پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون پشتيباني وزارت آموزش و پرورش گفت: دولت  1350 ميليارد تومان براي شش ماهه اول سال تحصيلي براي طرح رتبه بندي معلملان اختصاص داده است علاوه بر آن براي اجراي اين طرح در سال آينده نيز 3500 ميليارد تومان در نظر گرفته است.

سيد محمد بطحايي معاون پشتيباني وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: شاخص‌هاي نظام رتبه ‌بندي در حال تدوين است و سعي مي ‌کنيم تيرماه امسال  آن را به تصويب شوراي توسعه مديريت  برسانيم. 

وي افزود: مشمولان نظام رتبه ‌بندي در اين طرح اگر موفق به کسب امتيازاتي  شوند در چهار رتبه طبقه‌بندي خواهند شد و از 15، 25، 35 و 50 درصد فوق‌العاده شغل استفاده خواهند کرد. 

وي اضافه كرد: با اين حال بايد توجه کنيم امتيازي که در نظام رتبه ‌بندي داده مي‌شود، علاوه بر همه امتيازاتي است که معلمان و کارکنان دولت مي‌گيرند. يعني اجراي طرح رتبه‌ بندي جايگزين امتيازاتي که تاکنون معلمان دريافت کردند، نخواهد بود.

معاون پشتيباني وزارت آموزش و پرورش تصريح كرد: هدف اول رتبه ‌بندي ارتقاي صلاحيت حرفه‌اي معلمان است و هدف ديگرش افزايش انگيزه شغلي براي فرهنگيان است.

بطحايي افزود: متأسفانه برخلاف آنچه در ذهن برخي از همکاران است کسب امتياز در رتبه ‌بندي مستلزم تلاش فوق‌ وظيفه معلمان نيست. ما اين روزها از اين دست جملات زياد مي‌شنويم. معلمان مي‌ گويند کساني مي ‌توانند اين رتبه‌ها را کسب کنند که مقاله در ISI داشته باشند، کتاب نوشته باشند، مقاله‌هايي را منتشر کرده باشند. اما اصلاً  اين موارد صحيح نيست.

معاون پشتيباني وزارت آموزش و پرورش تاكيد كرد: اين  نظام رتبه ‌بندي و اعمال افزايش حقوق علاوه بر آن 14درصد رشد هر ساله حقوق فرهنگيان است و اين نظامي جداست.

وي افزود: موضوع مهم در رتبه‌ بندي اين است که شاخص‌ها مشخص شوند و بر اساس شاخص‌ها مشخص خواهد شد که چه کساني درگير اين نظام مي‌شوند با اين حال کساني که تازه جذب آموزش و پرورش شده باشند، امتياز زيادي را براي رتبه‌ ها به دست نمي‌ آورند و چه بسا اصلاً  تا دو سال هم نتوانند رتبه اول را به دست آورند.

بطحايي اضافه كرد:  کساني که در مشاغل اداري کار مي‌کنند مشمول طرح رتبه ‌بندي نخواهند شد. پيش‌بيني ما اين است فقط 700 هزار نفر از فرهنگيان  مشمول طرح رتبه ‌بندي شوند.

معاون پشتيباني وزارت آموزش و پرورش پيش‌بيني كرد: بيشترين معلمان در رتبه گروه  2 و 3 احتمالا هستند و افزايش حقوق  حدود 200 تا 350 هزار تومان خواهد بود.

وي با تاكيد بر اينكه طرح رتبه بندي معلمان براي افزايش انگيزه طراحي شده گفت: ما به ارتقاي صلاحيت‌ حرفه‌اي معلمان هم توجه مي‌کنيم. يک مشکلي که همه سازمان‌هاي دولتي درگير آن هستند اين است که بين افراد در شرايط مساوي هيچ تفاوتي از حيث نظام پرداخت وجود ندارد. 

بطحايي افزود: افرادي که کار بيشتر و تلاش بيشتري انجام مي‌دهند، از تخصص بالاتري نيز برخوردار هستند  و نسبت به کارشان حرفه ‌اي برخورد مي‌کنند با آن کساني که فاقد اين شرايط هستند پرداختي‌هاي مشابه‌اي دارند. اين واقعاً ناعادلانه است. نتيجه  همين ناعدالتي در پرداخت باعث شده که بسياري از کارمندان تلاش بيشتري براي ارتقاي حرفه‌اي خود انجام نمي‌دهند.

معاون پشتيباني وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: هدف‌هاي رتبه ‌بندي حرفه‌اي شدن افراد و ارتقاي جايگاه شغلي آنها است. شما توجه کنيد در مدرسه‌اي دو آموزگار وجود دارد. هر دو سابقه 20 ساله تدريس دارند و هر دو داراي مدرک ليسانس هستند  اما يکي از آنها مؤلفه‌هاي کارکردي خودش را بهتر انجام مي‌دهد و نسبت به شغلش تعهد بيشتري دارد، اين عدالت نيست که اين دو معلم حقوق يکسان دريافت کنند بنابراين معلمي که در کلاس تلاش بيشتري دارد بايد از شأن و منزلت بيشتري هم  برخوردار باشد.

بطحايي افزود: براي ما در اين نظام وظايف و عملکرد معلمان اهميت دارد. مثلاً يک معلم بايد طرح درس داشته باشد، بايد از روش يادگيري‌ فعال درکلاس استفاده کند،  نسبت به مباحث پرورشي و تربيتي دانش آموزان حساس باشد. با دانش آموزان ارتباط متأثر داشته باشد.اين موارد است که در نظام رتبه ‌بندي براي مسئولان آموزش و پرورش پراهميت خواهد بود.

معاون پشتيباني وزارت آموزش و پرورش درخصوص فرم هاي تهيه شده براي طرح رتبه بندي گفت: فرم‌هاي ارزشيابي معلمان در حال تهيه است و معيارها نيز  بزودي طراحي خواهد شد.

بطحايي افزود:  يکي از نگراني‌هايي که معلم ‌ها دارند اين است که مي‌گويند  اگر ارزيابي‌ها از سوي مدير مدرسه انجام شود شايد برخي از آنها نتوانند امتيازات لازم را به دست آورند. شايد امتياز معلم‌ ها بالا و پايين شود.

وي اضافه كرد: سعي خواهيم کرد در فرآيند  طراحي فرم ارزشيابي به نحوي عمل کنيم که اين خطاها به ميزان زيادي کاهش پيدا کند. ارزيابي فقط در دست مدير مدرسه نباشد و گروهي  از جنس معلمان اين ارزيابي را در سطح منطقه انجام دهند.

بطحايي تصريح كرد: تلاش مي‌کنيم خطا در داوري و قضاوت را در ارزشيابي کم  کنيم.