به گزارش پارس، عیسی کلانتری عصر روز پنجشنبه در حاشیه سومین نشست فرهنگی و اجتماعی طرح احیای دریاچه ارومیه در بوکان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبارات از محل ردیف های بودجه امسال ، منابع آبهای مرزی و ماده 10 و 12 حوادث غیرمترقبه تامین شده است.


وی با اعلام اینکه نسل آینده ما برای استفاده از آب به نسل سوخته تبدیل می شود اظهار کرد: اگر کشور به صورت جدی و مستمر و در مورد آب تصمیم گیری نکند بعد از 15 سال کشور از بی آبی از بین می رود.

وی گفت: در بحث صرفه جویی از آب وظیفه همه 78 میلیون ایرانی است که در مصرف آب صرفه جویی کنند و در این ارتباط باید تامین آب در کشور جدی گرفته شود.

کلانتری مجموع آبهای زیرزمینی را 500 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان آبهای زیرزمینی 200 میلیارد مترمکعب را آب های شیرین و لب شور و 300 میلیارد مترمکعب را نیز آب شور تشکیل داده است.

وی ادامه داد: از منابع آبی زیرزمینی شیرین و لب شور نیز تا به امروز بالای 130 میلیارد مترمکعب در کشور برداشت شده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تمامی کشورهای دنیا زیر40 درصد از آب های سطحی خود استفاده می کنند افزود: ایران تنها کشوری در دنیا است که از 96 درصد بهره وری آبهای سطحی خود استفاده می کند و پس از ایران کشور مصر با 46 درصد که همه موجودیت آب آن در رودخانه نیل است قرار دارد.

در سومین نشست فرهنگی و اجتماعی طرح احیای دریاچه ارومیه که روز پنجشنبه در سالن اجتماعات سیمرغ بوکان برگزار شد استاندار آذربایجان غربی، معاون امور عمرانی استاندار، مدیر برنامه ریزی و تلفیق کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، سخنگوی کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، فرماندار، امام جمعه و نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده و بر طبق آخرین تقسیمات کشوری، بین 2 استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تقسیم شده است.

دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

چند سالی است به علت خشکسالی و مدیریت نادرست منابع آب این حوضه آبی با خشکی مواجه شده و اکنون بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به دستور رییس جمهوری ستاد احیای دریاچه ارومیه زیر نظر معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد.