به گزارش پارس به نقل از فارس ، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، امروز در همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت گفت: نقد خوب است اما تحلیل آن سخت است مخصوصاً برای ما که در کشوری زندگی می‌کنیم که قبل از پیروزی انقلاب و سده‌های متمادی استبداد بوده و این موضوع ریشه در گذشته تاریخی ما دارد و گاهی در رفتارهای شخصی زندگی فردی و محیط‌های اجتماعی همان ریشه همچنان هویدا است.

وی ادامه داد: امیدواریم فرصت برای نقدپذیری و نقد شدن بیشتر فراهم شود البته کاربرد صحیح آن هم مهم است و نیازمند فرهنگ‌سازی بوده و باید فاصله میان نقد و تخریب مشخص شود.

وزیر بهداشت گفت: خیلی‌ها تخریب می‌کنند و اسمش را نقد می‌گذارند و ممکن است حاصلی جز توسعه شایعه، بدنام کردن عده‌ای یا خوشنام کردن عده‌ دیگر نداشته باشد همچنین جرأت را از خدمتگزاران می‌گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه در طول دو دهه گذشته از موارد به اصلاح نقد که جز تخریب نبوده آسیب زیاد دیده‌ایم افزود: علیرغم همه خدمات رسانه‌ها در مواردی در جهت توسعه منافع ملی نبوده و البته به معنای آزادی هم نیست. ما هم بشریم و اشتباه هم ممکن است بکنیم و هیچ کسی در عالم از خطا مصدوم نیست.

هاشمی تصریح کرد: واقعیت این است که حتماً اشکال داریم و این جلسه به همین منظور برگزار شده است و تا جایی که شنیده‌ام هیچ وزارتخانه‌های علاقه‌مند نبوده نقد شود بر همین اساس اصل کار مبارک است.

وی افزود: امیدواریم در ادامه مسیر وزارت بهداشت نه نمایشی بلکه حقیقتاً گوش‌هایش باز باشد اشکالات و ایرادات را بشنود.

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه در این مدت کارهای بزرگی انجام شده اما هنوز اول راه هستیم و امیدواریم این ساقه بتواند درخت سلامت را بارور کند.

وی با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان در زمان تحلیل وزارت بهداشت گفت: اگر مردم در آن زمان زندگی خود را هم می‌فروختند شاید دارویی برای مصرف پیدا نمی‌کردند البته اضطرابی در کشور وجود داشت و مردم در سردرگمی بودند. اما به دنبال اقدامات انجام شده به تدریج آرامش در اقشار مختلف دیده شد و وزارت بهداشت بنا را بر آن گذاشت که کار تخصصی انجام دهد.

وی ادامه داد: در وزارتخانه‌ای که از رفتارهای سیاسی عاری است و کارش خدمات است طرحی را با حمایت رئیس جمهور آغاز کردیم که حاصل آن را در بیانات رهبری و رئیس جمهور مبنی بر خوشحالی مردم می‌بینیم.

هاشمی گفت: با همه این اقدامات بخش کوچکی از مشکلات حل شده و بخش‌های بزرگ برجاست البته مردم از اینکه دیده شده‌اند و به آنها احترام می‌شود پرداخت از جیبشان کاهش یافته و بیمارستان‌ها نونوار شده‌اند خوشحالند.

وی تصریح کرد: چرا که دارو به روستاها رفته و واکسن فلج اطفال که دچار کمبود بود فراهم شد همچنین پزشک روستاها و مناطق محروم تامین شد و بیش از 2 هزار خانه بهداشت بازسازی و تعمیر شدند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اما با این همه هنوز کارهای بر زمین مانده زیادی داریم و یکی از نگرانی‌های دائمی این است مسئولان فکر کنند دیگر کارها تمام شده است.

وی افزود:‌بعضی‌ها در تریبون‌های مختلف مدام صحبت می‌کنند که وزارت بهداشت پول زیادی دریافت کرده در حالی که رقمی که در کاغذ می‌آید با رقم خزانه در وزارت بهداشت متفاوت است.

هاشمی گفت: خوشحالیم که امسال دولت و مجلس به وزارت آموزش و پرورش کمک کرد که بسیار بیشتر از بهداشت و درمان بوده اما بخش بهداشت و درمان را آن قدر بزرگ کرده‌اند که به همان نسبت توقع جامعه زیاد شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در صورتی که دولت‌ها و مجلس‌ها همراه باشد تا رسیدن به نظام سلامت مطلوب حداقل 10 تا 15 سال زمان نیاز است. به عنوان مثال در مورد کمبود تخت‌های بیمارستانی باید گفت با آهنگ فعلی، دولت‌ حداقل 40 سال زمان می‌خواهد تا بتواند نیاز کمبود به تخت را با استاندارد 2.6 برطرف کند.

وزیر بهداشت گفت: در حوزه تامین نیروی انسانی نیز نگرانیم چون 76 بیمارستان در حال آماده شدن است و رئیس جمهور درباره آنها دستور داده اما هنوز مجوز نیروی انسانی آنها صادر نشده است و نگرانیم اهمیت چنین مباحثی به تدریج کم شود.

هاشمی در رابطه با نقدی که به تزریق اعتبارات به حوزه درمان به جای بهداشت می‌شود، گفت: این نظام سلامت بیش از هر دولت دیگری در بخش بهداشت سرمایه‌گذاری کرده است و هر نوع تردیدی که از همین حداقل اعتبارات بخش درمان صرف نظر شود ظلم در حق مردم است. مشکلات فعلی حوزه درمان هم به دلیل رفتارهایی است که اتفاقاً خودمان و در همین لباس در سال‌های گذشته داشته‌ایم.

وی ادامه داد: معمولاً وقتی افراد میکروفن به دست می‌گیرند صدایشان را بلندتر می‌کنند و علیرغم دستور اسلام عادت ندارند پشت درهای بسته و در خفا نقد کنند.  به همین دلیل این همایش می‌تواند فرصتی باشد برای نقد کردن.

هاشمی گفت: امیدواریم یاد بگیرم که چطور نقد کنیم و چطور در فضای نقد قرار بگیریم چرا که از این مسیر کشور می‌تواند پیشرفت کند و سال 94 امید است بهتر از سال گذشته با رفع اشتباهات و اجرای برنامه‌های خوبی که وزارت بهداشت و دولت در نظر گرفته پیش برویم.