به گزارش پارس به نقل از آنا محمد اسحاقی روز دوشنبه در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک و در راستای نرخ باروری که در بیرجند برگزار شد، افزود: در بین کشورهای اسلامی نیز کمترین میزان باروری را داریم.

وی گفت: شهرنشینی، سواد، اشتغال، تغییر نگرش‌ها و برنامه‌های دولت از جمله عوامل موثر بر این کاهش نرخ باروری است.
اسحاقی همچنین اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 90 حدود 71 درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند که این خود نیز در کاهش نرخ باروری تاثیر گذار است.
وی با بیان این که هم اکنون رشد جمعیتی کشور 1.3 و این نرخ به مرور در حال کم شدن است و میانگین سنی جامعه ما در حال سالمند شدن است، گفت: طرح قانونی و اجرایی شدن سیاست‌های کلی جمعیتی هم اکنون در مجلس است تا موانع اجرایی آن برطرف شود.
اسحاقی با اشاره به تدوین برنامه نخست توسعه کشور در سال 68، افزود: طبق این برنامه باید نرخ باروری از 6.4 در سال 65 به چهار در سال 90 کاهش می‌یافت.
وی گفت: ما در سال 70 به هدف سال 90 در برنامه اول توسعه رسیدیم و بنابر این باید برنامه‌ریزی‌های جمعیتی کشور تغییر پیدا می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد و حتی در سال 70 قانون سیاست‌های جمعیتی را در مجلس به تصویب رساندیم.
اسحاقی با بیان اینکه در سال‌های آینده با حجمی از جامعه سالمندی روبرو می‌شویم، افزود: این در حالی است که زیرساخت‌های رفاه سالمندان در جامعه فراهم نیست که این موضوع ساختار جامعه را دچار مشکل خواهد کرد.
وی گفت: لذا کشور با چالش‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله بحران ساختاری خانواده، شکاف‌های بین نسلی در اثر بهم خوردن توازن جمعیت، جمع شدن چترهای حمایتی خانواده از سالمندان و کاهش تدریجی سرمایه اجتماعی روبرو خواهد شد.
اسحاقی در بخش دیگری افزود: ما در یک کارارزار فرهنگی قرار داریم که به نظر می‌رسد این کارارزار از روز ازل بوده و تا ابد نیز خواهد بود.
وی با بیان اینکه طاغوت به دنبال برتری طلبی و سلطه است، گفت: هدف نظام سلطه در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی تسلط بر جهان از طریق تسلط فرهنگی و هنری و ترویج اندیشه‌های مادی‌گرایانه فرهنگ غرب، تسلط سیاسی و تسلط نظامی است.
به گفته اسحاقی، دشمن می‌خواهد تمام دنیا را درگیر این جهالت مدرن کند و دنبال حذف دین از تمام جنبه‌های زندگی است.