به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاین رئیس مرکز آموزشی درمانی امداد شهید دکتر بهشتی سبزواراز خارج شدن تومور کرانیو فارنژ یوما از مغز یک کودک ۹ساله در اين شهرستان خبر داد . 

IMG09453080
 
دكتر نعمت شاهي گفت:  کودک ۹ ساله با سردرد شدید ،حالت تهوع استفراغ وتاری دیدچشم راست توسط والدینش به بیمارستان مراجعه می کند ، بعد از اقدامات تشخیص درمانی توسط متخصص مغز اعصاب با تشخیص تومور مغزی در بخش جراحی اعصاب جهت عمل جراحی بستری می شود و با حضور تیم مجرب جراحی ، دکتر نوبری متخصص جراحی مغز و اعصاب و دکتر نعمت شاهی متخصص بیهوشی ،بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت.
دکتر نوبری متخصص جراحی مغز و اعصاب و جراح اين كودك با بیان اینکه انجام این عمل جراحی در این مقیاس درسبزوار بی‌سابقه است، نيز به خبرنگار ما مي گويد :  با توکل به خداوند متعال ، مطالعات و تجربیات پزشکی ،عمل جراحی کودک ۹ساله بسیار موفقیت‌ آمیز انجام شد.
وي در تشریح مراحل عمل جراحی اظهارداشت : در این عمل  با اپروچ ساب فرونتال به فضای داخل جمجمه و نیز قاعده جمجمه دسترسی پیدا کردیم و توانستیم اقدام به درمان کامل تومور سلاروپاراسلار با گسترش به ارگانها ی بسیارحیاتی مجاور نمائیم ،سپس  دورا بصورت ترانسورس باز شده و پس از تخلیه مقداری مایع مغزی نخاعی و باز نمودن لایه های آراکنوئیدی دسترسی به اعصاب اپتیک دو طرف ، اعصاب الفکتوری و شریان های کاروتید و بافت تومورال امکان پذیر شد .
اين پزشك جراح تصريح كرد : قدم بعدی کم کردن حجم تومور پس از کوآگوله کردن و باز نمودن دیافراگما سلا می باشد . در این مرحله با استفاده از کوتر بای پولار اقدام به کوآگوله نمودن عروق وارد شده به تومور نمودیم  و پس از آزاد نمودن از المان های عروقی و نورال به حرکت در آورده و بطور کامل تخلیه نماید ، سپس نسج سالم هیپوفیز را از تومور جدا کردیم. وی ياد آور شد  : تمام مراحل جراحی به روش جراحی میکروسکوپی و میکروسرجری انجام گرفت و با این عمل می تواند از کشش نامطلوب بر هیپوفیز که خود ممکن است موجب اختلالات شدید غددی و متابولیکی گردد جلوگیری نمود.
شايان ذكر است حال عمومی بیمار پس از انجام عمل جراحی رضایتبخش توصیف شده است .