به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، بر اساس این گزارش این همایش که با رونمایی از نماهنگ حامد زمانی که اختصاص به موضوع مسجد داشت، همراه بود.

بر پایه این گزارش حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه این همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: من برای شما جوانان عیدی ای دارم که باید به شما جوانان بدهم و آن این است که ساعتی پیش در خدمت رهبر معظم انقلاب بودم و خبر تشکیل این جلسه را دادم و ایشان ضمن ابراز خوشحالی فرمودند « به عزیزان من سلام برسانید و میلاد حضرت علی اکبر(ع) را به ایشان تبریک بگویید و بگویید خیلی قدر جوانی خود را بدانند.» این عیدی ای است که از طرف رهبر به شما تقدیم شده است.

وی ادامه داد: در این جا دو عنوان والا داریم که سرشار از مفاهیم عالی است. یکی مسجد است که مرکز نشر علوم و معارف الهی، ستاد ولایت و مرکز دوستی های مؤمنانه است و دیگری جوان. جوان یعنی سرشار از عشق و امید و آرزو بودن، آینده پویی، آینده سازی، دوستار طهارت و پاکی و عاشق جهاد و شهادت بودن. وقتی این دو در کنار هم قرار بگیرد ترکیبی بدیع از این دو عنوان و به هم رسیدن این همه معنا و مفهوم ایجاد می شود.

وی افزود: جوان مسجدی هم جوانی خود را و هم آرمان های خود را و هم پیگیری هدف های بزرگ الهی را در مسجد و با مسجد دنبال می کند. جوان فعال مسجدی سه رسالت بزرگ را با شخصیت طراز اسلامی یعنی حضرت علی اکبر(ع) جستجو می کند. اول رسالتی درباره خود، دیگری درباره مسجد و در آخر رسالت در برابر جامعه.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری بیان کرد: جستجو درباره خود در مسجد فرصتی به جوان می دهد تا رمز نماز جماعت را بیابد. جوان فعال مسجدی اولین حاضر نماز جماعت مسجد خود است. وی فرصتی دارد برای اندیشیدن، تأمل، ابتکار، خلاقیت، قرآن، مناجات و انس گرفتن با خدا. این جوان فرصتی برای گسترش معارف دینی دارد. این جوان بیشترین بهره در مسجد را برای خود بر می دارد و به اندک هم قانع نیست. این جوان روح مقاومت و سلحشوری را در خود تقویت می کند و این فرصت را برای بهسازی آخرت خود می داند .

وی خاطر نشان کرد: جوان مسجدی می داند مسجد سرشار از نور و معنویت و ذخایر قدسی است. این جوان همیشه قدر جوانی خود را می داند و فرصت رشد را از دست نمی دهد. از سوی دیگر این جوان رسالتی برای مسجد دارد. فرصت آباد گری خانه خدا به روش ابراهیم و اسماعیل و او خود را خادم مسجد به معنای خاص آن می داند. به معنای خاص کلمه یک خادم به تمام معنا برای نظافت و پیراستن از آلایش ها برای مسجد است. جوان مسجدی دائما به آبادگری خانه خدا می اندیشد چون می داند اگر خانه خدا آباد شود، جامعه آباد می شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطر نشان کرد: جوان مسجدی به شورانگیز برقرار شدن نمازها مخصوصا به جماعت اهمیت می دهد. در کادر مدیریتی مسجد، حضور فعال دارد و در این عرصه اهل عمل است. جذب سایر جوانان و فعال کردن آن ها مهمترین کار جوان مسجدی است. وی برای خود وظیفه تعریف کرده تا میهمان تازه به خانه خدا بیاورد. جوان فعال مسجدی به ارتباط در خانه خدا بسیار اهمیت می دهد. این خانه، خانه همه است و می فهمد که در خانه خدا که همه باید باشند باید بهترین نوع رابطه برقرار باشد و در این رابطه نقش آفرینی می کند. در مهرورزی به کودکان و احترام به بزرگترها از خود سعه صدر نشان می دهد.

وی در ادامه درباره خصوصیت جوانان مسجدی تصریح کرد: جوان فعال مسجدی برای رونق خانه خدا به تقویت انقلابی مسجد فکر می کند و حضورش برای خانه خدا نقش آفرین است. جوان معتمد و متعهد و انقلابی که شخصیت طراز اسلامی را الگوی خود می داند، در آن وظایف انقلابی خود را بهتر از هر جای دیگری در مسجد دنبال می کند. برای همین برای فهم ظرفیت های مسجد و فهم مشکلات جامعه به حل مسائل جدید می پردازد و مسجد را بهترین پایگاه برای تقویت اندیشه انقلابی می داند. وی می داند که انقلاب ما انقلاب مسجد ها بود.

وی اظهار کرد: مسجد بهترین جا برای بهره مندی از یک انتظار پویا است بنابراین جوان مرکز اصلی فعالیت های خود را مسجد می داند و می داند بهترین جا برای یاری نایب امام زمان(عج) مسجد است. آنجایی که باید گفتمان ولایت در جامعه را رواج دهد مسجد است. بهترین راه برای گسترش عفت و پاکدامنی و صفا و محبت مساجد هستند و این را با تمام وجود باور کرده و نقش خود را در تربیت انسان شایسته در مسجد دست کم نمی گیرد.

مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان گفت: برادران شما در مرکز رسیدگی به امور مساجد همراه با یارانی بسیاری عزیز و گرامی در ستاد ساماندهی مساجد استان تهران، نقشه ای را برای احیا و تحول مساجد تهیه کرده اند که مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفته و متعهدیم که این نقشه محقق بشود. این نقشه امید بخش ابعاد گوناگونی دارد که در آن قداست، بنیه و اتصال مردمی حفظ می شود، از اداری کردن آن پرهیز می شود. با محوریت امام جماعت برنامه تحول مسجد مورد نظر قرار گرفته شده است. آموزش های مختلف، نظام مدیریتی مسجد، جوان سازی و متعادل سازی هیئت امنا مورد توجه است. تشکیل شورای فرهنگی برای اخذ تصمیم متحد برای برنامه جاری مساجد در نظر است.