به گزارش پارس به نقل از ایسنا کرایه خانه‎اش، قسط وام‎هایش عقب افتاده است و دفترچه‌ی بیمه‎اش مهر تمدید ندارد که بچه خود را برای درمان به مرکز درمانی ببرد.

 

دیگر کاسه صبرش لبریز شده و تاب و توان صبر ندارد چندین بار به رئیس خود اعتراض کرد اما پاسخی نگرفت جز شرمندگی در پیش خانواده چیزی با خود به خانه نمی‎برد.

 

با وجود عدم دریافت حقوق چندین ماهه خود هم‌چنان با جان و دل مشغول کار است به‎طوری تاکنون اجازه نداده تا امروز تولید شرکتی که در آن کار می‎کند، متوقف شود.

 

آری سخن از کارگران سامان کاشی است که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‎کنند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه‎داشته‎اند و دیگر صبور نیستند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، کارگران سامان کاشی در ماه گذشته چندین روز را برای احقاق حقوق خود جلوی فرمانداری ویژه بروجرد به تجمع و تحصن پرداختند.

 

کارگران اکنون به سرکار برگشته و مشغول به‌کار هستند و برخی نیز بازنشست شده‎اند و از کارخانه به خانه آمده‎اند اما چه بازگشتی که هنوز هم حقوق معوق دارند.

 

کارخانه سامان کاشی بروجرد که با داشتن 400 نیروی انسانی، در سال 1385 با توجه به حجم زیاد صادرات به‌عنوان قهرمان صنعت معرفی شد، اما امروز شاید بتوانیم بگوئیم دیگر سامان گذشته را ندارد و وضعیت مبهمی دارد.

 

 

نمی‌توان بودجه‎ دولتی به سامان کاشی تزریق کرد

 

 

معاون استاندار لرستان در این‌باره می‎گوید: این کارخانه توسط بخش خصوصی اداره می‏‌شود و دیگر نمی‌توان از بودجه‎های دولتی به‎منظور برطرف کردن مشکلات نقدینگی به آن اعتبار تزریق کرد.

 

«مسلم پورقاسمیان» افزود: با این وجود فرمانداری، انتظامی، اعضای شورای تأمین و دیگر مسئولان امر با سعه‎‌ی صدر با کارگران معترض رفتار کرده و به‌منظور برطرف کردن مشکلات آنها جلسات متعددی برگزار شد.

 

وی اظهار کرد: مشکل تأمین اجتماعی و بازنشستگی نیروهای سامان کاشی برطرف شده و از سویی بخش قابل توجهی از حقوق معوق آنها پرداخت شده و تلاش‎ها در راستای پیگیری و رفع برخی مطالبات دیگر آنها در حال انجام است.

 

فرماندار ویژه بروجرد در خصوص تهدید برخی کارگران مبنی بر تحصن، تصریح کرد: هرگونه تجمع در محل فرمانداری یا هر یک از ادارات غیرقانونی است.

 

 

مواد اولیه این واحد صنعتی تأمین شده است

 

 

رئیس اداره‌ی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد نیز گفت: با پیگیری‎های شبانه‎روزی فرماندار، امام جمعه، نمایندگان مردم بروجرد در مجلس و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان کارگران معترض سامان کاشی بروجرد به محل کار خود بازگشتند.

 

«کامران فرشید» افزود: با پیگیری‎های فراوانی که شد یک‎ماه حقوق معوقه پرداخت و دفترچه‎های بیمه تأمین اجتماعی کارگران تمدید شد.

 

وی با بیان این‌که مشکل بازنشستگی کارگران برطرف و پرداخت بخشی از سهم چهار درصد بازنشستگان به تأمین اجتماعی انجام شده است، اظهار کرد: مواد اولیه این واحد صنعتی نیز تأمین شده است که با فعالیت مجدد این واحد تولیدی صنعتی در سه نوبت کاری، بقیه حقوق عقب‌افتاده کارگران پرداخت شود.

 

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد با همکاری بانک مرکزی و بانک‎های عامل، تمام مشکلات مالی سامان کاشی بروجرد برطرف شود.

 

 

کارگران این کارخانه فرزندان خلاق جامعه هستند

 

 

نماینده‌ی بروجرد و اشترینان در مجلس نیز در رابطه با مشکل این کارخانه، گفته بود: در مرکز استان جلسه‎ای با حضور مالک کارخانه، استاندار، رئیس سازمان تأمین اجتماعی و برخی دیگر از مسئولان به‌منظور اتخاذ تدابیر و تمهیداتی در راستای برطرف کردن معضل فعلی برگزار شده است.

 

«بهرام بیرانوند» افزود: علاوه‌بر بدهی چند میلیارد تومانی مالک این کارخانه به کارگران فعال و مستمری‌بگیر آن، این شرکت به سازمان تأمین اجتماعی، امور برق و شرکت گاز نیز بدهکار است.

 

وی اظهار کرد: کارگران این کارخانه فرزندان خلاق جامعه هستند و نباید این افراد و خانواده‎های آنها تحت فشار قرار بگیرند.

 

نماینده‌ی مردم بروجرد تصریح کرد: واگذاری بخشی از کارخانه در شرایط کنونی و پرداخت مطالبات دولت و کارگران بهتر از قرار گرفتن در موقعیتی است که در آینده به از دست دادن همه کارخانه با رای دادگاه منجر شود.

 

 

حقوق کارگران این کارخانه شش ماه به تعویق افتاد

 

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این‌باره به ایسنا گفت: حقوق کارگران این کارخانه شش ماه به تعویق افتاد که همین عامل سبب شد کارگران دست از کار بکشند.

 

آشتاب با بیان این‌که با پیگیری‎های انجام شده دو ماه حقوق کارگران پرداخت و مشکل بیمه آنها نیز برطرف شد، خاطرنشان کرد: یکسری از کارگران این کارخانه متقاضی بازنشستگی بودند که با پیگیری‎ها، افراد واجد شرایط معرفی و تأمین اجتماعی نیز نهایت همکاری را با ما داشت.

 

 

400 هزار متر کاشی دپو شده است

 

 

وی در خصوص عدم فروش محصولات سامان کاشی و این‌که این مشکل هنوز برطرف نشده است، تصریح کرد: به واسطه‌ی بازار فروش که مربوط به عراق بود محصولات سامان کاشی به فروش نمی‎رفت و این امر سبب شد آسیب جدی به کارخانه وارد شود، 400 هزار متر کاشی در این واحد تولیدی دپو شده که رقم زیادی است.

 

آشتاب از رایزنی‎های گسترده برای فروش این محصولات سامان کاشی خبر داد و اظهار امیدواری کرد این رایزنی‎ها و مذاکرات به قرارداد فروش محصولات منتج شود.

 

این مقام مسئول با بیان این‌که از سال 93 تاکنون 140 کارگر سامان کاشی بازنشست شده‎اند، به ضرورت بهره‎مندی این کارخانه از تسهیلات بانکی برای برطرف کردن مشکلاتش تأکید کرد و ادامه داد: پیگیری‎های زیادی از طرف استانداری و ما برای این تسهیلات انجام شده و خوشبختانه به نتایجی قابل قبول نیز رسیده‎ایم. قرار است بررسی‎های لازم برای پرداخت انجام شود.

 

 

اختصاص 25 میلیارد تومان برای پرداخت به سامان کاشی

 

 

وی هم‌چنین از اختصاص 25 میلیارد تومان تسهیلات بانک ملی برای پرداخت به سامان کاشی خبر داد و گفت: مطمئن باشید این واحد تولیدی با ظرفیت و توانمندی که در آن سراغ داریم بهتر از پیش می‌شود.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیگیری‎ها و حمایت‎های استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد برای رفع مشکل سامان کاشی تقدیر کرد و افزود: کارگران نیز با سعه‌ی صدر در برطرف کردن این مشکل مسئولان را یاری دادند که جای تقدیر و تشکر دارد.

 

 

تنها 2 ماه حقوق معوق کارگران را پرداخت کرده‎ایم

 

 

این صحبت‎های مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی عنوان می‎شود که مدیرعامل کارخانه سامان کاشی وضعیت مالی این واحد را نابسامان اعلام می‎کند.

 

محسنی به ایسنا گفت: از ماه‎های معوق حقوق کارگران تنها توانستیم 2 ماه را پرداخت کنیم اما خوشبختانه مشکل بیمه را برطرف کردیم، این روند به هیچ وجه راضی‌کننده نیست چون نمی‎توانیم با شرایط کنونی حقوق کارگران را پرداخت کنیم.

 

 

سامان کاشی با 40 درصد تولید به کار خود ادامه می‎دهد

 

 

وی با تأکید بر ضرورت تسریع در پرداخت هر چه سریع‌تر تسهیلات قول داده شده توسط مسئولان گفت: هم‌اکنون سامان کاشی با 40 درصد تولید به کار خود ادامه می‎دهد و این یعنی ضرر و زیان و چه کسی باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشد.

 

مدیرعامل کارخانه سامان کاشی در خصوص عدم فروش محصولات این کارخانه تصریح کرد: برای فروش 400 هزار متر کاشی با بنیاد تعاون رایزنی کرده‎ایم اما باید بگویم فروش این میزان محصول در زمان اندک بسیار موضوعی سخت و دشوار است.

 

محسنی با تأکید بر این‌که باید وضعیت موجود کارخانه، تولید و حقوق معوق کارگران را با هم دید، اظهار کرد: کارگر حق دارد اعتراض کند و ما نمی‎توانیم حقوق آنها را پرداخت کنیم و شرمنده آنها و خانواده‎هایشان هستیم. اما چه می‎شود کرد پولی نداریم تا به آنان پرداخت کنیم.

 

 

کارخانه تعطیل می‎شود

 

 

وی خاطرنشان کرد: اگر این تسهیلات هر چه سریع‌تر به سامان کاشی تزریق نشود قطعاً تا هفته آینده شاهد تعطیلی کامل آن هستیم.

 

امیدواریم با توجه به حساسیت و توجه‌ی ویژه به بخش تولید آن هم در زمانی که تحریم‎های ناجوانمردانه را شاهد هستیم نباید بگذاریم چرخ کارخانجاتی هم‌چون سامان کاشی از حرکت بیفتد و با وضعیت بغرنج بیکاری لرستان و آمار زیاد افراد جویای کار، به آمار بیکاران استان اضافه شود.

 

انتظار می‎رود مسئولان ارشد استان لرستان هر چه سریع‌تر پیگیر رفع مشکلات مالی این واحد تولیدی شده و با تزریق بموقع تسهیلات لازم به روند تولید سامان کاشی سرو سامانی بدهند.