پايگاه خبري تحليلي «پارس»- یک زیست‌شناس اهل تگزاس به محاسبه مواد لازم برای تشکیل یک انسان پرداخته است.
 
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، دکتر «جو هانسون»، نویسنده و زیست شناس اهل آستین تگزاس به محاسبه یک مولکول فرضی انسان پرداخته و عناصر شیمیایی بدن را بررسی کرده است.

وی نشان داده که یک مولکول انسان احتمالا از 375 میلیون اتم هیدروژن، 132 میلیون اتم اکسیژن و 85 میلیون اتم کربن تشکیل شده است.

این در حالیست که همین مولکول تنها از یک اتم کبالت و سه اتم فلز مولیبدن برخوردار است.

مولکول انسان در شکل نوشتاری به این شکل خواهد بود:

این در حالیست که بر اساس ادعای دکتر هانسون، این فرمول تنها نشان دهنده ترکیب شیمیایی بدن انسان در زمان تولد است. در طول عمر انسان، ضریب این عناصر با بالا رفتن سن تغییر کرده و بدن، سایر عناصر مانند فلزات سنگین و طلا را انتخاب می کند.

هانسون اظهار داشت: از میان 98 عنصر طبیعی، تنها بیش از 30 مورد آن ها برای برخی اشکال حیات در زمین لازم شمرده شده اند. در روزگاران قدیم، دانشمندان بر این باور بودند که همه چیز در جهان از چهار عنصر خاک، آب، آتش و هوا ساخته شده است. امروزه ما می دانیم که حیات کمی پیچیده تر از این فرضیات است. موجودات زنده از سلول، سلول ها از مولکول و مولکول ها از اتم ها ساخته شده اند.

وی افزود: اگرچه اکنون ایده قدیمی دانشمندان تا حدودی درستی خود را نشان داده است؛ روی هم رفته 97 درصد از جرم همه مواد زنده از تنها چهار عنصر شیمیایی ساخته شده است.

دکتر هانسون همچنین محاسبه کرده که بدن انسان بطور متوسط از معادل 16 کیلوگرم کربن و اکسیژن کافی برای پر کردن حجمی معادل شش فیل برخوردار است. بر اساس نظریات وی، بدن انسان از هیدروژن کافی برای پر کردن حجمی به اندازه یک وال آبی و همان میزان نیتروژن در 400 لیتر ادرار برخوردار است.

همچنین به گفته وی، اگر انسان همه ناخن های دست ها و پاهایش را بگیرد، می تواند قطعه ای طلا به ارزش یک دهم سنت آمریکا استخراج کند.

هانسون افزود: یک انسان متوسط از مقادیر قابل تشخیص از 60 عنصر برخوردار است که بیشتر نشانه هایی از رژیم غذایی و محیط محل سکونت وی است.(ایسنا)