به گزارش پارس به نقل از ایلنا اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان  با اشاره به اجرانشدن ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان، اظهار داشت: این ماده بر این موضوع صراحت دارد که ضرایب حقوق فرهنگیانی که مشمول این قانون هستند، باید حداقل به اندازه نرخ تورم که هر ساله از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، افزایش پیدا کند.

وی افزود: همچنین ماده ۱۲۵ قانون برنامه چهارم توسعه بر این موضوع صحه گذاشته و بند ۲۴ قانون بودجه در سال ۸۷ بر این صراحت دارد که برای تمامی شاغلان و بازنشستگان افزایش سنواتی به همین ترتیب در نظر گرفته شود.

دبیرکل کانون صنفی معلمان با اشاره به اینکه از سال‌های ۸۷ به بعد حقوق فرهنگیان متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته است، گفت: به طور مثال در سال ۹۱، ‌۱۱ درصد حقوق فرهنگیان افزایش یافت؛ در حالی در‌‌ همان سال بانک مرکزی نرخ تورم را ۳۰ درصد اعلام کرد. این مابه التفاوت رقم قابل توجهی است.

وی خاطرنشان کرد: در سوم خرداد سال ۸۸ رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری با شماره ۲۰۶۳۳۸۸ صادر شد که براساس آن، افزایش حقوق کارکنان دولت را به اندازه شاخص تورم اعلام کرد.

عبدی در ادامه تصریح کرد: این قانون اگر ضمانت اجرایی پیدا کند، هم کارمندان شاغل و هم بازنشستگان محترم که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می‌شوند، از این موضوع منتفع می‌شوند.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ادامه داد: حالا اگر دولت مبلغ مابه التفاوت را ندارد، می‌تواند در دیون قرار دهد و در زمان بازنشستگی آن را بپردازد.

وی اضافه کرد: براساس محاسبه انجام شده، با اجرای این قانون بین ۱۸ تا ۳۰ میلیون تومان و به طور میانگین  ۲۰ میلیون تومان به هر فرهنگی تعلق می‌گیرد.

عبدی با بیان اینکه فرهنگیان اولین گروهی در کشور بودند که نسبت به اجرا نشدن قانون نظام هماهنگ اعتراض کردند، گفت: توقع فرهنگیان این است، وقتی که نسبت به اجرانشدن قانون نظام هماهنگ اعتراض می‌کنند؛ حداقل برای خود فرهنگیان این قانون اجرا شود.

وی با اعلام اینکه مصادیقی داریم که قانون مدیریت خدمات کشوری برای سایر کارمندان دولت اجرا شده، گفت: حق ایاب و ذهاب و حق غذای روزانه که دارای مصوبه هیات وزیران است و براساس آن فرهنگیان در کلان شهر‌ها بابت حق ایاب و ذهاب ماهی ۹۶ هزار تومان و آن‌هایی که در شهرستان‌ها هستند، نصف این مقدار را از دولت طلبکارند. همچنین بابت حق غذا روزانه ۴۵۰۰ تومان از دولت  طلب دارند. حق ایاب و ذهاب و حق غذای روزانه در سال ۹۲ و ۹۳ پرداخت نشده است.

عبدی با اشاره به شکایت فرهنگیان به دیوان عدالت اداری در خصوص عدم افزایش حقوق براساس نرخ تورم، گفت: اخیرا فرهنگیان در ارتباط با حق ایاب و ذهاب، حق غذای روزانه، مقرری ماه اول و موضوع عدم افزایش براساس نرخ تورم از طریق دیوان عدالت اداری پیگیر شده‌اند و همچنین کانون صنفی معلمان مشاوره و وکیل رایگان در اختیار همکاران قرار داده تا شکایات تنظیم شود. چرا که فرهنگیان حق خودشان می‌دانند؛  قانون نظام هماهنگ برای آن‌ها اجرا شود.