به گزارش پارس به نقل از تسنیم، فرهمند صالح زاده در جمع خبرنگان با حمایت از تولید خمیر مرغ گفت: استفاده از خمیر مرغ در بسیاری از کشور‌های دنیا رواج دارد و هیچ منطقی استفاده از خمیر مرغ را رد نمی کند.

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی ادامه داد: مصرف این ماده پروتئینی از سال ۱۹۹۰ در ایالات متحده امریکا و در سایر کشور های اروپایی بر اساس استاندارد کدکس و حتی در کانادا به صورت مستقیم مورد استفاده قرار‌می‌گیرد.
وی اظهار داشت: بر اساس تحقیق سال گذشته کمیته علمی اتحادیه اروپا، خمیرمرغ عاری از مخاطره خاصی در مقایسه با گوشت مرغ است.

وی تصریح کرد: آنفولانزای طیور که در بسیاری از کشو‌‌ها حتی کشورهای پیشرفته دنیا سابقه بروز داشته است، در ایران مورد خاصی مشاهده نشده و نظارت دامپزشکی بر این موارد بسیار دقیق است، بنابراین مشکل خاصی نیز در نظارت بر تولید خمیرمرغ در کشور نداریم.

متخصص بهداشت صنایع غذایی یادآورشد: در تولید خمیرمرغ تمام قسمت‌هایی که لازم است جدا شده و تنها از گوشت مرغ برای تولید فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌شود.

صالح زاده درباره نحوه تولید خمیر مرغ در سایر کشو‌‌ها به تسنیم گفت: پروسه تولید خمیرمرغ در دنیا تعریف شده است و به دوشکل اسکلت کامل مرغ یا اسکلت مرغ گوشت گیری شده انجام می شود و در مواردی که گفته می‌شود باید اسکلت مرغ قبل از خمیر گیری گرفته شود عمل منطقی‌ای به حساب نمی‌آید زیرا آلودگی مرغ تمیز شده با دست زیاد تر از خمیرمرغ است.

وی در باره دلایل اختلاف با وزارت بهداشت در‌باره تولید خمیر مرغ اظهار داشت: دغدغه وزارت بهداشت تولید خمیر مرغ به صورت غیر بهداشتی و تولید زیرپله‌ای است درحالی که در کشور ما خمیر مرغ بر اساس استاندارد‌های جهانی تولید می شود.

گوشت بوفالو ویتامین و انرژی بیشتری از گوشت گوساله دارد

وی در ادامه درباره استفاده از گوشت بوفالو درفرآورده‌های گوشتی گفت: در مواردی که سازمان دامپزشکی مجوز داده باشد هیچ مانعی در این باره وجود ندارد.

صالح زاده اظهار‌داشت: گوشت بوفالو دارای ویتامین B۱۲ و انرژی بیشتر در مقایسه با گوشت گوساله بوده و قیمت این گوشت در برخی ار کشور های دنیا حتی از گوشت گاو گران تراست.

وی در ارتباط با ورود گوشت بوفالو کپک زده نیز به تسنیم پاسخ داد که هر شخص یا ارگانی بر ادعای خود در این زمینه مصر است این آمادگی وجود دارد که بنادر ورودی کشور کنترل مجدد شود.

کارخانه ها می‌توانند دوباره اقدام به تولید خمیر مرغ کنند

صالح زاده در ادامه خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به اینکه بازار مشخصی برای مصرف این ماده پروتئینی ایجاد نشده خمیرمرغ به طور قانونی تولید نمی‌شود واکثر تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی تولید خود را در این زمینه متوقف کرده اند.

معاون نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی گفت: از نظر دامپزشکی مشکلی در خصوص تولید خمیر مرغ وجود ندارد و کارخانه‌ها می‌توانند دوباره اقدام به تولید این محصول کنند اما مسئولان وزات بهداشت نظر دیگری دارند.