به گزارش پارس، ایرنا به نقل از خبرگزاری افه خبر داد: در حالی که 10 روز از زلزله مهیب نپال گذشته ، دولت اسپانیا از سرنوشت چندین تن از شهروندان خود بی خبر است اما امروز مقامات دولتی ضمن اعلام خبر کشته شدن نخستین اسپانیایی اکنون در پی یافتن اطلاعاتی از سرنوشت 8 تن دیگر هستند .

وزارت خارجه اسپانیا اعلام کرد که شهروند قربانی شده از ایالت کاتالونیا به مرکزیت بارسلونا می باشد که به همراه یک گروه از کوهنوردان در حال صعود در منطقه «لنگ تنگ» بوده است .

بر اساس این گزارش ، زلزله مذکور باعث ریزش بهمن یخ ، سنگ و گل شد که همانند موجی از گل از دامنه های کوه به پایین سرازیر شد .

عملیات نجات برای یافتن قربانیان امروز سه شنبه ادامه داشت اما به دلیل طوفان شدید و خطر برای امنیت گروه امداد ، عملیات نجات به طور موقت به تعلیق افتاده و احتمالا فردا این عملیات ها از سر گرفته می شوند.

دولت نپال از کشف اجساد حدود یکصد نفر کوهنورد و ساکنان محلی خبر داده است که زیر بهمن مرگبار پس از زلزله پنجم اردیبهشت در کوههای هیمالیا مدفون شده بودند.

به گفته مقامات نپالی، در زمان وقوع زمین لرزه حدود یک هزار کوهنورد خارجی در 400 پایگاه اورست درحال صعود به بلندترین قله جهان بودند که از سرنوشت 217 از آنان تاکنون اطلاعی در دست نیست .

براساس این گزارش ،پس از وقوع بهمن عظیم به دلیل زمین لرزه شدید نپال، تعداد زیادی از کوهنوردان خارجی و بومی همچنان در ارتفاعات اورست سرگردان هستند.

زمین لرزه 7.9 ریشتری در کاتماندو موجب شد کمپ اصلی اورست، بلندترین قله جهان بر اثر ریزش یک بهمن عظیم فرو ریزد و براثر آن تعدادی کشته ، مجروح و ناپدید شوند.

اورست با نام نپالی «ساگارماتا» به معنی سر آسمان و نام تبتی «کومولانگما» بلندترین کوه کره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل هشت هزار و 848 متر است. این کوه در رشته کوه های هیمالیا در مرز منطقه «ساگارماتا» نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته است.

شمار کل قربانیان زلزله نپال نیز تاکنون از 7300 نفر فراتر رفته و شمار مجروحان بیش از 14 هزار نفر اعلام شده است.