به گزارش پارس به نقل از ایرنا آژانس استاندارد غذایی انگلیس ( اف اس ای) در گزارشی تکان دهنده اعلام کرد، نزدیک به هشتاد درصد از مرغ های تازه ای که روزانه در فروشگاه های این کشور به فروش می رسند، آلوده به باکتری 'کمپیلوباکتر' هستند و از این میان، نزدیک به 19 درصدشان، از یک نوع باکتری های بسیار خطرناک هست که می تواند افراد را بیمار کند.


بنا بر گزارش این آژانس، 4 هزار نمونه مرغ در یک بازه زمانی یکساله از فروشگاه های زنجیره ای و قصابی های محلی در انگلیس مورد بررسی قرار گرفته که به رغم نگرانی هایی که پیشتر در خصوص وجود این باکتری عنوان شده بود، اما بهبودی حاصل نشده است. 

رسانه های گروهی در انگلیس از پنجشنبه شب گذشته به بحث و تبادل نظر با برخی پزشک های متخصص در این خصوص پرداخته اند و تلاش کردند تا با اطلاع رسانی از خطرات این باکتری، مردم را نسبت به رعایت بهداشت در طبخ مرغ هشدار دهند.

یک مجری شبکه رادیویی 'ال بی سی' شامگاه گذشته با بیان اینکه بسیاری از مردم فکر می کنند جزو آن دسته از خوش شانس هایی هستند که این بیماری به آن ها سرایت نمی کند عنوان کرد که آمار منتشر شده یک واقعیت است و باید از خطرات این باکتری آگاه باشید. 

آژانس استاندارد غذایی انگلیس همچنین ضمن اعلام اسامی فروشگاه بزرگ زنجیره ای این کشور که اقدام به فروش این مرغ های آلوده می کرده اند، عنوان کرد: در راس آنها، فروشگاه زنجیره ای 'ازدا' قرار دارد.

براساس گزارش های یاد شده از 662 نمونه مرغ مورد آزمایش قرار گرفته از فروشگاه ازدا، افزون بر هشتاد درصد مرغ ها آلوده به باکتری 'کمپیلوباکتر' بوده اند.

به رغم اینکه برخی فروشگاه های زنجیره ای انگلیس سیاست هایی را مبنی بر کنترل گسترش این باکتری اتخاذ کرده اند اما همچنان بسیاری دیگر از جمله ازدا همچنان اقدام خاصی را صورت نداده اند. 

'استیو ورنه ' مدیرسیاست گذاری آژانس استاندارد مواد غذایی انگلیس گفته است من از فروشگاه هایی که تاکنون اقدامی را صورت نداده اند می خواهم که این مساله را جدی بگیرند. 

وی افزود: ما این تحقیقات را در سال آتی ادامه خواهیم داد ... و انتظار داریم که نتایج حاصل شده موید کاهش میزان باکتری یافته شده در مرغ هایی باشد که ما می خریم. 

براساس گزارش منابع پزشکی انگلیس سالانه در حدود 280 هزار نفر در این کشور به دلیل باکتری خطرناک 'کمپیلوباکتر' دچار عوارض شدید گوارشی می شوند که در حدود یکصد نفر از آنها براثر عوارض شدید ناشی از باکتری فوت می کنند.

منبع اصلی این باکتری مجرای گوارش حیوانات، به ویژه مرغ و بوقلمون بوده و مصرف گوشت و مرغ نیم پز، شیر خام و آب غیر کلرینه علل عمده انتقال این باکتری به انسان و بروز کمپیلوباکتریوز هستند. 

علائم کمپیلوباکتریوز شامل تب، دل درد و اسهال وگاهی اوقات تهوع، معمولا 2 تا 5 روز پس از مصرف غذای آلوده، ظاهر می شود .

سازمان استاندارد غذایی انگلیس هشدار داده است که 'کمپیلوباکتر' از طریق قطرات آبی که در هنگام شستن مرغ به دست و لباس فرد شوینده می پاشد می تواند به انسان و اطراف آشپزخانه منتقل شود.