پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس پليس اينترپل ايران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر جرایم در مناطق برون مرزی با یکدیگر ارتباط دارند و تبهکاران با یکدیگر همکاری می‌کنند.

سردار مسعود رضوانی رييس پليس اينترپل ايران در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: ردیابی، شناسایی، بازداشت و دستگیری در کشورهای دیگر از جمله فعالیت‌های پلیس بین‌الملل است و در هر حوزه جرایم را شامل می‌شود، وقتی پلیس یا دستگاه قضایی کسی را تحت تعقیب قرار می‌دهد تحت نظر گرفتن و هماهنگی‌های بین‌المللی آن برعهده اینترپل کشورمان است.

وي افزود: همه اطلاعات درباره فرد فراری برای پلیس‌های دیگر ارسال می‌شود و درخواست تحت تعقیب قرار گرفتن بنابر نوع جرم دسته‌بندی می‌شود، مثل اعلان قرمز، آبی، زرد، سبز و سیاه.

وي اضافه كرد: اعلان قرمز ویژه متهمان تحت تعقیب در سطح بین‌المللی است که درخواست بازداشت او صادر و فرد پس از دستگیری به کشور درخواست کننده تحویل داده می‌شود، اعلان آبی برای کسب اطلاعات و سوابق جنایی تبهکاران و یافتن ردی از آنان در سایر نقاط جهان است. اعلان زرد مخصوص افراد گمشده‌ای است که سرنخی از آنان وجود ندارد. اعلان سبز هشداری است درباره افراد تبهکار سابقه دار و معرفی آنها برای پیشگیری از ارتکاب جرایم احتمالی. اعلان سیاه هم مربوط به اجساد مجهول الهویه‌ای است که احتمال دارد از اتباع کشور دیگری باشد و عکس و مشخصات او برای شناسایی اعلام می‌شود و در آخر اعلان ویژه شورای امنیت سازمان ملل - اینترپل که مربوط به مسدود کردن دارایی‌ها، ممنوع الخروج کردن و ممنوعیت خرید و فروش سلاح برای کسانی است که با گروه‌های تروریستی مثل القاعده و طالبان و داعش همکاری می‌کنند.

رييس پليس اينترپل ايران در مورد آمار ایرانیانی که اعلان قرمزرنگ برایشان صادر شده، گفت: بیش از 50 نفر از این افراد در ترکیه، حدود 20 نفر در امارات، 12 نفر در عراق و تعدادی نیز در کشورهای انگلیس، آلمان، امریکا، آذربایجان، چین، کانادا، افغانستان و... هستند.

رضوانی افزود: از مجموع افرادی که برایشان اعلان قرمز درست شده، 81 نفرشان شناسایی شده که از این تعداد 53 نفر دستگیر شده‌اند و 14 نفر از دستگیرشدگان نیز پرونده‌‌های‌ شان منجر به مصالحه شده است. همچنین پنج نفر نیز از کشورهای امارات، ارمنستان، افغانستان و مالزی استرداد شده‌ اند.

وي افزود:  یکی از این پنج نفر در ارتباط با پرونده 3000 میلیارد تومانی بوده، یکی دیگر نیز از یک شرکت خصوصی 12 میلیارد تومان اختلاس کرده که در کشور امارات دستگیر شد، یکی از این افراد هم متهم به قتل بود که از افغانستان به کشور بازگشت داده شد.

رييس پليس اينترپل ايران با اشاره به تفاوت قوانین قضایی کشوره و ملاحظات سياسي در تعقيب مجرمان گفت: به عنوان نمونه پلیس اوتاوای کانادا به ما اعلام کرد که مدارک ارسالی از سوی اینترپل به دست‌شان رسیده و خاوری در این کشور است، اما با توجه به اینکه قوانین آنها با قوانین ما متفاوت است، این موضوع باید از مبادی قضایی کشور کانادا پیگیری شود. 

رضوانی افزود: پلیس بین‌الملل کانادا در آخرین پیام که چندماه پیش اعلام کردند، گفتند پیگیری‌ها باید از طریق مرجع قضایی خود کانادا انجام شود، اما هم‌اکنون اعلان قرمز برای خاوری صادر شده ولی متأسفانه نحوه برخورد کشورها با اعلان قرمز متفاوت است. در برخی از کشورها پس از صدور اعلان قرمز، متهم را دستگیر می‌کنند، اما در بعضی از کشورها پس از صدور اعلان تنها تأیید می‌کنند که متهم در این کشور است.

رييس پليس اينترپل ايران درخصوص فعاليت هاي برون مرزي نيروي انتظامي گفت: با توجه به سیاست‌های ناجا، دیپلماسی فعال پلیسی ویژه‌ای در دستور کارمان است و حضور قدرتمندی در صحنه‌های برون مرزی داریم

رضوانی افزود: با توجه به تحولات منطقه اشراف اطلاعاتی کاملی به جرایم  داریم و در این زمینه  تبادل اطلاعاتی کاملی با پلیس سایر کشورها همچون عراق، پاکستان، ترکیه، افغانستان، روسیه، کشورهای حوزه قفقاز و کشورهای عربی برقرار است.