به گزارش پار س به نقل از مهر  شهرام رفیعی فر ظهر سه شنبه در دومین کنگره بین المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در کرمانشاه گفت: ۷۲ درصد موارد مرگ و میر در کشور بر اثر بیماری های غیر واگیر است و این درحالی است که بیماریهای قلبی و عروقی ۸۰ درصد بیماری های غیر واگیر منجر به فوت را به عنوان اولین عامل مرگ و میر در کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: متاسفانه از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور، ۱۳ درصد دارای قند خون بالا، ۲۹ درصد نیز دارای فشار خون بالا، ۳۳ درصد کم‌تحرک و ۱۶ درصد چاق،۲۷ درصد دارای کلسترول بالا، ۱۰ درصد سیگاری و  ۸۸ درصد دارای تغذیه نامناسب در زمینه مصرف میوه و سبزیجات هستند که آمار نگران کننده ای است.

رفیعی فر بیان داشت: باتوجه به سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه سلامت به دنبال این هستیم که بتوانیم پوشش همگانی سلامت را در جامعه ایجاد کنیم و تمام خانه‌های کشور را به خانه سلامت تبدیل کنیم. دراین راستا ۴ هزار پرسنل بهداشتی کشور با ما همکاری خواهند کرد.

مدیرکل دفتر آموزش سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: سلامت ماحصل همکاری تمامی دستگاه‌ها بوده و تنها وزارت بهداشت برای متولی قرار گرفتن در حوزه سلامت کشور کافی نیست و همه دستگاه‌های دولتی همچنین سه قوه باید وارد عمل شوند تا بتوانیم همه ی اماکن سطح کشور از جمله منازل، محلات، مدارس، دانشگاه ها، پادگان ها و زندان ها را به محل‌های بهداشتی و سلامت تبدیل کنیم.

وی افزود: برنامه ملی ترویج و توسعه خود مراقبتی برای ارتقای سلامت عمومی بحثی جدی در وزارت بهداشت بوده که  قوای سه گانه جمهوری اسلامی آن را پذیرفته اند. با اجرای موفق این برنامه می توان ۸۰ درصد از عوامل خطرساز که زمینه ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را ایجاد می کنند و همچنین ۴۰ درصد از عوامل ابتلا به سرطان ها را در کشور پیشگیری و کنترل کرد.

سنایی کاهش مراجعات غیرضروری به میزان ۲۰ درصد و صرفه جویی ۷ تا ۲۰ درصدی مالی در منابع را  از سایر مزیت های طرح خود مراقبتی دانست و عنوان کرد: این طرح امسال به صورت آموزشی در استان مازندران با هدف ارتقای سلامت، جلوگیری از مراجعات غیرضروری، سالم سازی محیط زندگی و اهدای زندگی با محوریت بیماران مزمن اجرا خواهد شد.

وی افزود: امسال طرح تحول نظام سلامت با تمرکز بر حوزه بهداشت به کار خود ادامه می دهد و ۶ پروژه در چارچوب این طرح مانند تحول خدمات مراقبت های اولیه در روستاها و شهرهایی که  کمتر از۲۰ هزار نفر جمعیت دارند در دستور کار است. برنامه چهارم این پروژه عملی‌ ساختن برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی است و  قصد داریم کل جمعیت کشور حتی کسانی را که به ظاهر سالم بوده  و دچار بیماری خاص نیستند را تحت پوشش قرار دهیم.

این مقام مسئول اظهار ساخت: مهمترین وظیفه حکومت ارتقای سلامت و رفاه و تأمین محیط زیست سالم بوده و بهترین حکومت، حکومتی است که سلامت را اولویت خود قرار دهد و به ایجاد و حفظ محیط زیست سالم توجه کند.