به گزارش پارس به نقل از خراسان، واعظي هم زمان با روز جهاني ارتباطات و روز ملي روابط عمومي در نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره برنامه‌هاي‌ دولت براي افزايش تعرفه‌هاي‌ مکالمه تلفن ثابت که از سوي مخابرات پيشنهاد شده است، گفت: مخابرات در بخش تلفن همراه و ثابت وظيفه توسعه دارد و دليل آن که اين شرکت از انحصار دولت خارج شده، نيزتوسعه همراه با سرمايه گذاري بخش خصوصي بوده است، اما در زمان واگذاري مخابرات دقت و مطالعات لازم انجام نشد و به همين دليل سيم مسي در سراسر کشور به عنوان بيت المال به اشتباه واگذار شد.

در صورتي که سيم مسي به عنوان سرمايه ملي بايد در اختيار تمامي شرکت‌هاي‌ ارائه دهنده خدمات دسترسي قرار مي‌گرفت که اين انحصار بايد شکسته شود. از طرف ديگر توسعه مخابرات با وجود اين که فناوري تلفن ثابت تغيير کرده، کم شده است.

وزير ارتباطات با انتقاد از عملکرد شرکت مخابرات ايران اعلام کرد: تا زماني که اين شرکت در زمينه توسعه فناوري تلفن ثابت در کشور اقدام نکند، امکان افزايش نرخ مکالمات وجود ندارد.

۱۵۰ هزار نفر در نوبت دريافت تلفن

به گزارش مهر، واعظي با انتقاد از عملکرد مخابرات گفت: هم اکنون در برخي شهرها بيش از ۱۵۰ هزار نفر در نوبت دريافت تلفن ثابت هستند و مخابرات توسعه‌اي‌ در اين بخش نمي‌دهد.اين شرکت به دليل آن که توزيع سود بالايي دارد، به روش دولتي اداره مي‌شود و به روش خصوصي هزينه مي‌کند و مشکلات مالي بسياري دارد.

حتي اختلافات در داخل خودشان در عرصه مديريتي نيز وجود دارد که باعث توسعه نيافتن اين بخش شده است.پيش از اين به مخابرات قول داده بوديم که چنان چه بسته پيشنهادي براي توسعه ارائه دهد و توزيع سود شرکت را پايين بياورد، سعي مي‌کنيم با وجود محدوديت‌هاي‌ دولت در زمينه افزايش تعرفه، مجوز دولت را براي افزايش نرخ‌هاي‌ مخابراتي بگيريم اما اگر قرار نباشد توسعه‌اي‌ داده شود، به هيچ عنوان اجازه افزايش تعرفه نخواهيم داشت.

وي افزود: تاکنون مخابرات پيشنهادي براي توسعه بخش تلفن ثابت کشور نداشته و تنها بسته پيشنهادي افزايش تعرفه ارائه داده است.سال گذشته نيز اعلام کرديم که اگر اين شرکت بسته توسعه‌اي مناسبي داشته باشد با وجود آن که دولت مخالف افزايش تعرفه هاست، اين مسئله را پيگيري خواهيم کرد.

وي با اشاره به اين که اجراي طرح هم کدسازي در کشور يک خدمت محسوب مي‌شود و نبايد آن را جزو کارهاي توسعه‌اي‌ مخابرات قلمداد کرد، گفت: يادمان نرود که حتي هم زمان با هم کدسازي تلفن ثابت تعرفه‌ها را تغيير داديم و به طور متوسط آبونمان مشترکان را در شهرهاي بزرگ ۳۰ برابر افزايش داديم، اما مخابرات در اين زمينه صحبتي نمي‌کند.

وزير ارتباطات با اشاره به اين که اختلافات داخلي در شرکت مخابرات مانع چابک سازي اين شرکت شده است، انتقاد داشتن به سياست‌هاي‌ مديريتي مخابرات را دليل حضور نيافتن نمايندگان دولت در مجمع عمومي ساليانه شرکت مخابرات ايران عنوان کرد.

اختلافات ملکي بين مخابرات و وزارت ارتباطات زياد است

وزير ارتباطات در پاسخ به سوالي درباره تعيين تکليف دانشکده علمي و کاربردي مخابرات که به وزارت ارتباطات بازگشته و مخابرات مدعي غير قانوني بودن اين اقدام شده است، گفت: دانشکده مخابرات از گذشته متعلق به وزارت ارتباطات بوده و مطابق اصل ۴۴ قانون اساسي بخش سلامت و آموزش نمي‌تواند در زمان خصوصي سازي به بخش خصوصي واگذار شود، اما به دليل بي توجهي صورت گرفته، طي چند سال اخير از زمان واگذاري شرکت مخابرات، اين دانشکده به وزارت ارتباطات انتقال نيافته بود.

در اين زمينه موضوع را در شوراي گسترش آموزش عالي مطرح کرديم و موافقت بازگشت دانشکده مخابرات را به وزارت ارتباطات مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسي گرفتيم.

وي افزود: اختلافات ملکي بين مخابرات و وزارت ارتباطات بسيار زياد است و براساس قانون، معتقديم آنچه متعلق به مخابرات است بودنش در وزارت ارتباطات حرام است و آنچه متعلق به دولت است به عنوان حقوق ملت نبايد در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد.

واعظي گفت: هم زمان با روز جهاني ارتباطات پروژه‌هاي‌ بسياري را در زمينه گسترش زيرساخت شبکه ملي اطلاعات افتتاح خواهيم کرد که‌امروز يکي از اين پروژه‌ها به پايان رسيده است؛ بر اين اساس با اجراي اين پروژه مشکل توزيع پهناي باند و ارائه اين خدمات از کانال ارتباطي که تاکنون در استان‌هاي‌ مختلف با مشکلاتي روبه رو بود، حل شده است.در همين حال درباره شبکه ملي اطلاعات اقدامات زيرساختي خوبي انجام شده است.

وزير ارتباطات از عملکرد مخابرات و مديريت آن انتقاد و اظهار کرد: وظيفه  مخابرات اين است که اول به فکر سرويس دهي به مردم باشد و در مرحله  بعد به دنبال تقسيم سود برود. به گزارش ايسنا، واعظي افزود: اکنون به دليل آنکه در زمان واگذاري مخابرات دقت کافي انجام نگرفته، مشکلاتي ايجاد شده است. اکنون در اين زمينه بحث هايي مانند سيم مسي، داکت و ... مطرح است که برخي از اين موارد جزو اموال بيت المال به حساب مي‌آيد و نبايد واگذار مي‌شد.

مهم ترين نکات

درزمان هم کدسازي تلفن ثابت ، آبونمان مشترکان را در شهرهاي بزرگ ۳۰ برابر افزايش داديم، اما مخابرات در اين زمينه صحبتي نمي‌کند.

وظيفه  مخابرات اين است که اول به فکر سرويس دهي به مردم باشد و در مرحله  بعد به دنبال تقسيم سود برود.

هم اکنون در برخي شهرها بش از ۱۵۰ هزار نفر در نوبت دريافت تلفن ثابت هستند و مخابرات توسعه‌اي‌ در اين بخش نمي‌دهد.

اگر مخابرات فناوري‌ها را توسعه ندهد، به هيچ عنوان اجازه افزايش تعرفه نمي‌دهيم.