به گزارش پارس به نقل از تسنیم معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ راه نجات آموزش‌وپرورش از ورود نیروهای ناکارآمد توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان است. این دانشگاه هم‌اکنون با کسری اعتبار 100 میلیارد تومانی مواجه است که تربیت کیفی دانشجومعلمان را با مشکل مواجه می‌کند.

ابراهیم سحرخیز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به بحث تحول بنیادین در دیدار با فرهنگیان اظهار داشت:بحث تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیازمند یک نگاه منسجم است و نباید نگاه جزیره‌ای به تحول بنیادین داشت.

وی افزود: سند تحول بنیادین یک بسته است و نمی‌توان برخی از بخش‌های آن را پررنگ‌تر دید و از بخش‌های دیگر چشم پوشی کرد و دانشگاه فرهنگیان نیز یکی از زیرنظام‌های بزرگ سند تحول بنیادین است.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ تحول بنیادین مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب از آموزش و پرورش است، اگر قرار است آموزش و پرورش از استخدام فله‌ای، ورود نیروهای ناکارآمد وتصمیمات لحظه‌ای و روزمره نجات یابد نیازمند توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان است. این دانشگاه مجرایی برای ورود نیروی انسانی نخبه، شایسته  و کارآمد به آموزش و پرورش است.

سحرخیز تصریح کرد:‌در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و در نگاه برنامه ریزان و شکل دهندگان این بوده که دانشگاه از میان نیروهای جوان در مقطع دیپلم پذیرش نیرو داشته باشد و در طول چهار سال آموزش‌های ویژه‌ای را به آنها ارائه کند. هم‌اکنون بسیاری از دانشکاه‌ها اقدام به تربیت کارشناس فیزیک، شیمی و علوم تربیتی می‌کنند اما کار دانشگاه فرهنگیان ویژه بوده و این دانشگاه به دنبال تربیت معلم است.

وی عنوان کرد:‌از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری که قطعا از نگاه‌‌ها و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب در بحث آموزش و پرورش مطلع است، این انتظار وجود دارد که در بحث بودجه به دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه‌ای داشته باشد. هم‌اکنون این دانشگاه با کسری اعتبار 100 میلیارد تومانی مواجه است، آیا دانشگاهی که وظیفه خطیر تربیت معلم را برعهده دارد باید اینگونه مورد توجه قرار بگیرد؟

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: آیا بودجه دانشگاه فرهنگیان که حدود 60 هزار دانشجو معلم دارد، باید کمتر از تمام دانشگاه‌های دولتی باشد؟برای ارتقای توانمندی دانشجو معلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان نیازمند اختصاص اعتبار بیشتری به این دانشگاه هستیم. هدف اصلی دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمان آینده کشور است بنابراین در محیط‌های شبانه روزی مشی معلمی را به آنها آموزش می‌دهد و انجام این ماموریت نیازند تخصیص اعتبار است. دانشگاه فرهنگیان نوپاست و به جای اینکه دست آن را بگیریم آن را با کسری اعتبار 100 میلیارد تومانی مواجه ساخته‌ایم؟ در چنین شرایطی چگونه می‌توان دانشگاه را هدایت کرد.

سحرخیز عنوان کرد: طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش می‌تواند در مواقع ضروری یا در شرایطی که امکان برگزاری یک رشته خاص در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها اقدام به جذب نیرو کند ولی نگاه کلان و قاعده مبنی این است که از مقطع دیپلم جذب دانشجو داشته باشد و در طول چهار سال با برنامه‌های ویژه معلمان مورد نیاز آموزش و پرورش را تربیت کند.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد:‌دولت باید توجه ویژه‌ای به دانشگاه فرهنگیان داشته باشد اما ممکن است بگویند هم‌اکنون نفت با قیمت ارزان به فروش می‌رسد یا پروژه‌های اولویت دار دیگری وجود دارند. طبق سخنان رهبر معظم انقلاب نباید به آموزش و پرورش نگاه هزینه‌ای داشت. آموزش و پرورش را نمی‌توان با سایر نهادها مقایسه کرد. در سایر نهادها انتظار این است که اگر 100 هزار تومان هزینه کردند تا پایان سال دو برابر آن به دست بیاید اما در آموزش و پرورش هرچقدر هزینه کنیم سرمایه گذاری است و ارزش افزوده آن طی یک یا پنج سال حاصل نمی‌شود و حتی ممکن است این ارزش افزوده مستتر بوده و به چشم نیاید.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت:‌هم‌اکنون همه از آموزش و پرورش تعریف می‌کنند به عنوان مثال نیروی انتظامی می‌گوید آموزش دانش آموزان می‌تواند در کاهش چشمگیر حوادث رانندگی موثر باشد یا وزارت بهداشت می‌گوید آموزش دانش‌آموزان می‌تواند منجر به رواج فرهنگ تغذیه سالم در جامعه شود اما در مقام عمل هیچ کدام از این نهادها آموزش و پرورش را درک نمی‌کنند و همه می‌گویند فعلا نمی‌توانیم به آموزش و پرورش کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عنوان می‌‌شود که آموزش و پروش امسال افزایش 23 درصدی بودجه را شاهد است اما در دل این افزایش بوجه بدهی‌های سال گذشته نیز وجود دارد به گونه‌ای که امسال آموزش و پرورش با وجود افزایش بودجه با بدهی 4 هزار میلیارد تومانی که از سال گذشته به امسال منتقل شده، مواجه است.