به گزارش پارس به نقل از همشهری، اين طرح به‌خاطر اينكه فضاي سبز غرب تهران توسعه يابد و با بهره‌برداري از آن توسط شهرداري، پرديسان در اختيار عموم قرار بگيرد ۳سال پيش از سوي ابتكار مطرح شده بود. حالا اما ابتكار در مقام رياست سازمان حفاظت محيط‌زيست، از عدم‌واگذاري پارك پرديسان سخن مي‌گويد. اين در حالي است كه درخواست واگذاري به شهرداري چند نكته اساسي دارد.

مهم‌ترين آن اين است كه اين واگذاري به‌معناي واگذاري مالكيت بوستان پرديسان نيست. در واقع قرار است بدون آنكه مالكيت پارك پرديسان از حوزه اختيارات دولت خارج شود، براي تبديل‌شدن اين پارك به پالايشگاه تصفيه هواي پايتخت به شهرداري اجازه بهره‌برداري داده شود. اجراي اين طرح كاهش آلودگي هواي تهران و گسترش سرانه فضاي سبز شهر با استفاده از ظرفيت بالقوه موجود در زمين‌هاي باير پارك پرديسان و كاشت درختان سازگار با محيط‌زيست تهران را به‌دنبال خواهد داشت. به همين دليل سؤال اينجاست كه چرا رئيس سازمان محيط‌زيست طرحي را كه خود زماني در شوراي شهر تهران دنبال مي‌كرد حالا با آن مخالفت مي‌كند؟!

•شهرداري به‌دنبال سند پارك پرديسان نيست 

در اين ميان اعضاي دوره چهارم شوراي شهر تهران ازجمله مهدي چمران و رحمت‌الله حافظي از بي‌جواب ماندن نامه شورا به دفتر رياست‌جمهوري بابت صدور مجوز تبديل «پارك پرديسان» به «پالايشگاه تصفيه هواي پايتخت» خبر مي‌دهند. چمران حتي در جريان سخنان پيش از خطبه نمازجمعه تهران در چهارم ارديبهشت‌ماه امسال نيز به اين مسئله اشاره كرد و گفت: «از سازمان محيط‌زيست درخواست مي‌شود پارك پرديسان را براي استفاده عموم در اختيار مردم قرار دهد و اداره آن‌را نيز به‌عهده شهرداري بگذارد.»

در واقع اشاره رئيس شورا به واگذاري بخشي است كه اكنون به‌صورت باير بوده و شهروندان نمي‌توانند از آن استفاده كنند. رئيس شورا هم در افتتاحيه سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه به‌طور غيرمستقيم به اين موضوع اشاره كرد؛ آنچنان كه گفت: « در ۱۷اسفند‌ماه سال گذشته براساس توصيه ارزشمند مقام معظم رهبري ۱۴۰۰هكتار از فضاي سبز، باغات و بوستان‌هايي كه در اختيار نهادهاي مختلف بود در قالب بوستان ياس به عموم مردم واگذار شد تا مردم بتوانند از اين فضاها استفاده كنند و شهرداري نيز براي بازسازي و نوسازي اين فضا اقداماتي را انجام داد. انتظار داشتيم ساير سازمان‌ها و ارگان‌هايي كه فضاهاي سبز شهر را در اختيار دارند شرايطي را فراهم مي‌كردند كه آن فضاها نيز در اختيار مردم قرار مي‌گرفت.»

البته كه پيگيري اين واگذاري طي مدت اخير از سوي مديريت شهري به‌دنبال دستاورد موفقي بود كه شهرداري در راه‌اندازي بوستان جنگلي ياس ظرف مدت ۲۴روز به آن رسيد. با اين حال معصومه ابتكار در نخستين واكنش پس از نخستين جلسه سال ۹۴شوراي شهر با صراحت اعلام كرد: «در مورد پارك پرديسان قرار نيست واگذاري اتفاق بيفتد.»

شهردار تهران هم ديروز در مراسم افتتاحيه نمايشگاه گل و گياه با بيان اينكه واگذاري پارك پرديسان به شهرداري تهران مصوبه شوراي شهر تهران شده افزود: «طبيعتا دوستان در دولت و سازمان محيط‌زيست بايد اين كار را انجام دهند. البته شوراي شهر به‌دنبال اين نيست كه تملك پارك پرديسان را در اختيار شهرداري بگذارد بلكه مي‌خواهد شهرداري بتواند آنجا را رونق داده و آباد كند تا مردم از اين بوستان استفاده كنند.» قاليباف تأكيد كرد: رويكردي كه مقام معظم رهبري در ۱۷اسفند اعلام كردند با اين موضوع كاملا سازگاري دارد و اميدواريم اين اتفاق بيفتد.

وي به همين‌خاطر از رسانه‌ها خواست اين موضوع را دنبال كنند. شايد يكي از بهترين موقعيت‌هايي كه مي‌توانست تكليف اين واگذاري را روشن كند، ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با رئيس‌جمهور به مناسبت روز شوراها در ۹ارديبهشت بود كه به دلايلي لغو شد. رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران نيز ۷ارديبهشت عنوان كرده بود كه قصد دارند واگذاري اين بوستان به شهرداري را در جلسه با رئيس‌جمهور مطرح كنند. اما به هرحال اين موقعيت امكان‌پذير نشد.

• وسط پرديسان بيابان است

«سازمان حفاظت محيط‌زيست در سال ۹۲، واگذاري پرديسان را قبول كرده بود اما اين موضوع نهايي نشد»؛ اين مطلب را هم معاون خدمات شهري شهرداري تهران به شهرنوشت اعلام كرده و گفت كه حتي متن تفاهمنامه‌اي هم در اين‌باره تنظيم شده بود ولي در مراحل آخر امضا نظرشان تغيير كرده است. اينطور كه مجتبي عبداللهي گفت رقم برآوردهاي كارشناسان براي تجهيز پارك پرديسان به‌منظور استفاده شهروندان ۲۰۰ميليارد تومان بود و بعدا موافقت شد تا ۵۰ميليارد تومان اعتبار در سال ۹۳به پارك پرديسان تخصيص يابد.

وي ادامه داد كه در شرايطي سال ۹۳، سازمان محيط‌زيست پارك پرديسان را به شهرداري تحويل نداد كه تنها حلقه دور آن فضاي سبز است. وي عمده فضاي سبز ساخته‌شده در كنار بزرگراه‌هاي شهيد همت، حكيم و شيخ فضل‌الله‌نوري را كار شهرداري دانست و تأكيد كرد وسط پارك پرديسان همچنان بيابان است؛ به همين منظور هم براي تجهيز آن اعتبار درنظرگرفته شد.
به هر ترتيب همچنان اين سؤال باقي‌است كه چرا طرحي كه از سال‌هاي دور به‌عنوان بوستان تخصصي در پرديسان شكل گرفت و درنهايت شهرداري تهران هم براي تجهيز آن با برخي تغييرات براساس همان طراحي كه در گذشته بود، اعلام آمادگي كرد، به مرحله انكار رسيده است؟

•پرديسان براي ماست

مشاوررئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در امور محيط طبيعي در رابطه با موضوع پارك پرديسان به همشهري گفت: «هيچ وقت قرار بر اين نبوده كه اين بوستان در اختيار كسي قرار بگيرد.» اسماعيل‌كهرم در واكنش به اين صحبت كه مديريت شهري بارها قويا با فروش پارك پرديسان مخالفت كرده و الان نيز به‌دنبال توسعه فضاي سبز سازگار با محيط شهر و همراه با مبلمان شهري براي استفاده شهروندان است اظهار كرد: «هيچ ممانعتي براي ورود شهروندان وجود ندارد اما مانع ورود خودرو به آنجا خواهيم شد.

اگرچه اكنون براي ورود همكاران ما به پارك پرديسان محدوديت وجود دارد.» به عقيده اين كارشناس محيط‌زيست با اضافه كردن برخي از امكانات ديگر مثل فراهم آوردن وسايل نقليه براي افرادي كه مشكلات حركتي دارند، خلوت و آسايش آنجا از بين مي‌رود. كهرم تأكيد كردكه ما مخالف واگذاري پارك پرديسان هستيم.