به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران حتما دیده‌اید که اغلب همشهری‌هایمان وقتی برای خرید مرغ به سوپرپروتئین‌ها مراجعه می‌کنند به دنبال خرید مرغ چاق و چله با وزنی در حدود 2 کیلوگرم و بیشتر هستند و خبر از زیر پوست این ماده غذایی رایج ندارند.

جالب این که وزن استاندارد مرغ مصرفی در بازارهای جهانی بین 900 تا 1300 گرم است. 

هر چقدر وزن مرغ از میزان استاندارد بیشتر باشد، کیفیت گوشت آن کاهش و چربی بیشتری در اطراف حفره شکمی در ورودی قفسه سینه و در قسمت های پوست جمع می‌شود که این امر منجر به دورریزی بیشتر می‌شود و این مسئله نه از نظر اقتصادی به صرفه است و نه از نظر کنترل وزن.

سید ابوالفضل اسماعیلی تولیدکننده مرغ گوشتی در این خصوص گفت: وزن بالای مرغ نه تنها توجیه اقتصادی ندارد، بلکه به اقتصاد کشور و خانواده‌ها نیز آسیب وارد می کند، زیرا هر خانوار با خرید مرغ بالای وزن استاندارد مبلغی را بابت چربی دور ریز پرداخت می‌کند و معمولا این هزینه به چشم نمی‌آید. 

وی ادامه داد: وقتی مرغ در وزن استاندارد آماده عرضه به بازار باشد هم مشتری بهتری خواهد داشت و هم از نظر اقتصادی برای تولیدکننده مقرون به صرفه‌تر خواهد بود، زیرا با کاهش طول دوره پرورش مرغ، این دوره‌ها در طول سال افزایش یافته و میزان تولید بالا خواهد رفت.

اسماعیلی بیان داشت: در واقع با کاهش دوره پرورش به 35 روز، می‌توان علاوه بر افزایش تعداد دفعات جوجه ریزی میزان جوجه ریزی را نیز از تعداد 12 جوجه در هر مترمربع به 18 جوجه در هر مترمربع افزایش داد که این امر باعث افزایش تولید خواهد شد.

این تولیدکننده با برشمردن مزایای مرغ با وزن استاندارد جهانی، خاطرنشان کرد: تولید و فروش مرغ با این وزن هم به نفع تولیدکننده است و هم به سود مصرف کننده و در نهایت اگر بتوانیم چشم انداز صادرات را در برنامه کاری خود داشته باشیم قطعا ارزآوری خوبی برای کشور خواهد بود و این امر مستلزم حمایت همه جانبه از سوی دولت، وزارت جهاد و اتحادیه است.

البته در پایان شاید بتوان این نکته را یادآور شد که آموزش می‌تواند نقش موثری در کاهش هزینه‌های سبد خرید مردم داشته باشد، هر چه آگاهی مردم نسبت به اقلامی که در لیست خریدشان قرار دارد مخصوصا مواد خوراکی، بیشتر باشد می تواند هم به سلامتی آنها کمک کند و هم هوای جیبشان را داشته باشد.