ معارف قرآن و اهل بیت (علیهم‌السلام)

سه شنبه

19 خرداد

مسجد،زمینه‌ساز همدلی و هم‌زبانی دولت و مردم

 

چهارشنبه

20 خرداد

مسجد،مرکز رشد فضایل اخلاقی و ترویج سبک زندگی اسلامی

پنج شنبه

21 خرداد

مسجد،مأمن کودکان،نوجوانان وجوانان

 

جمعه

22 خرداد

مسجد،میعادگاه منتظران جوان و انقلابی

 

شنبه

23خرداد

مسجد، مروج امر به معروف و نهی از منکر

یکشنبه

24خرداد

مسجد،محور وحدت در جهان اسلام

دوشنبه

25 خرداد

مسجد، کانون حیات طیبه‌ی خانواده

سه شنبه

26 خرداد

مسجد،بستر نشر فرهنگ و ایثار و شهادت

چهارشنبه

27 خرداد

مسجد، جلوه‌گاه اراده‌ی مردم در عمران خانه‌ی خدا