به گزارش پارس قدس انلاین نوشت: اگر چه این روزها دیگر مواد مخدر به تریاک و شیره و هرویین خلاصه نمیشود وانقدر مواد مخدر صنعتی با اسامی گوناگون و ترکیبات شیمیایی درزیر زمینها ساخته شده و اثرات سویی در جامعه برجای گذاشته که باید همردیف با مواد مخدر سنتی برای انها هم فکری کرد ،اما همچنان بزرگترین وپرسود ترین قاچاق محموله های تریاک و مشتقات ان است که باعث شده تا همچنان کاروانهای اشرار مسلح وقاچاقچی درمرزهای کشورمان تردد نمایند.              

این در حالی است که بیش از ده سال است  کشورهای عضو ناتو با شعار ایجاد امنیت وارد کشور افغانستان شده اند اما نه تنها نا امنی و درسایه ان کاشت خشخاش که سرچشمه اصلی مواد مخدر است کاهش نیافته که سال به سال افزایش هم یافته است و همین امر باعث شده تا باندهای قاچاق مواد مخدر بیشتر ، قوی تر و ثروتمند تر شوند.

درعین حال ایران بعنوان کشوری که درمسیر این قاچاقچیان قرار دارد نه تنها درمقابل این اشرار کوتاه نیامده وبلکه با نثار صدها شهید نه تنها درمقابل ورود مواد مخدر به کشور ایستاد که سد راه ترانزیت این مواد به کشورهای اروپایی و غرب هم شده است .

دراین حال بازرس ویژه بازسازی افغانستان در گزارش اکتبر خود اعلام کرد که علی رغم صرف ۷.۶ میلیارد دلار از منابع مالیات دهندگان آمریکایی برای مقابله با مواد مخدر میزان تولید تریاک در افغانستان در سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است.

"جان اف سوپکو" بازرس ویژه بازسازی افغانستان تاکید کرد که "علی رغم هزینه 7.6 میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با کشت و تولید مواد مخدر و کمک به ظرفیت دولت افغانستان برای مقابله با مواد مخدر میزان تولید تریاک در این کشور طی سال 2013 میلادی به بالاترین حد خود رسیده است."

بر اساس این گزارش سوپکو در ادامه ضمن اشاره به آمارهای دفتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل افزود: ارزش تریاک و سایر مواد مخدر تولید شده در افغانستان در سال 2013 میلادی به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال 2012 میلادی به 2 میلیارد دلار رسیده بود. این مساله نشانگر رشد 50 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان تنها در یک سال است.

سوپکو در نشست استماع سنای آمریکا در ژانویه 2013 میلادی هشدار داده بود که افزایش چشمگیر کشت و تولید تریاک در افغانستان موجب از بین رفتن 12 سال تلاش و هزینه 10 میلیارد دلاری دولت آمریکا برای مقابله با مواد مخدر در افغانستان از سال 2002 میلادی تاکنون خواهد شد.

***افزایش ۱۷ درصدی تولید تریاک

بر اساس گزارش سالانه بین‌المللی کنترل موادمخدر سازمان ملل متحد، کشت تریاک در افغانستان در سال ۲۰۱۴ به میزان ۱۷ درصد افزایش داشته است.

در گزارش سالانه  بین‌المللی کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد آمده است: سه چهارم جمعیت جهان به داروهای مسکن دسترسی ندارند یا این دسترسی محدود است.

این گزارش بر حصول اطمینان از دسترسی به داروهای اصلی، در شرایط درگیری اورژانسی تأکید می‌کند. و توجه را به خطر مستمر از سوی مواد روانگردان جدید و استفاده فزاینده از متیل فندیت جلب می‌کند.

 این گزارش نسبت به انحراف از کنوانسیون‌های بین‌المللی کنترل مواد مخدر هشدار می‌دهد و می‌گوید که یک رویکرد متوازن در کنترل مواد مخدر، تلاش‌های بیشتر برای کاهش تقاضا و احترام به حقوق بشر را فرا می‌خواند و مجدداً خواستار لغو مجازات اعدام برای جرائم مربوط مواد مخدر می‌شود.

طبق گزارش سالانه بین‌المللی کنترل مواد مخدر برای سال 2014 که سه شنبه در لندن رونمایی شد، حدود 5 میلیون و 500 هزار نفر به داروهائی که حاوی موادی همچون مورفین و کدئین هستند، دسترسی ندارند یا دسترسی محدود دارند، و 75 درصد از جمعیت جهان به درمان با مسکن دسترسی ندارند.

این گزارش با تأکید بر این تضاد، اشاره می‌کند که 92 درصد از مورفینی که در سراسر جهان استفاده می‌شود تنها توسط 17 درصد از جمعیت جهان مصرف می‌شود که در آمریکا، کانادا، اروپای غربی، استرالیا و نیوزیلند زندگی می‌کنند.

پرداختن به این تضاد در دسترسی به مواد مخدر و روانگردان برای اهداف علمی و پزشکی، یکی از تعهدات دولت‌ها است که باید نسبت به کنوانسیون‌های بین المللی مواد مخدر متعهد باشند.

بر اساس این گزارش، برای دستیابی به یک رویکرد متوازن و یکپارچه به مشکل مواد مخدر، دولت ها باید اطمینان حاصل کنند که کاهش تقاضا یکی از اولین اولویت ها در سیاستگذاری های کنترل مواد مخدر آن ها است، در حالی که باید تأکید بیشتری بر منابع مناسب برای پیشگیری، درمان و بازپروری داشته باشند و از این منابع حمایت کنند.

 بین‌المللی کنترل مواد مخدر در گزارش خود به این نکته اشاره می کند که اقدامات کنترل مواد مخدر در خلأ وجود ندارند و کشورها در اجرای کنوانسیون های کنترل مواد مخدر می بایست نسبت به تعهدات خود نسبت به سایر معاهدات، از جمله حقوق بشر پایبند باشند.

همان طور که بر عهده دولت‌ها است که نسبت به تحریم‌های مشخص برای جرائم مربوط به مواد مخدر تصمیم بگیرند، بین‌المللی کنترل مواد مخدر لغو مجازات اعدام در چنین مواردی را خواستار است.

با شناسائی 388 مواد منحصر به فرد از سال 2014، تعداد مواد روانگردان جدید 11 درصد افزایش داشته است. این مقدار در سال گذشته 348 عدد بوده است. گسترش استفاده از مواد روانگردان جدید ماهیت پویای مشکل این مواد را به تصویر می‌کشد.

این گزارش همچنین به افزایش حدود 60 درصد در مصرف جهانی متیل فنیدیت، محرکی که در درمان بیش فعالی استفاده می شود، اشاره می‌کند. این موضوع ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد، از جمله: تعداد روزافزون بیماران بیش فعال؛ گروه سنی گسترده ای که به درمان نیاز دارند و فقدان دستورالعمل های تجویز کافی که به بازاریابی مؤثر و قوی این مواد اضافه شده است. تنها در ایالات متحد حدود 11 درصد از افراد جوان بین سنین 4 تا 17 سال مبتلا به بیماری بیش فعالی هستند.

در آلمان تعداد افراد مبتلا به بیش فعالی 42 درصد در میان کودکان و نوجوانان زیر 19 سال در سال های بین 2006 و 2011 بوده است. این گزارش همچنین به این مطلب اشاره می کند که چنین داروهائی  توسط تعداد رو به رشدی از جوانان سوء مصرف می شود.

اوروگوئه اولین کشوری بود که تولید، توزیع، فروش و مصرف کانابیس و مشتقاتش را به منظور تفنن قانونی کرد. در ایالات متحده، ایالات کلورادو و واشنگتن توزیع و فروش تجاری کانابیس را برای اهداف غیر پزشکی آغاز کردند و رأی دهندگان در اورگان و آلاسکا رأی گیری برای قانونی کردن تجارت کانابیس برای اهداف غیر پزشکی را تصویب کردند.

قانون اوروگوئه و برخی از صلاحیت های قضائی در برخی از ایالات آمریکا با ماده چهارم کنوانیسون واحد مواد مخدر سال 1961، که آمریکا را ملزم می کند تا استفاده از مواد مخدر را محدود به اهداف علمی و پزشکی کند، در تضاد است.

تهدیدهای پیوسته نسبت به صلح و امنیت در بخش هائی از آفریقا باعث افزایش قاچاق مواد مخدر شده است. آفریقای شرقی مسیر ترانزیتی برای هروئین به بازار های آفریقای جنوبی و غربی شده است. آفریقای جنوبی همچنان مرکز ترانزیت جهانی هروئین و کوکائین است. شیوع سوءمصرف کانابیس همچنان نگرانی اصلی در این قاره به شمار می رود.

آمریکای مرکزی و کارائیب، به عنوان یک مسیر دریائی برای مواد مخدر تولید شده در آمریکای جنوبی به مقصد آمریکای شمالی و اروپا، همچنان از سوی گروه های جرم سازمان یافته داخلی و بین المللی مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

قاچاق کوکائین همچنان جذابترین منبع درآمد برای گروه های جرم سازمان یافته است و روند رو به رشدی به سوی تولید مواد غیر قانونی وجود دارد.

بالاترین آمار مرگ و میر هر منطقه از جهان در آمریکای شمالی است. در ایالات متحده، آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از مصرف زیاد از حد دارو، و عمدتاً مواد شبه افیونی تجویزی، بیشتر از مرگ و میر ناشی از قتل و تصادفات جاده ای است.

در آمریکا به خصوص روند رو به رشدی از سوءمصرف هروئین، بعد از سال ها کاهش، دیده می‌شود. هر چند کانابیس همچنان ماده مخدری است که به طور گسترده در دسترس است و قاچاق و سوءمصرف آن در آمریکای شمالی انجام می‌شود، مصرف آن، به خصوص، در بین جوانان نگران کننده است.

در آمریکای جنوبی، کل مساحت تحت کشت بوته کوکا در بولیوی، کلمبیا و پرو به میزان یک سوم بین سال های 2007 و 2013 کاهش داشته است.

گسترش بازارهای غیر قانونی محرک های نوع آمفتامین بزرگترین نگرانی در آسیای شرقی و جنوب شرقی است. در آسیای جنوبی پدیدار شدن تولید، قاچاق و سوء مصرف متامفتامین و همچنین انحراف و سوء مصرف فرآورده های داروئی حاوی مواد مخدر و روانگردان از بزرگترین چالش های مربوط به مواد مخدر است.

در آسیای غربی رشد پایدار سوء مصرف مواد افیونی و کشت غیر قانونی تریاک در افغانستان هم چالش های جدی را در منطقه به وجود آورده است.کشت خشخاش در افغانستان 7 درصد افزایش داشته است در حالی که تولید تریاک در این کشور 17 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

قاچاق هروئین افغانستان از طریق سریلانکا نیز افزایش داشته است. میانگین کشفیات از 35 کیلوگرم در سال 2012 به 350 کلیوگرم، به میزان 10 برابر افزایش داشته است.

در اروپا دسترسی و سوء مصرف مواد روانگردان جدید همچنان یک چالش جدی برای سلامت عموم به شمار می رود و تعدادی از این مواد به تازگی شناسائی شده اند.

اروپای شرقی و جنوب شرقی، نسبت به میانگین جهانی، میزان شیوع بالاتری از افرادی که مواد تزریق می کنند و افرادی که مواد تزریق می کنند و اچ آی وی مثبت هستند، را به ثبت رسانده است.

مرگ و میر ناشی از سوء مصرف هروئین در حال کاهش است، در حالی که مرگ و میر ناشی از مواد شبه افیونی صنعتی در حال افزایش است. کشفیات هروئین در مسیر بالکان افزایش یافته است و هروئین همچنان در هلند، و به مقدار کمتر، در بلژیک برای بازارهای غیرقانونی در اروپای غربی مجدداً توزیع می‌شوند.

***نگرانی از وضعیت تولید مواد مخدر

دراین خصوص  دکتر علیرضا جزینی در این دیدار با اظهار نگرانی از وضعیت کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: براساس گزارشات منتشره از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل UNODC برای چهارمین سال متوالی، سطح کشت خشخاش در افغانستان افزایش داشته است، به طوریکه در سال 2014 میزان سطح کشت به 224 هزار هکتار رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش چشمگیر آن در سال 2015 است.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک ایران به واسطه همجواری با بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر جهان، یعنی افغانستان بیان کرد: ایران در اولین خط مبارزه با قاچاق مواد مخدری قرار گرفته که به سمت بازار مصرف اصلی - کشورهای غربی - در حرکتند و در این مبارزه، هر ساله لطمات جانی غیرقابل جبران و خسارات مالی فراوانی را برای سلامت جامعه بشری متحمل می‌شود اما میزان کمک‌های بین‌المللی به کشورمان بسیار بسیار ناچیز است.

قائم مقام دبیرکل ستاد بیان کرد: کشورهای همسایه با افغانستان از چالش‌های مشترکی چون افراطی‌گری، تروریسم و مواد مخدر رنج می‌برند، لذا برای رفع این چالش، نیاز به همدلی جوامع بین‌المللی است.

جزینی در ادامه به اقدامات ایران در ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: مشارکت فعال در ابتکار سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان، اعتقاد راسخ ایران به نقش همکاری‌های منطقه‌ای بین‌المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر همچون همکاری با دفتر UNODC در تهران، کشف 85 درصدی تریاک و 35 درصدی هروئین و برگزاری نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بخشی از اقدامات ایران در این زمینه می باشد.

وی با اشاره به عدم موفقیت نیروهای ائتلاف مستقر در افغانستان در مبارزه با مواد مخدر گفت: طی این سال‌ها نه تنها اقدامات مثبتی در این زمینه حاصل نشد بلکه همواره شاهد افزایش چندین برابری کشت و تولید خشخاش در ولایات افغانستان بوده‌ایم که البته امیدواریم دولت وحدت ملی که مورد حمایت ایران هم هست نسبت به برقراری صلح، ثبات و امنیت در سایه تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه‌های این کشورها اقدام کند.

جزینی، حل معضل مواد مخدر توسط یک یا چند کشور را غیر ممکن دانست و بر ضرورت ایجاد عزم بین‌المللی با تیکه بر اصل مسئولیت مشترک تاکید کرد و توجه به کاهش تقاضا را در افغانستان مهم خواند و گفت: افغانستان یک و نیم میلیون معتاد دارد و ایران تاکنون آموزش‌هایی را به دو قشر پزشک و پلیس این کشور در حوزه کاهش تقاضا ارائه کرده است.

همچنین نیکلاس هیسوم، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گفت: افغانستان در شرایطی قرار گرفته که چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در یک راستا قرار گرفته‌اند و این منجر به افزایش تولید مواد مخدر تا پایان سال 2015 خواهد شد.

وی افزود: نبود دولتی یکپارچه، فساد شدید در سیستم‌های مختلف، همراه شدن گروه‌های تروریستی با گروه‌های تولیدکننده مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، فشار اقتصادی حاصل از رفتن نیروهای غربی و در مقابل بالارفتن انگیزه کشاورزان جهت کشت،‌ خشکسالی و تمایل به کشت خشخاش به دلیل نیاز به آب کمتر را جمله دلایل افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان برشمرد.

هیسوم اظهار کرد: ‌هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند با مواد مخدر مبارزه کند. این نیاز به کمک جامعه جهانی دارد. ما درک می‌کنیم که فشار غیر متناسبی به خاطر تهدید مواد مخدر وارد می‌شود. وظیفه اصلی مبارزه هم بر عهده دولت افغانستان است اما از این کشور هم نمی‌شود توقع زیادی داشت. چون نمی‌تواند هم برنامه‌های ضد تروریستی را اعمال کند و هم ضد مواد مخدر عمل کند چرا که بر زندگی کشاورزانش تاثیر می‌گذارد بلکه باید تشویق کرد تا معیشت جایگزین در آن کشور پیگیری و اجرا شود.

*** آمادگی ایران برای  تغییر کشت

شاید بتوان تغییر کشت خشخاش درافغانستان را موثرترین راهکار برای کاهش تولید تریاک وسایر مواد مخدر مشتق از ان نام برد ؛ کاری که به نظر توسط امریکا ومتحدانش جدی گرفته نشده و همین امر باعث شده تا روز بروز زمینهای زیرکشت خشخاش بیشتر شود؛ این درحالی است که  وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با توجه به این که بخش اعظمی از معیشت مردم افغانستان از طریق کشت خشخاش تامین می شود باید تلاش کنیم که یک کشت جایگزین در این زمینه صورت گیرد که در این راستا ایران تغییرکشت در افغانستان را می تواند برعهده بگیرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران افزود: کشور ایران امکانات مورد نیاز برای تغییر الگوی کشت در کشور افغانستان را دارد اما لازمه آن همکاری های بین المللی است.

وی به تولید 6 هزار و 400 تن مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و گفت: یک دهه تلاش شده که کشت جایگزین در این زمینه صورت گیرد اما همکاری های خوبی وجود نداشته که در این زمینه یوری فدوتوف معاون دبیرکل سازمان ملل متحد می تواند در این زمینه نقش موثری داشته باشد.

رحمانی فضلی افزود: ما در حوزه بین المللی نیز به دنبال جلب حمایت های قانونی، حقوقی، فن و تجهیزات هستیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ما در حوزه به کارگیری تجهیزات مثل دستگاه های موادیاب دچار تحریم هستیم این در حالی است که ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر نقش تاثیرگذاری دارد اما هیچگونه حمایتی که تاثیر مستقیم در حوزه تجهیزاتی باشد اتفاق نیفتاده است.

رحمانی فضلی افزود: امیدواریم اطلاعات محرمانه و کامل تری در اختیار ما قرار گیرد و در حوزه مالی نیز در زمینه پیشگیری و درمان کمک های بیشتری به کشور ایران شود چرا که ما می توانیم موفق باشیم.

وزیر کشور گفت: ایران مبارزه با مواد مخدر را یک موضوع اعتقادی و انسانی می داند و به عنوان وظیفه خودش مبارزه با مواد مخدر را جدی می داند و موفقیت های خوبی در این زمینه داشته اما باید کمک های بین المللی بیشتر باشد.

رحمانی فضلی افزود: تمام فعالیت ما در جهت تقویت همکاری های منطقه ای به خصوص بین کشورهای افغانستان، پاکستان و ایران است و اخیرا بین 11 کشور منطقه جلسه ای برگزار شد که این موضوع پیگیری شود تا همکاری های میان این کشورها در بحث تبادل اطلاعات و همکاری های دو جانبه و چند جانبه نیز بیشتر شود.

یک عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس هم، با اشاره به حضور نظامی آمریکا در افغانستان بیش از یک دهه، گفت: توسعه قاچاق مواد مخدر و تروریسم ماحصل حضور نظامی آمریکا در این کشور بوده است.  

احمد شوهانی با اشاره به پایان مأموریت رزمی ناتو و آمریکا در افغانستان،‌ افزود‌: آمریکا در حالی پرچم خود را از پایگاه‌هایش پایین ‌کشید که بحران و تروریسم در این کشور چندین برابر نسبت به سال‌‌های قبل از حمله شده است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حمله آمریکا به منطقه‌ به ویژه عراق و افغانستان هیچ دستاوردی برای کشور‌های مورد تجاوز نداشته است، از طرف دیگر بهانه آمریکا برای حمله به منطقه مبارزه با تروریسم بود اما هم‌اکنون شاهد هستیم که ایالت متحده خود یکی از حامیان تروریسم و گروه‌های تروریستی است.

وی افزود: یکی از اهداف آمریکا برای حضور نظامی در افغانستان ایجاد دموکراسی بود، اما به طور حتم با خروج نظامیان این کشور باید در افغانستان شاهد بروز درگیری های قبیله ای باشیم.

شوهانی با بیان اینکه توسعه و تولید قاچاق مواد مخدر یکی از تبعات حضور آمریکا و ناتو در افغانستان بوده است، افزود: در شرایط کنونی میزان تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور نسبت به دهه قبل رشد چشمگیری داشته است.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، افزود: مقامات و دولتمردان امریکا باید از مردم منطقه به‌ویژه افغانستان و عراق عذرخواهی کنند، زیرا تمام اهداف این کشور دروغ بوده و حتی مردم آمریکا فریب سیاست‌های مقامات خود را خورده‌اند./

همچنین دادستان کل کشور گفت: امروز مهمترین معضلی که جامعه را تهدید می‌کند مواد مخدر است و باید جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس‌جمهور و همه دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در همایش روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اراده جدی در امر مبارزه با مواد مخدر داشته است افزود: برخوردهایی که در بخش‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و قضایی با قاچاقچیان می‌شود، نشان از اراده جدی ایران در برخورد با مواد مخدر دارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه آمار کشفیات مواد مخدر نشانگر فعالیت خوب پلیس مبارزه با مواد مخدر است افزود:‌ برخورد با پدیده مواد مخدر ابعاد مختلفی دارد بنابراین باید برای برخورد با این پدیده همه بخشهای کشور با همه ظرفیت حضور فعال داشته باشند.

رئیسی گفت: اگر کشور در اداره جنگ ، با وجود ضدانقلاب و همه تهدیدات با تمام ظرفیت به میدان آمد و از بحران عبور کرد، در امر مبارزه با مواد مخدر نیز اگر با همه ظرفیت وارد عمل شود می‌تواند بسیار موفق عمل کند.

دادستان کل کشور افزود: وزارت امور خارجه باید یک میز مبارزه با مواد مخدر داشته و دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر فعال باشد .

رییسی گفت : دستگاه‌ های امنیتی کشور اقدامات خوبی انجام داده ‌اند و باندهای کشف شده حاصل تلاش آنهاست اما باید دستگاه ها با همه ظرفیت‌ها پای کار بیایند تا سر شبکه‌ها شناسایی شوند .

دادستان کل کشور با بیان اینکه باید مبارزه با مواد مخدر را به سمت مرزها و نقطه صفر مرزی ببریم افزود: موفقیت در بحث مبارزه با مواد مخدر در گرو این است که مواد مخدر را از درون کشور به مرزها ببریم .

رئیسی گفت: جنگی موفق است که در درون و داخل خاک کشور انجام نشود و نقطه مبارزه هر چه به طرف مرزها برود موفق تر است.

***افغانستان به تنهایی نمیتواند

درعین حال نجیب پایکان بنیانگذار بنیاد جامعه افغان و ژنرال خداداد وزیر سابق مقابله با مواد مخدر گفتند افغانستان برای مقابله با تروریسم و همچنین تولید و قاچاق مواد مخدر به کمک کشورهای دیگر نیاز دارد.

پایکان گفت :« افغانستان منبع اصلی تهدید تروریستی برای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است. به همین علت است که سازمان همکاری شانگهای باید در تلاش ها برای حل این مشکل در افغانستان مشارکت داشته باشد. برای جلوگیری از این مسئله کشور ما نیازمند حمایت و همکاری سازمان همکاری شانگهای است.»

پایکان تصریح کرد :« تروریسم مسئله ای است که کشورهای غربی درخصوص آن یک هدف را دنبال می کنند. من معتقدم برای دستیابی به نتایج قابل توجه و مثبت در این زمینه هر دو طرف یعنی افغانستان ، غرب باید همکاری مشترک داشته باشند.»

پایکان گفت درمورد نقش آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان اغراق شده است.

ژنرال خداداد نیز گفت عزم آمریکا و ناتو برای مقابله با خطر تروریسم در افغانستان تضعیف شده است.

وی افزود با کاهش حضور آمریکا و ناتو در افغانستان ، زمان آن است که یک برنامه جدید برای مقابله با یک چالش بزرگ دیگر در این کشور یعنی مقابله با مواد مخدر ارائه شود.

خداداد گفت امسال 224 هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت خشخاش رفته است و قاچاق مواد مخدر در این کشور افزایش یافته است.

وی افزود :«همان طور که می دانید آمریکا و ناتو هفت میلیارد و 800 میلیون دلار صرف مقابله با تولید مواد مخدر در افغانستان کرده اند اما تولید موارد مخدر در این کشور طی چند سال گذشته کاهش نیافته و حتی با افزایش روبرو بوده است.»

خداداد تاکید کرد هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند با مسئله قاچاق مواد مخدر در افغانستان مقابله کند .